Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka i podstawowa wiedza o funkcjonowaniu gospodarki (w zakresie szkoły średniej)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomnicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-5zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców6
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.6
T-A-3Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna.6
T-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.6
T-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.6
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju.5
T-W-2Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej. Struktury rynkowe.6
T-W-3Podstawy teorii rynku.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach30
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat5
A-A-3przygotowanie eseju5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia20
60
wykłady
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu35
A-W-3udział w egzaminie2
A-W-4studia literaturowe8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
M-3rozwiązywanie zadań
M-4analiza studiów przypadków
M-5przygotowanie eseju
M-6przezentacje studenów
M-7objaśnienie, wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych
S-6Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju
S-7Ocena formująca: ocena z prezentacji na zadany temat
S-8Ocena formująca: ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-9Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B4_W01
student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
TiR_1A_W01S1A_W01C-1T-W-3, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-A-4M-6, M-1, M-2, M-5S-3, S-5, S-10, S-1, S-9, S-6, S-2
TiR_1A_B4_W02
student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów gospodarczych, w szczególności gospodarki rynkowej
TiR_1A_W07, TiR_1A_W02S1A_W02, S1A_W07, S1A_W10C-2, C-5T-W-1, T-W-2M-6, M-1, M-2S-7, S-1, S-10, S-9, S-6, S-3
TiR_1A_B4_W03
student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w ujęciu mikro - i makroekonomicznym
TiR_1A_W08, TiR_1A_W02S1A_W02, S1A_W08C-3T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-A-5, T-A-2M-7, M-2, M-4, M-1, M-3S-10, S-1, S-9, S-2, S-5
TiR_1A_B4_W04
student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu gospodarki narodowej i jej problemach ekonomicznych w makroskali
TiR_1A_W01S1A_W01C-5, C-3T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-2M-5, M-4, M-6, M-2S-6, S-9, S-10, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B4_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
TiR_1A_U02, TiR_1A_U03S1A_U02, S1A_U03C-3, C-1T-W-1, T-W-3M-1, M-7, M-2S-7, S-1, S-9, S-5, S-10, S-6
TiR_1A_B4_U02
student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
TiR_1A_U01S1A_U01C-4, C-5T-A-1, T-A-5, T-W-3, T-A-2M-3, M-1, M-5, M-7S-6, S-10, S-9, S-7, S-1
TiR_1A_B4_U03
student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych
TiR_1A_U06S1A_U06C-4, C-5T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-4, M-3, M-7S-5, S-1, S-10, S-9
TiR_1A_B4_U04
student ma umiejętność formułowania w postaci ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych
TiR_1A_U08S1A_U09, S1A_U10C-4T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-3M-5, M-6, M-7, M-2S-10, S-6, S-7, S-1
TiR_1A_B4_U05
student potrafi w podstawowym stopniu ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych
TiR_1A_U04S1A_U04C-5T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-5M-2, M-5, M-6S-5, S-3, S-10, S-7, S-1, S-6, S-4
TiR_1A_B4_U06
student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
TiR_1A_U08S1A_U09, S1A_U10C-5, C-4, C-3T-A-4, T-A-2, T-W-2, T-A-3, T-A-5M-6S-7

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B4_K01
student potrafi współdziałać i pracować w grupie
TiR_1A_K02, TiR_1A_K03S1A_K02, S1A_K03C-3T-W-3, T-A-1, T-W-2M-4, M-6, M-3S-2
TiR_1A_B4_K02
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
TiR_1A_K07, TiR_1A_K06, TiR_1A_K01S1A_K01, S1A_K06, S1A_K07C-4, C-5, C-1, C-2, C-3T-A-3, T-W-3, T-A-4, T-W-1, T-A-2, T-W-2, T-A-5, T-A-1M-5, M-2, M-4, M-3S-8, S-1, S-3, S-6, S-4, S-9, S-10
TiR_1A_B4_K03
student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy
TiR_1A_K07, TiR_1A_K05S1A_K05, S1A_K07C-3T-A-1, T-W-1M-6, M-4S-8

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B4_W01
student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. podstawowych problemów ekonomicznych.
3,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna.
4,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie.
5,0Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie.
TiR_1A_B4_W02
student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów gospodarczych, w szczególności gospodarki rynkowej
2,0Student nie posiada wiedzy o funkcjonowaniu systemów gospodarczych, w szczególności gospodarki rynkowej.
3,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie.
5,0Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie.
TiR_1A_B4_W03
student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w ujęciu mikro - i makroekonomicznym
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie funkcjionowania mechanizmów gospodarczych w ujęciu mikro- i makroekonomicznym.
3,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie.
5,0Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie.
TiR_1A_B4_W04
student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu gospodarki narodowej i jej problemach ekonomicznych w makroskali
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu gospodarki narodowej i jej problemach ekonomicznych w makroskali.
3,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie.
5,0Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B4_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
2,0Student nie potrafi sie posługiwać podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi z wydatąa pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,5Student potrafi posługiwać się z pomocą nauczyciela podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,0Student potrafi samoidzielnie posługiwać sie podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu wiekszym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
5,0Student posiada znaczny zakres pojęc i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób swobodny i poprawny.
TiR_1A_B4_U02
student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować zjawisk ekonomicznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność interpretacji zjawisk ekonomicznych przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętność interpretacji zjawisk ekonomicznych na podstawowym poziomie przy pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętność interpretacji zjawisk ekonomicznych na podstawowym poziomie bez pomocy nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie interpretować zjawiska ekonomiczne w zakresie całości materiału.
5,0Student rozumie zjawiska ekonomiczne i potrafi je samodzielnie interpretować, wykraczajac poza materiał programowy.
TiR_1A_B4_U03
student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych
2,0Student nie potrafi wykorzystywać podstawowej wiedzy teoretycznej oraz pozyskiwanych informacji i danych do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych.
3,0Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych w stopniu wykraczajacym poza program.
TiR_1A_B4_U04
student ma umiejętność formułowania w postaci ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania w formie ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych.
3,0Student posiada w ograniczonym stopniu umiejętność formułowania w formie ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych, przy wydatnej pomocy nauczyciela
3,5Student posiada umiejętność formułowania w formie ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie formułować w formie ustnej i pisemnej ogólne wnioski dotyczące podstawowych problemów ekonomicznych.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować w formie ustnej i pisemnej ogólne wnioski dotyczące problemów ekonomicznych w zakresie materiału objętego programem.
5,0Student potrafi samodzielnie formułować w formie ustnej i pisemnej ogólne wnioski dotyczące problemów ekonomicznych w zakresie materiału wykraczającego poza program.
TiR_1A_B4_U05
student potrafi w podstawowym stopniu ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie ocenić zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela w ograniczonym stopniu w podstawowym zakresie ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela w średnim stopniu w podstawowym zakresie ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
4,5Student potrafi samodzielnie w zakresie materiału objetego programem ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
5,0Student potrafi samodzielnie w zakresie materiału wykraczającego poza program ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
TiR_1A_B4_U06
student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
2,0Student nie posiada umiejętności przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną, wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie, korzystając ze źródeł, przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną dotyczącą materiału objetego programem.
5,0Student potrafi samodzielnie, korzystając ze źródeł, przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną dotyczącą materiału wykraczającego poza program.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B4_K01
student potrafi współdziałać i pracować w grupie
2,0Student nie posiada kompetencji do współpracy z innymi uczestnikami zajęć, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych w ramach zespołu zadań.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie posiada kompetencje do pracy w grupie. W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowanie wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na kazdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi sprecyzować cele własne pracy i rozdziela lub pomoga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. POtrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdzielaniu zadań i ich realizacji w grupie.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zespołu oraz nad terminowością i sposobem prezentacji wyników.
TiR_1A_B4_K02
student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, w ramach obowiązujacego programu.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązujacego programu, kierując się własną ciekawością.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujacy program, kierując się własną ciekawością poznwaczą.
TiR_1A_B4_K03
student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student w dosyć ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, inspitrowany przez nauczyciela.
4,0Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, w zakresie zagadnień objetych programem.
5,0Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, w zakresie zagadnień wykraczających poza program.

Literatura podstawowa

  1. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
  2. Elementarne zagadnienia ekonomii, Milewski R. (red.), PWN, Warszawa, 2008
  3. Marciniak S. (red.), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy, PWN, Warszawa, 2007
  4. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
  2. Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  3. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia t. 1 i 2, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców6
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.6
T-A-3Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna.6
T-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.6
T-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju.5
T-W-2Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej. Struktury rynkowe.6
T-W-3Podstawy teorii rynku.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach30
A-A-2przygotowanie prezentacji na zadany temat5
A-A-3przygotowanie eseju5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu35
A-W-3udział w egzaminie2
A-W-4studia literaturowe8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_W01student ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomnicznych
Treści programoweT-W-3Podstawy teorii rynku.
T-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju.
T-W-2Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej. Struktury rynkowe.
T-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.
Metody nauczaniaM-6przezentacje studenów
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
M-5przygotowanie eseju
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-5Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych
S-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-9Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-6Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy nt. podstawowych problemów ekonomicznych.
3,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częsciowo błędna.
4,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie.
5,0Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_W02student ma wiedzę o funkcjonowaniu systemów gospodarczych, w szczególności gospodarki rynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W07Ma ogólną wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w: działalności turystycznej i rekreacyjnej, przygotowywaniu produktów turystycznych
TiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-5zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju.
T-W-2Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej. Struktury rynkowe.
Metody nauczaniaM-6przezentacje studenów
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: ocena z prezentacji na zadany temat
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-9Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-6Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o funkcjonowaniu systemów gospodarczych, w szczególności gospodarki rynkowej.
3,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie.
5,0Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_W03student ma wiedzę w zakresie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w ujęciu mikro - i makroekonomicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W08Ma ogólną wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
TiR_1A_W02ma ogólną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W02posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), w szczególności ich istotnych elementach
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Cel przedmiotuC-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
Treści programoweT-A-1Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców
T-A-3Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna.
T-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.
T-W-3Podstawy teorii rynku.
T-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.
Metody nauczaniaM-7objaśnienie, wyjaśnienie
M-2dyskusja
M-4analiza studiów przypadków
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-3rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-9Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-5Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie funkcjionowania mechanizmów gospodarczych w ujęciu mikro- i makroekonomicznym.
3,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie.
5,0Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_W04student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu gospodarki narodowej i jej problemach ekonomicznych w makroskali
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-5zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
Treści programoweT-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.
T-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.
T-A-3Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna.
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.
Metody nauczaniaM-5przygotowanie eseju
M-4analiza studiów przypadków
M-6przezentacje studenów
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju
S-9Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu gospodarki narodowej i jej problemach ekonomicznych w makroskali.
3,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częsciową objętnośći średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie błędna.
3,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student:: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi przeważnie poprawna.
4,5Student:: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całość materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się w miarę swobodnie, poprawnie.
5,0Student:: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezeń, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił wszystkie treści programowe dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się swobodnie, poprawnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_U01student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomnicznych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju.
T-W-3Podstawy teorii rynku.
Metody nauczaniaM-1wykład z prezentacją multimedialną
M-7objaśnienie, wyjaśnienie
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: ocena z prezentacji na zadany temat
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-9Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych
S-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-6Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sie posługiwać podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi z wydatąa pomocą nauczyciela posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,5Student potrafi posługiwać się z pomocą nauczyciela podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,0Student potrafi samoidzielnie posługiwać sie podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
4,5Student potrafi samodzielnie posługiwać się w stopniu wiekszym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
5,0Student posiada znaczny zakres pojęc i kategorii ekonomicznych, którymi się samodzielnie posługuje w sposób swobodny i poprawny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_U02student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-5zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
Treści programoweT-A-1Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców
T-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.
T-W-3Podstawy teorii rynku.
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.
Metody nauczaniaM-3rozwiązywanie zadań
M-1wykład z prezentacją multimedialną
M-5przygotowanie eseju
M-7objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju
S-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-9Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-7Ocena formująca: ocena z prezentacji na zadany temat
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo interpretować zjawisk ekonomicznych.
3,0Student posiada ograniczoną umiejętność interpretacji zjawisk ekonomicznych przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student posiada umiejętność interpretacji zjawisk ekonomicznych na podstawowym poziomie przy pomocy nauczyciela.
4,0Student posiada pełną umiejętność interpretacji zjawisk ekonomicznych na podstawowym poziomie bez pomocy nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie interpretować zjawiska ekonomiczne w zakresie całości materiału.
5,0Student rozumie zjawiska ekonomiczne i potrafi je samodzielnie interpretować, wykraczajac poza materiał programowy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_U03student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-5zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
Treści programoweT-W-3Podstawy teorii rynku.
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.
T-A-3Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna.
T-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.
Metody nauczaniaM-4analiza studiów przypadków
M-3rozwiązywanie zadań
M-7objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-9Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystywać podstawowej wiedzy teoretycznej oraz pozyskiwanych informacji i danych do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych.
3,0Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych, przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych, przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych.
5,0Student potrafi samodzielnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną oraz pozyskiwane informacje i dane do analizowania konkretnych zjawisk gospodarczych w stopniu wykraczajacym poza program.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_U04student ma umiejętność formułowania w postaci ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
Treści programoweT-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.
T-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.
T-A-3Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna.
Metody nauczaniaM-5przygotowanie eseju
M-6przezentacje studenów
M-7objaśnienie, wyjaśnienie
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-6Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju
S-7Ocena formująca: ocena z prezentacji na zadany temat
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania w formie ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych.
3,0Student posiada w ograniczonym stopniu umiejętność formułowania w formie ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych, przy wydatnej pomocy nauczyciela
3,5Student posiada umiejętność formułowania w formie ustnej i pisemnej ogólnych wniosków dotyczących podstawowych problemów ekonomicznych przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie formułować w formie ustnej i pisemnej ogólne wnioski dotyczące podstawowych problemów ekonomicznych.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować w formie ustnej i pisemnej ogólne wnioski dotyczące problemów ekonomicznych w zakresie materiału objętego programem.
5,0Student potrafi samodzielnie formułować w formie ustnej i pisemnej ogólne wnioski dotyczące problemów ekonomicznych w zakresie materiału wykraczającego poza program.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_U05student potrafi w podstawowym stopniu ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-5zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
Treści programoweT-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.
T-A-3Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna.
T-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.
Metody nauczaniaM-2dyskusja
M-5przygotowanie eseju
M-6przezentacje studenów
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
S-7Ocena formująca: ocena z prezentacji na zadany temat
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-6Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju
S-4Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie ocenić zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela w ograniczonym stopniu w podstawowym zakresie ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela w średnim stopniu w podstawowym zakresie ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
4,5Student potrafi samodzielnie w zakresie materiału objetego programem ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
5,0Student potrafi samodzielnie w zakresie materiału wykraczającego poza program ocenić zjawiska gospodarcze na podstawie wskaźników ekonomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_U06student posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U08Umie przygotowywać wystąpienia ustne i typowe prace pisemne dotyczące zagadnień szczegółowych właściwych dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych , właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem: programów komputerowych na poziomie Europejskiego Certyfikatu umiejętności Komputerowych, a także różnych źródeł pierwotnych i wtórnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-5zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
C-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
Treści programoweT-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.
T-W-2Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej. Struktury rynkowe.
T-A-3Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna.
T-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.
Metody nauczaniaM-6przezentacje studenów
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: ocena z prezentacji na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności przygotowywania wystąpień ustnych z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
3,0Student potrafi przy wydatnej pomocy nauczyciela przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną.
3,5Student potrafi przy pewnej pomocy nauczyciela przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną.
4,0Student potrafi samodzielnie przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną, wykorzystując wskazówki nauczyciela.
4,5Student potrafi samodzielnie, korzystając ze źródeł, przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną dotyczącą materiału objetego programem.
5,0Student potrafi samodzielnie, korzystając ze źródeł, przygotować i zaprezentować ustnie prezentację multimedialną dotyczącą materiału wykraczającego poza program.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_K01student potrafi współdziałać i pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
Treści programoweT-W-3Podstawy teorii rynku.
T-A-1Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców
T-W-2Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej. Struktury rynkowe.
Metody nauczaniaM-4analiza studiów przypadków
M-6przezentacje studenów
M-3rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada kompetencji do współpracy z innymi uczestnikami zajęć, nie wykazuje zainteresowania wspólnym zadaniem do wykonania, nie potrafi zaplanować i wykonać przydzielonych w ramach zespołu zadań.
3,0Student w elementarnym, ograniczonym zakresie posiada kompetencje do pracy w grupie. W ograniczonym stopniu wykazuje zainteresowanie wspólnym zadaniem do wykonania. W sposób nieudolny planuje i wykonuje pracę w ramach przydzielonych obowiązków w zespole.
3,5Student planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na kazdym etapie jej tworzenia w ramach zadań przydzielonych przez zespół.
4,0Student potrafi sprecyzować cele własne pracy i rozdziela lub pomoga rozdzielić zadania pozostałym członkom zespołu. POtrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań w grupie.
4,5Student potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdzielaniu zadań i ich realizacji w grupie.
5,0Student potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdzielić zadania oraz panować nad współpracą (motywować, nadzorować i kontrolować) członków zespołu oraz nad terminowością i sposobem prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_K02student potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia
TiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-5zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funcjonowania gospodarki narodowej i oceny zjawisk gospodarczych na podstawie wskaźników ekonomicznych
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomnicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
Treści programoweT-A-3Rynek pieniądza. Pieniądz. System bankowy. Bank centralny i polityka monetarna.
T-W-3Podstawy teorii rynku.
T-A-4Budżet państwa. Inflacja. Rynek pracy i bezrobocie.
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju.
T-A-2Pomiar dochodu narodowego. Wydatki a wielkość produkcji w gospodarce. Wzrost gospodarczy.
T-W-2Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarki rynkowej. Struktury rynkowe.
T-A-5Handel międzynarodowy. System gospodarczy Unii Europejskiej. Gospodarka globalna.
T-A-1Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców
Metody nauczaniaM-5przygotowanie eseju
M-2dyskusja
M-4analiza studiów przypadków
M-3rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-1Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-6Ocena formująca: ocena z przygotowanego eseju
S-4Ocena formująca: ocena umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-9Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-10Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potrafi w ograniczonym stopniu uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy wydatnej pomocy nauczyciela.
3,5Student potrafi w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności pod wpływem i przy pewnej pomocy nauczyciela.
4,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, w ramach obowiązujacego programu.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiązujacego programu, kierując się własną ciekawością.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiązujacy program, kierując się własną ciekawością poznwaczą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B4_K03student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikro- i makroskali
Treści programoweT-A-1Zasady funkcjonowania przedsiębiorstw i decyzje ekonomiczne przedsiębiorców
T-W-1Podstawowe pojęcia i prawa ekonomiczne. Model gospodarki rynkowej i uwarunkowania jej rozwoju.
Metody nauczaniaM-6przezentacje studenów
M-4analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-8Ocena formująca: ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,0Student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
3,5Student w dosyć ograniczonym stopniu potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, inspitrowany przez nauczyciela.
4,0Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
4,5Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, w zakresie zagadnień objetych programem.
5,0Student samodzielnie potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, w zakresie zagadnień wykraczających poza program.