Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria w medycynie (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy chemii fizycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria w medycynie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chemii fizycznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Idzik <Tomasz.Idzik@zut.edu.pl>, Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Elwira Wróblewska <Elwira.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu chemii, fizyki, i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podanie ogólnych zależności wiążących mierzalne własności materii i jednolitych form ich prezentowania. Zrozumienie i interpretacja zjawisk obserwowanych w rzeczywistych układach chemicznych. Umiejętność interpretacji wyników eksperymentalnych uzyskanych z wykorzystaniem nowoczesnych metod badawczych oraz przewidywania własności fizykochemicznych materii. Umiejętność stosowania podstawowych wiadomości z zakresu termodynamiki, równowag, kinetyki i elektrochemii do przewidywania kierunku przebiegu procesów i doboru warunków ich prowadzenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | I i II zasada termodynamiki, zmiany energii wewnętrznej, ciepła, i pracy w przemianach izotermicznych, izobarycznych, izochorycznych i adiabatycznych, obliczanie zmian, entropii, entalpii i entalpii swobodnej w procesach fizycznych, przemianach fazowych i reakcjach chemicznych, przewidywanie kierunku przemian i samorzutności procesów, okrślanie wpływu ciśnienia i temperatury na wartości funkcji termodynamicznych i stałych równowagi reakcji, interpretacja diagramów fazowych. | 14 |
T-A-2 | Zaliczenie pisemne. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiar temperatury, ciśnienia, prężności par, gęstości, lepkości, współczynnika załamania światła, ekstynkcji, przewodnictwa właściwego, napięcia powierzchniowego, pojemności cieplnej, stężeń, pH i ich zmian pod wpływem zmian parametrów intensywnych, efektów cieplnych przemian fizycznych i chemicznych, wyznaczanie równowag fazowych w różnych układach. Wykorzystanie danych eksperymentalnych do interpretacji zjawisk zachodzących w rzeczywistych układach. Matematyczny opis analizowanych zależności i procesów z wykorzystaniem uzyskanych danych doświadczalnych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka poszczególnych stanów skupienia, równanie gazu doskonałego, równanie van der Waalsa, prawo Daltona, kinetyczna teoria gazów. | 5 |
T-W-2 | Zerowa i pierwsza zasada termodynamiki. Ciepło, praca, energia, funkcje termodynamiczne (energia wewnętrzna i entalpia), termochemia, ciepło a entalpia reakcji, prawo Hessa i prawo Kirchhoffa. | 5 |
T-W-3 | Druga i trzecia zasada termodynamiki, pozostałe funkcje termodynamiczne (energia swobodna, entalpia swobodna, entropia). Równanie Gibbsa-Helmholtza, zależnośc entalpii swobodnej od tempeartury i ciśnienia, definicja potencjału chemicznego. | 5 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do zajęć audytoryjnych | 5 |
A-A-3 | przygotowanie się do kolokwium | 5 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie sprawozdania z laboratorium | 17 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwium | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do egzaminu | 7 |
A-W-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, objaśnianie, wyjaśnianie, dyskusja dydaktyczna, pokaz ilustracji, ćwiczenia przedmiotowe, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca z zakresu wymagań wstępnych, nie mająca wpływu na ocenę końcową, prowadzona na początku zajęć, mająca na celu ukierunkowanie nauczania do poziomu studentów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się, pod koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B25_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw chemii fizycznej, w szczególności potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia termodynamiczne (prawa, teorie, funkcje i zależności). | IwM_1A_W03, IwM_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B25_U01 Student prawidłowo analizuje i rozwiązuje problemy związane z zagadnieniami dotyczącymi chemii fizycznej. | IwM_1A_U03, IwM_1A_U01, IwM_1A_U02 | — | — | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IwM_1A_B25_K01 Student odznacza się aktywną postawą na zajęciach, jest otwarty i kreatywny w poszukiwaniu nowych rożwiązań, ma świadomość konieczności precyzyjnego wykonywania pomiarów i ustawicznego dokształcania. | IwM_1A_K01, IwM_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B25_W01 Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu podstaw chemii fizycznej, w szczególności potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia termodynamiczne (prawa, teorie, funkcje i zależności). | 2,0 | |
3,0 | Student ma opanowane 50% treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B25_U01 Student prawidłowo analizuje i rozwiązuje problemy związane z zagadnieniami dotyczącymi chemii fizycznej. | 2,0 | |
3,0 | Student ma opanowane 50% treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IwM_1A_B25_K01 Student odznacza się aktywną postawą na zajęciach, jest otwarty i kreatywny w poszukiwaniu nowych rożwiązań, ma świadomość konieczności precyzyjnego wykonywania pomiarów i ustawicznego dokształcania. | 2,0 | |
3,0 | Student ma opanowane 50% treści programowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Atkins P.W., Chemia fizyczna, WN PWN, Warszawa, 2001
- Bursa S., Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa, 1966