Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika turystyki i rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika turystyki i rekreacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Sienkiewicz <joanna.sienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA5 20 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikroekonomia
W-2Makroekonomia
W-3Przedsiębiorczość
W-4Gospodarka regionalna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych2
T-A-2Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej2
T-A-3Klasyfikacja i analiza różnych form rekreacji i wypoczynku2
T-A-4Rola rekreacji fizycznej i psychicznej w życiu człowieka. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych.2
T-A-5Miejsce turystyki i rekreacji w gospodarce narodowej, podział dochodu narodowego.2
T-A-6Wydatki i dochody gospodarstw domowych a konsumpcja usług turystycznych i rekreacyjnych.2
T-A-7Turystyka i rekreacja, a wymiana międzynarodowa, bilans płatniczy2
T-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.2
T-A-9Efekty mnożnikowe w turystyce i rekreacji2
T-A-10Wpływ turystyki i rekreacji na rozwój regionalny2
20
wykłady
T-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.2
T-W-2Rynek turystyczny i rekreacyjny: pojęcia rynku, popytu, podaży, konsumenta usług turystycznych i rekreacyjnych, przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego.2
T-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.2
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.2
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1ćwiczenia audytoryjne20
A-A-2przygotowanie do egzaminu20
A-A-3prezentacja multimedialna20
A-A-4praca z literaturą przedmiotu20
A-A-5indywidualne konsultacje10
90
wykłady
A-W-1Wykłady10
A-W-2Analiza i studia nad literaturą przedmiotu30
A-W-3przygotowanie referatu. prezentacja multimedialna wybranych zagadnien10
A-W-4Praca w kole naukowym10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C9_W01
Wyjaśnia zależnoścoi i funkcjonowanie gospodarki regionalnej
TiR_1A_W04, TiR_1A_W01S1A_W01, S1A_W04, S1A_W11C-3, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-3, M-1S-4, S-2
TiR_1A_C9_W02
Wyjaśnia działanie mechanizmu rynkowego na rynku turystycznym i rekreacjnym
TiR_1A_W07, TiR_1A_W05S1A_W05, S1A_W07, S1A_W10C-3, C-1, C-2T-W-5, T-W-4, T-A-1, T-A-6M-2, M-1S-4, S-3
TiR_1A_C9_W03
Posługuje się właściwą terminologią dotyczącą działalności turystycznej i rekreacyjnej
TiR_1A_W08S1A_W08C-1, C-3, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-1S-4, S-2
TiR_1A_C9_W04
Zna zasady badania popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
TiR_1A_W07S1A_W07, S1A_W10C-3, C-4T-A-8, T-W-4, T-W-1, T-A-7M-2, M-1, M-4S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C9_U01
Analizuje zachowanie podmiotów na rynku turystycznym i rekreacyjnym
TiR_1A_U02S1A_U02C-3, C-2, C-4, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-10, T-A-9M-2, M-3, M-1S-3, S-4, S-1
TiR_1A_C9_U02
ocenia zjawiska ekonomiczne w oparciu o zdobytą wiedzę
TiR_1A_U04S1A_U04C-2, C-3, C-4T-W-4, T-A-1, T-W-5, T-A-2, T-A-8M-2, M-4S-1, S-2, S-3
TiR_1A_C9_U03
Dyskutuje merytorycznie o sytuacji gospodarczej kraju
TiR_1A_U08S1A_U09, S1A_U10C-4, C-3, C-2T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C9_K01
Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej
TiR_1A_K02S1A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4M-1, M-3S-4, S-3, S-1
TiR_1A_C9_K02
Potrrafi działać w sposób przedsiębiorczy
TiR_1A_K05S1A_K05C-4, C-3T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-3, M-2S-1, S-3
TiR_1A_C9_K03
Uczestniczy aktywnie w procesie nauczania (przygotowuje wystąpienia, referaty)
TiR_1A_K03S1A_K03C-4, C-2T-A-8, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C9_W01
Wyjaśnia zależnoścoi i funkcjonowanie gospodarki regionalnej
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć -nie zna podstawowych pozycji literatury -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia barzdzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podtsawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie sotsunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -wzakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materii, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał podtsawowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
TiR_1A_C9_W02
Wyjaśnia działanie mechanizmu rynkowego na rynku turystycznym i rekreacjnym
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstaowwy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakresmateriału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Studen: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakrezie opanownania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Studen: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
TiR_1A_C9_W03
Posługuje się właściwą terminologią dotyczącą działalności turystycznej i rekreacyjnej
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstaowwy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podtsawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zkresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
TiR_1A_C9_W04
Zna zasady badania popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosuku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C9_U01
Analizuje zachowanie podmiotów na rynku turystycznym i rekreacyjnym
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić sie na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
TiR_1A_C9_U02
ocenia zjawiska ekonomiczne w oparciu o zdobytą wiedzę
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
TiR_1A_C9_U03
Dyskutuje merytorycznie o sytuacji gospodarczej kraju
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomoca nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C9_K01
Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną ( obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak to sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
TiR_1A_C9_K02
Potrrafi działać w sposób przedsiębiorczy
2,0W zakresie prac zespołowych student : - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacyji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: -palnuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: -planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: -rozdysponowuje lub pomaga w roździelaniu zadań wśród członków zespołu. potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także roździelić zadania między członków zespołu oraz planować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyścigów.
TiR_1A_C9_K03
Uczestniczy aktywnie w procesie nauczania (przygotowuje wystąpienia, referaty)
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (bobjętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się dosytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktyczenej w jakiej się znalazł, ale organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania kierując sie przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Panasiuk A., Turystyka. Zarys wykładu., PWE Fundacja Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2008
  2. Panasiuk A., Turystyka i rekreacja., PWE Fundacja Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2011
  3. Alejziak J., Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków, 2004
  4. Łazarek R., Ekonomika turystyki. Wybrane zagadnienia., Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa, 2004
  5. Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., Produkt turystyczny, PWE, Warszawa, 2005
  6. Niezgoda A., Zmyślony P., Popyt turystyczny. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju., Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. praca zbiorowa pod red. W. Kurka, Turystyka, PWN, Warszawa, 2007
  2. Burzyński T., Łabaj M., Turystyka rekreacyjna oraz turystyka specjalistyczna, FAPA, Warszawa, 2003
  3. Matlegiewicz M., Turystyka kulturowa na obszarach wiejskich województwa zachodniopomorskiego w: Journal of Agrobusiness and Rural Development, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011, 2(20)
  4. pismo biznesu turystycznego, Rynek turystyczny, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych2
T-A-2Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej2
T-A-3Klasyfikacja i analiza różnych form rekreacji i wypoczynku2
T-A-4Rola rekreacji fizycznej i psychicznej w życiu człowieka. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych.2
T-A-5Miejsce turystyki i rekreacji w gospodarce narodowej, podział dochodu narodowego.2
T-A-6Wydatki i dochody gospodarstw domowych a konsumpcja usług turystycznych i rekreacyjnych.2
T-A-7Turystyka i rekreacja, a wymiana międzynarodowa, bilans płatniczy2
T-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.2
T-A-9Efekty mnożnikowe w turystyce i rekreacji2
T-A-10Wpływ turystyki i rekreacji na rozwój regionalny2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.2
T-W-2Rynek turystyczny i rekreacyjny: pojęcia rynku, popytu, podaży, konsumenta usług turystycznych i rekreacyjnych, przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego.2
T-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.2
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.2
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1ćwiczenia audytoryjne20
A-A-2przygotowanie do egzaminu20
A-A-3prezentacja multimedialna20
A-A-4praca z literaturą przedmiotu20
A-A-5indywidualne konsultacje10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Wykłady10
A-W-2Analiza i studia nad literaturą przedmiotu30
A-W-3przygotowanie referatu. prezentacja multimedialna wybranych zagadnien10
A-W-4Praca w kole naukowym10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_W01Wyjaśnia zależnoścoi i funkcjonowanie gospodarki regionalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W04ma ogólną wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko
TiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
Treści programoweT-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.
T-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć -nie zna podstawowych pozycji literatury -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia barzdzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podtsawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie sotsunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -wzakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materii, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał podtsawowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_W02Wyjaśnia działanie mechanizmu rynkowego na rynku turystycznym i rekreacjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W07Ma ogólną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych
TiR_1A_W05ma ogólną wiedzę dotyczącą: procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka, roli i znaczenia podstawowych składników pokarmowych, psychicznych mechanizmów czynności ludzkich oraz formułowania celów, metod i form racjonalnego spędzania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
Treści programoweT-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.
T-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych
T-A-6Wydatki i dochody gospodarstw domowych a konsumpcja usług turystycznych i rekreacyjnych.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstaowwy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakresmateriału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Studen: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakrezie opanownania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Studen: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_W03Posługuje się właściwą terminologią dotyczącą działalności turystycznej i rekreacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
Treści programoweT-A-3Klasyfikacja i analiza różnych form rekreacji i wypoczynku
T-A-2Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej
T-A-4Rola rekreacji fizycznej i psychicznej w życiu człowieka. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych.
T-A-5Miejsce turystyki i rekreacji w gospodarce narodowej, podział dochodu narodowego.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstaowwy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podtsawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zkresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadyczne błędy.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_W04Zna zasady badania popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W07Ma ogólną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
Treści programoweT-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.
T-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.
T-A-7Turystyka i rekreacja, a wymiana międzynarodowa, bilans płatniczy
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, -nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosuku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: -w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, -w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
4,5Student: -w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: -w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, -w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, -w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_U01Analizuje zachowanie podmiotów na rynku turystycznym i rekreacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
Treści programoweT-W-2Rynek turystyczny i rekreacyjny: pojęcia rynku, popytu, podaży, konsumenta usług turystycznych i rekreacyjnych, przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego.
T-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.
T-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.
T-A-10Wpływ turystyki i rekreacji na rozwój regionalny
T-A-9Efekty mnożnikowe w turystyce i rekreacji
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zdefiniować i poradzić sobie z trudnościami mogącymi pojawić sie na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_U02ocenia zjawiska ekonomiczne w oparciu o zdobytą wiedzę
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
C-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
Treści programoweT-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.
T-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu
T-A-2Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej
T-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne, udział w targach turystyki rekreacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_U03Dyskutuje merytorycznie o sytuacji gospodarczej kraju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
Treści programoweT-A-6Wydatki i dochody gospodarstw domowych a konsumpcja usług turystycznych i rekreacyjnych.
T-A-5Miejsce turystyki i rekreacji w gospodarce narodowej, podział dochodu narodowego.
T-A-4Rola rekreacji fizycznej i psychicznej w życiu człowieka. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych.
T-A-3Klasyfikacja i analiza różnych form rekreacji i wypoczynku
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: -potrafi zidentyfikować i poradzić sobie z nieznaczną pomoca nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: -potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_K01Dąży do zdobycia wiedzy ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy teoretycznej dotyczącej gospdoarki regionalnej
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
Treści programoweT-W-1Zagadnienia wstępne: ekonomika turystyki, a nauki ekonomiczne, społeczne i geograficzne, usługi turystyczne i rekreacyjne, produkt turystyczny rekreacyjny.
T-W-3Specyfika popytu turystycznego i rekreacyjnego oraz podaży usług.
T-W-5Uwarunkowania rozwoju usług turystycznych i rekreacyjnych wynikające ze specyfiki środowiska przyrodniczego regionu
T-W-2Rynek turystyczny i rekreacyjny: pojęcia rynku, popytu, podaży, konsumenta usług turystycznych i rekreacyjnych, przedsiębiorstwa turystycznego i rekreacyjnego.
T-W-4Badanie elastyczności popytu turystycznego i rekreacyjnego.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Kolokwium pisemne sprawdzające wiedzę, test oceniający
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną ( obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak to sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł, ale organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_K02Potrrafi działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
C-3Umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu turystyki i rekreacji
Treści programoweT-A-3Klasyfikacja i analiza różnych form rekreacji i wypoczynku
T-A-5Miejsce turystyki i rekreacji w gospodarce narodowej, podział dochodu narodowego.
T-A-1Aktywność rekreacyjna różnych grup społecznych
T-A-2Organizacja turystyki i rekreacji w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej
T-A-4Rola rekreacji fizycznej i psychicznej w życiu człowieka. Rehabilitacja osób niepełnosprawnych.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja merytoryczna na temat problematyki zawartej w wykładach
M-2Metoda problemowa: objaśnienia do wykładów problemowych, dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student : - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacyji, prezentacji rozwiązań).
3,0W zakresie prac zespołowych student: -palnuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
3,5W zakresie prac zespołowych student: -planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów ( przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań).
4,0W zakresie prac zespołowych student: -rozdysponowuje lub pomaga w roździelaniu zadań wśród członków zespołu. potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy.
5,0W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także roździelić zadania między członków zespołu oraz planować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyścigów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C9_K03Uczestniczy aktywnie w procesie nauczania (przygotowuje wystąpienia, referaty)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Analiza podaży i popytu na usługi turystyczne i rekreacyjne
C-2Zdobycie wiedzy z zakresu funkcjonowania rynku turystycznego i rekreacyjnego
Treści programoweT-A-8Problematyka kursów walut, ze szczególnym uwzględnieniem ich oddziaływania na sektory turystyki i rekreacji.
T-A-6Wydatki i dochody gospodarstw domowych a konsumpcja usług turystycznych i rekreacyjnych.
T-A-7Turystyka i rekreacja, a wymiana międzynarodowa, bilans płatniczy
T-A-9Efekty mnożnikowe w turystyce i rekreacji
T-A-10Wpływ turystyki i rekreacji na rozwój regionalny
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykłąd informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach i ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena referatu
S-1Ocena formująca: Ocena efektów pracy nad literaturą przedmiotu oraz przegląd czasopism branżowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (bobjętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się dosytuacji dydaktycznej w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktyczenej w jakiej się znalazł, ale organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania kierując sie przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.