Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)

Sylabus przedmiotu Badania efektywności pomp ciepła:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badania efektywności pomp ciepła
Specjalność Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Diana Pietryga <diana_pietryga@zut.edu.pl>, Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawową wiedzę z zakresu działania pomp ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie elementarnej wiedzy z zakresu działania pomp ciepła w kontekście wykorzystywanego źródła ciepła
C-2Nabycie elementarnej wiedzy w zakresie analiz energetycznych pomp ciepła

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Badanie współczynnika efektywności energwtycznej propanowej pompy ciepła woda/woda6
T-L-3Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z CO2 powietrze - woda7
T-L-4Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z R 449A woda - woda6
20
wykłady
T-W-1Zajęcia organizacyjne1
T-W-2Podsatwowe definicje2
T-W-3Wpływ temperatur dolnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła5
T-W-4Wpływ temperatur górnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła5
T-W-5Wpływ wymienników ciepła na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pomp ciepła4
T-W-6Wpływ zastosowania czynnika chłodniczego na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła4
T-W-7Klasa energetyczna pompy ciepła a wartość współczynnika COP3
T-W-8Wpływ wydajności grzewczej instalcji na wartość współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła4
T-W-9Egzamin2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
A-W-3Udział w egzaminie2
A-W-4Studiowanie literatury8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_D03_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu analiz energetycznych pomp ciepła
CK_2A_W03, CK_2A_W10, CK_2A_W13C-2, C-1T-W-6, T-L-3, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-L-4, T-W-5, T-L-2, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_D03_U01
Student posiada umiejętności zrozumienia i analizy problemów związanych z obliczeniami energetycznymi pomp ciepła
CK_2A_U03, CK_2A_U08, CK_2A_U09, CK_2A_U13C-2, C-1T-W-5, T-W-8, T-L-2, T-W-4, T-L-4, T-L-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_D03_K01
Student ma świadomość wpływu uzyskanych wyników efektywności pomp ciepła na jej ich koszty eksploatacyjne oraz wpływ na środowisko naturalne
CK_2A_K02, CK_2A_K05C-1, C-2T-W-8, T-W-3, T-L-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-W-2, T-W-6, T-L-4M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_D03_W01
Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu analiz energetycznych pomp ciepła
2,0
3,0Studnet wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie badań efektywności pomp ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_D03_U01
Student posiada umiejętności zrozumienia i analizy problemów związanych z obliczeniami energetycznymi pomp ciepła
2,0
3,0Studnet wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie badań efektywności pomp ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_D03_K01
Student ma świadomość wpływu uzyskanych wyników efektywności pomp ciepła na jej ich koszty eksploatacyjne oraz wpływ na środowisko naturalne
2,0
3,0Studnet wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie badań efektywności pomp ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Zalewski, Pompy ciepła sprężarkowe, sorpcyjne i termoelektryczne. Podstawy teoretyczne, przykłady obliczeniowe, IPPU MASTA, Gdańsk, 2001, 1
  2. M. Rubik, Chłodnictwo i pompy ciepła, Grupa Medium Sp.z o. o. Sp. k., Warszwa, 2020, 1

Literatura dodatkowa

  1. W. Zalewski, P. Kopeć, Wymienniki ciepła pomp ciepła i innych systemów odzysku ciepła, PK, Kraków, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne1
T-L-2Badanie współczynnika efektywności energwtycznej propanowej pompy ciepła woda/woda6
T-L-3Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z CO2 powietrze - woda7
T-L-4Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z R 449A woda - woda6
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zajęcia organizacyjne1
T-W-2Podsatwowe definicje2
T-W-3Wpływ temperatur dolnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła5
T-W-4Wpływ temperatur górnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła5
T-W-5Wpływ wymienników ciepła na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pomp ciepła4
T-W-6Wpływ zastosowania czynnika chłodniczego na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła4
T-W-7Klasa energetyczna pompy ciepła a wartość współczynnika COP3
T-W-8Wpływ wydajności grzewczej instalcji na wartość współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła4
T-W-9Egzamin2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć10
A-W-3Udział w egzaminie2
A-W-4Studiowanie literatury8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D03_W01Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu analiz energetycznych pomp ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu cyklu życia urządzęń, obiektów i systemów technicznych oraz zakresu materiałoznawstwa, technik wytwarzania, techniki spajania materiałów oraz zabezpieczeń antykorozyjnych
CK_2A_W10ma pogłębioną wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska, ekologii, ochrony przed hałasem oraz w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji systemów chłodniczych, klimatyzaci i pomp ciepła
CK_2A_W13ma pogłębioną wiedzę w zakresie czynników chłodniczych, efektywności energetycznej urządzeń i stosowanych wskaźników oceny (np. COP, SCOP, EER, SEER, ODP, GWP, TEWI, LCCP)
Cel przedmiotuC-2Nabycie elementarnej wiedzy w zakresie analiz energetycznych pomp ciepła
C-1Nabycie elementarnej wiedzy z zakresu działania pomp ciepła w kontekście wykorzystywanego źródła ciepła
Treści programoweT-W-6Wpływ zastosowania czynnika chłodniczego na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła
T-L-3Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z CO2 powietrze - woda
T-W-3Wpływ temperatur dolnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła
T-W-8Wpływ wydajności grzewczej instalcji na wartość współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła
T-W-4Wpływ temperatur górnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła
T-W-7Klasa energetyczna pompy ciepła a wartość współczynnika COP
T-L-4Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z R 449A woda - woda
T-W-5Wpływ wymienników ciepła na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pomp ciepła
T-L-2Badanie współczynnika efektywności energwtycznej propanowej pompy ciepła woda/woda
T-W-2Podsatwowe definicje
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnet wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie badań efektywności pomp ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D03_U01Student posiada umiejętności zrozumienia i analizy problemów związanych z obliczeniami energetycznymi pomp ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U03potrafi komunikować się z osobami ze środowiska zawodowego, jak i poza niego, rozpowszechniać wiedzę, brać udział i prowadzić debatę, odbierać i tworzyć wypowiedzi i krótkie doniesienia naukowe, w tym formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innych języku obcym
CK_2A_U08potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowaniaurządzeń i zjawisk fizycznych oraz ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie, klimatyzacji i pompach ciepła
CK_2A_U09potrafi formułować i kreatywnie rozwiązywać złożone i nietypowe problemy techniczne, przystosować istniejące lub zaproponować nowe metody i narzędzia do ich rozwiązywania, innowacyjnie wykonywać zadania w zmieniających się warunkach
CK_2A_U13potrafi zidentyfikować i scharakteryzować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym, związane z zagadnieniami techniki i technologii z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-2Nabycie elementarnej wiedzy w zakresie analiz energetycznych pomp ciepła
C-1Nabycie elementarnej wiedzy z zakresu działania pomp ciepła w kontekście wykorzystywanego źródła ciepła
Treści programoweT-W-5Wpływ wymienników ciepła na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pomp ciepła
T-W-8Wpływ wydajności grzewczej instalcji na wartość współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła
T-L-2Badanie współczynnika efektywności energwtycznej propanowej pompy ciepła woda/woda
T-W-4Wpływ temperatur górnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła
T-L-4Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z R 449A woda - woda
T-L-3Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z CO2 powietrze - woda
T-W-7Klasa energetyczna pompy ciepła a wartość współczynnika COP
T-W-6Wpływ zastosowania czynnika chłodniczego na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła
T-W-2Podsatwowe definicje
T-W-3Wpływ temperatur dolnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnet wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie badań efektywności pomp ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_D03_K01Student ma świadomość wpływu uzyskanych wyników efektywności pomp ciepła na jej ich koszty eksploatacyjne oraz wpływ na środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K02rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła, jest świadomy potrzeby ciągłego samodoskonalenia i dokształcania się, a także korzystania z możliwości zasięgania opinii ekspertów
CK_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólne realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie elementarnej wiedzy z zakresu działania pomp ciepła w kontekście wykorzystywanego źródła ciepła
C-2Nabycie elementarnej wiedzy w zakresie analiz energetycznych pomp ciepła
Treści programoweT-W-8Wpływ wydajności grzewczej instalcji na wartość współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła
T-W-3Wpływ temperatur dolnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła
T-L-2Badanie współczynnika efektywności energwtycznej propanowej pompy ciepła woda/woda
T-W-7Klasa energetyczna pompy ciepła a wartość współczynnika COP
T-W-5Wpływ wymienników ciepła na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pomp ciepła
T-W-4Wpływ temperatur górnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła
T-L-3Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z CO2 powietrze - woda
T-W-2Podsatwowe definicje
T-W-6Wpływ zastosowania czynnika chłodniczego na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła
T-L-4Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z R 449A woda - woda
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studnet wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie badań efektywności pomp ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0