Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Bioklimatologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych, nauk społecznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioklimatologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
konwersatoriaK2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności zgodne z wymogami programowymi szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych.3
T-K-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.3
T-K-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach.3
T-K-4Zastosowanie programu BioKlima. Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.3
T-K-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych.3
15
wykłady
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.3
T-W-2Wskaźniki biometeorologiczne wyznaczane metodami obliczeniowymi i pomiarowymi.3
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych.4
T-W-4Model bilansu cieplnego człowieka. Klimatyczno–fizjologiczna typologia klimatów lokalnych. Bioklimat miast.3
T-W-5Ocena lokalnych warunków bioklimatycznych. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne Polski.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w konwersatoriach15
A-K-2Przegląd literatury wskazanej przez osobę prowadzącą konwersatoria.12
A-K-3Udział w konsultacjach z osobą prowadzącą konwersatoria.10
A-K-4Śledzenie portali internetowych związnych tematycznie z zagadnieniami podczas konwersatoriów.12
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.11
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przeglądanie i czytanie literatury obowiązującej i uzupełniającej6
A-W-3Konsultacje z osobą prowadzącą wykłady.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego.
M-2Ćwiczenia typu laboratoryjnego, na których studenci wykonują zdania samodzielnie lub w dwuosobowych grupach, np. sporządzanie map biotopoklimatów wybranych rejonów kraju.
M-3Ćwiczenia m.in. w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E2_W01
Ma wiedze o oddziaływaniu środowiska atmosferycznego na człowieka
TiR_1A_W06, TiR_1A_W09, TiR_1A_W11P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W06C-1T-K-3, T-W-3, T-W-1M-3, M-1S-1
TiR_1A_E2_W02
Ma wiedze o klasyfikacji bioklimatów wybranych regionów Polski
TiR_1A_W01, TiR_1A_W11, TiR_1A_W09P1A_W01, P1A_W03, P1A_W04, S1A_W01C-1T-K-4, T-K-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E2_U01
Potrafi scharakteryzować warunki synoptyczne i pogodowe
TiR_1A_U03, TiR_1A_U09P1A_U01, P1A_U03, P1A_U04, P1A_U06, S1A_U03C-1T-W-1, T-K-5, T-K-4, T-W-3M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E2_K01
Ma świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla życia człowieka
TiR_1A_K03, TiR_1A_K08, TiR_1A_K05P1A_K01, P1A_K03, P1A_K06, P1A_K07, S1A_K03, S1A_K05C-1T-W-4, T-K-4, T-K-2M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E2_W01
Ma wiedze o oddziaływaniu środowiska atmosferycznego na człowieka
2,0Nie ma żadnej wiedzy o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
3,0Ma bardzo ograniczoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
3,5Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
4,5Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych
5,0Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych i rejonizacji bioklimatycznej różnych regionów kraju
TiR_1A_E2_W02
Ma wiedze o klasyfikacji bioklimatów wybranych regionów Polski
2,0Nie ma żadnej wiedzy o klasyfikacji bioklimatów
3,0Zna jeden ze sposobów klasyfikacji bioklimatu
3,5Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na prostych wskaźnikach bioklimatycznych
4,0Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych
4,5Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna biotopoklimaty Polski
5,0Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna rodzaje biotopoklimatów oraz regiony bioklimatyczne kraju

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E2_U01
Potrafi scharakteryzować warunki synoptyczne i pogodowe
2,0Nie potrafi scharakteryzować warunków synoptycznych
3,0Potrafi opisać niektóre elementy warunków synoptycznych
3,5Potrafi opisać niektóre klasyfikacje bioklimatyczne pogody
4,0Potrafi opisać większość klasyfikacji bioklimatycznych
4,5Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne
5,0Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne, wykazując się umiejętnściami krytycznej oceny ich przydatności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E2_K01
Ma świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla życia człowieka
2,0Nie ma żadnej świadomości znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka
3,0Ma ograniczoną świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka
3,5Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka
4,0Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, stara się tą wiedzę wykorzystać
4,5Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje
5,0Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje i dzieli się nią z innymi

Literatura podstawowa

  1. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyń B., Bioklimatologia człowieka, PAN Inst.. Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa, 1997
  2. Błażejczyk K., Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji turystyki w Polsce, PAN Inst.. Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa, 2004
  3. Koźmiński Cz., Michalska B., Ćwiczenia z bioklimatologii. Wybrane metody opracowań bioklimatu dla potrzeb turystyki i rekreacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki J. (red.), Biometeorologia turystyki i rekreacji, AWF, Poznań, 1999
  2. Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyń B., Kuchcik M., Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, PAN Inst.. Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania, Warszawa, 2004

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych.3
T-K-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.3
T-K-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach.3
T-K-4Zastosowanie programu BioKlima. Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.3
T-K-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.3
T-W-2Wskaźniki biometeorologiczne wyznaczane metodami obliczeniowymi i pomiarowymi.3
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych.4
T-W-4Model bilansu cieplnego człowieka. Klimatyczno–fizjologiczna typologia klimatów lokalnych. Bioklimat miast.3
T-W-5Ocena lokalnych warunków bioklimatycznych. Typy bioklimatu Polski. Regiony bioklimatyczne Polski.2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w konwersatoriach15
A-K-2Przegląd literatury wskazanej przez osobę prowadzącą konwersatoria.12
A-K-3Udział w konsultacjach z osobą prowadzącą konwersatoria.10
A-K-4Śledzenie portali internetowych związnych tematycznie z zagadnieniami podczas konwersatoriów.12
A-K-5Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.11
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Przeglądanie i czytanie literatury obowiązującej i uzupełniającej6
A-W-3Konsultacje z osobą prowadzącą wykłady.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E2_W01Ma wiedze o oddziaływaniu środowiska atmosferycznego na człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W06Ma ogólną wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji miedzy organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych
TiR_1A_W11ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.
Treści programoweT-K-3Ocena przestrzennego rozkładu entalpii powietrza w Polsce w wybranych miesiącach.
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych.
T-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia m.in. w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima.
M-1Wykład z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
3,0Ma bardzo ograniczoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
3,5Ma podstawową wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
4,0Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka
4,5Ma rozszerzoną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych
5,0Ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska atmosferycznego na człowieka, zna sposoby oceny warunków bioklimatycznych i rejonizacji bioklimatycznej różnych regionów kraju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E2_W02Ma wiedze o klasyfikacji bioklimatów wybranych regionów Polski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych, zarządzania i pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
TiR_1A_W11ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka
TiR_1A_W09Ma wiedzę ogólną z zakresu nauk przyrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W03ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych procesów i zjawisk przyrodniczych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
S1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.
Treści programoweT-K-4Zastosowanie programu BioKlima. Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
T-K-1Ocena warunków bioklimatycznych wybranej miejscowości na podstawie kryteriów termicznych, higrycznych i dynamicznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego.
M-2Ćwiczenia typu laboratoryjnego, na których studenci wykonują zdania samodzielnie lub w dwuosobowych grupach, np. sporządzanie map biotopoklimatów wybranych rejonów kraju.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej wiedzy o klasyfikacji bioklimatów
3,0Zna jeden ze sposobów klasyfikacji bioklimatu
3,5Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na prostych wskaźnikach bioklimatycznych
4,0Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych
4,5Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna biotopoklimaty Polski
5,0Zna sposoby klasyfikacji bioklimatu oparte na zespołowych wskaźnikach bioklimatycznych, zna rodzaje biotopoklimatów oraz regiony bioklimatyczne kraju
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E2_U01Potrafi scharakteryzować warunki synoptyczne i pogodowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U09potrafi, charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U03wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U06przeprowadza obserwacje oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.
Treści programoweT-W-1Oddziaływanie środowiska atmosferycznego na człowieka. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.
T-K-5Ocena wybranych regionów bioklimatycznych.
T-K-4Zastosowanie programu BioKlima. Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
T-W-3Klasyfikacje pogody na potrzeby bioklimatologii. Typologie warunków synoptycznych i pogodowych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia m.in. w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima.
M-2Ćwiczenia typu laboratoryjnego, na których studenci wykonują zdania samodzielnie lub w dwuosobowych grupach, np. sporządzanie map biotopoklimatów wybranych rejonów kraju.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować warunków synoptycznych
3,0Potrafi opisać niektóre elementy warunków synoptycznych
3,5Potrafi opisać niektóre klasyfikacje bioklimatyczne pogody
4,0Potrafi opisać większość klasyfikacji bioklimatycznych
4,5Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne
5,0Potrafi opisać wszystkie omawiane na zajęciach klasyfikacje bioklimatyczne, wykazując się umiejętnściami krytycznej oceny ich przydatności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E2_K01Ma świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K08ma świdomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze
TiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P1A_K06jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia
P1A_K07wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy kierunkowej
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Dostarczenie studentom szczegółowych informacji o związkach zachodzących pomiędzy człowiekiem a środowiskiem atmosferycznym oraz o metodach badania tych związków.
Treści programoweT-W-4Model bilansu cieplnego człowieka. Klimatyczno–fizjologiczna typologia klimatów lokalnych. Bioklimat miast.
T-K-4Zastosowanie programu BioKlima. Klasyfikacja biotopoklimatów i ich charakterystyka termofizjologiczna.
T-K-2Określanie odczuwalności cieplnej człowieka w poszczególnych dniach najcieplejszego i najchłodniejszego miesiąca roku, na wybranych stacjach meteorologicznych położonych w różnych regionach kraju.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia m.in. w pracowni komputerowej z wykorzystaniem programu Bioklima.
M-1Wykład z zastosowaniem sprzętu audiowizualnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich zadań praktycznych wykonywanych na ćwiczeniach jest podstawą do przystąpienia do pisemnego zaliczenia treści przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma żadnej świadomości znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka
3,0Ma ograniczoną świadomość znaczenia środowiska atmosferycznego dla zycia człowieka
3,5Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka
4,0Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, stara się tą wiedzę wykorzystać
4,5Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje
5,0Jest świadomy, że środowisko atmosferyczne wywiera wpływ na poziom i jakość życia człowieka, aktywnie tą wiedzę wykorzystuje i dzieli się nią z innymi