Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
Sylabus przedmiotu Modelowanie procesów transportu energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie procesów transportu energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Konopacki <mkonopacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maciej Konopacki <mkonopacki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość i umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu matematyki |
W-2 | Znajomość i umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu fizyki |
W-3 | Znajomość i umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesami transportu energii oraz ich modelowaniem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie geometrii 3D pod kątem symulacji numerycznych | 2 |
T-L-2 | Przepływ cieczy w kolektorze wydechowym - wprowadzenie do ANSYS Fluent with Meshing | 4 |
T-L-3 | Modelowanie przepływu cieczy z wymianą ciepła w kolanie mieszającym | 4 |
T-L-4 | Modelowanie transportu składników i spalania w fazie gazowej | 4 |
T-L-5 | Zastosowanie modeli spalania na podstawie dysypacji wirów i stabilnego modelu płomienia dyfuzyjnego | 4 |
T-L-6 | Modelowanie parowania rozpylonej cieczy | 4 |
T-L-7 | Modelowanie krzepnięcia | 4 |
T-L-8 | Zastosowanie eulerianskiego modelu wielofazowego ziaren z wymianą ciepła | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie i podstawowe zagadnienia procesu transportu energii | 2 |
T-W-2 | Równania przewodzenia ciepła | 3 |
T-W-3 | Ustalone przewodzenie ciepła | 3 |
T-W-4 | Nieustalone przewodzenie ciepła | 3 |
T-W-5 | Metody numeryczne stosowane w procesach transportu energii | 2 |
T-W-6 | Podstawy ruchu ciepła przez konwekcję | 4 |
T-W-7 | Zewnętrzna wymuszona konwekcja | 3 |
T-W-8 | Wewnętrzna wymuszona konwekcja | 3 |
T-W-9 | Konwekcja swobodna | 2 |
T-W-10 | Wrzenie i kondensacja | 3 |
T-W-11 | Transport ciepła przez promieniowanie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda programowana z użyciem komputera |
M-4 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena na podstawie wyników zaliczenia pisemnego |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena na podstawie pisemnego sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_B01_W01 Znajomość procesów transportu energii i sposobów ich modelowania | CK_2A_W02, CK_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-11 | M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_B01_U01 Student posiada umiejętności modelowania i analizy układu pod kątem zjawisk transportu energii | CK_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-8, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-2 | M-5, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_B01_K01 Student podczas zajęć nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób kreatywny i innowacyjny, w celu rozwiązywania problemów z zakresu chłodnictwa i ciepłownictwa | CK_2A_K02, CK_2A_K04 | — | — | C-1 | T-L-8, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1 | M-5, M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_B01_W01 Znajomość procesów transportu energii i sposobów ich modelowania | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw procesów transportu energii |
3,0 | Student posiada posiada podstawową wiedzę z zakresu procesów transportu energii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_B01_U01 Student posiada umiejętności modelowania i analizy układu pod kątem zjawisk transportu energii | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić modelowania prostego przypadku związanego z transportem energii |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić modelowanie prostego przypadku związanego z transportem energii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_B01_K01 Student podczas zajęć nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób kreatywny i innowacyjny, w celu rozwiązywania problemów z zakresu chłodnictwa i ciepłownictwa | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować i dobrać odpowiednie narzędzia i modele w celu analizy prostego przypadku związanego z transportem energii |
3,0 | Student potrafi zaplanować i dobrać odpowiednie narzędzia i modele w celu analizy prostego przypadku związanego z transportem energii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, PWT, Warszawa, 1986
- Kmieć A., Procesy cieplne i aparaty, WPWr, Wrocław, 2005
- Madejski J., Teoria wymiany ciepła, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2011
- Matsson J.E., An introduction to ANSYS Fluent 2023, SDC Publications Inc., 2023