Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)

Sylabus przedmiotu Wentylacja pożarowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wentylacja pożarowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 20 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z wentylacją pożarową

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia z zakresu wentylacji pożarowej19
T-A-2zaliczenie1
20
wykłady
T-W-1Rozprzestrzenianie się produktów pożaru w pomieszczeniu zamkniętym i poza obszarem objętym pożarem. Zadania wentylacji pożarowej.3
T-W-2Wymagania wobec materiałów, elementów i urządzeń instalacji wentylacji pożarowej, wytyczne i normy. Wymagania przeciwpożarowe dla instalacji wentylacji i klimatyzacji.4
T-W-3Systemy wentylacji pożarowej. Systemy oddymiania. Systemy różnicowania ciśnienia.5
T-W-4Elementy instalacji wentylacji pożarowej. Urządzenia odcinające w ochronie przeciwpożarowej. Ochrona przed przekazywaniem dymu przez urządzenia wentylacyjne.4
T-W-5Układy sterowania i elementy automatyki dla instalacji wentylacji pożarowej.3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów sprawdzające efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych sprawdzające efekty kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C05_W01
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń stwarzanych przez produkty pożaru i ich rozprzestrzenianie się w obiekcie wentylowanym
CK_2A_W10C-1T-W-1M-1S-1
CK_2A_C05_W02
ma wiedzę w zakresie budowy, zasady działania systemów wentylacji pożarowej
CK_2A_W08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C05_U01
Potrafi dostrzegać wpływ stosowania wentylacji pożarowej na bezpieczeństwo ludzi. Potrafi odróżnić i ocenić istniejące rozwiązania techniczne.
CK_2A_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C05_K01
ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i docenia potrzebę pracy w zespole
CK_2A_K05C-1T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C05_W01
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń stwarzanych przez produkty pożaru i ich rozprzestrzenianie się w obiekcie wentylowanym
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
CK_2A_C05_W02
ma wiedzę w zakresie budowy, zasady działania systemów wentylacji pożarowej
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C05_U01
Potrafi dostrzegać wpływ stosowania wentylacji pożarowej na bezpieczeństwo ludzi. Potrafi odróżnić i ocenić istniejące rozwiązania techniczne.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C05_K01
ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i docenia potrzebę pracy w zespole
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli

Literatura podstawowa

  1. Mizieliński B., Kubicki G., Wentylacja pożarowa. Oddymianie., PWN, Warszawa, 2017, 1
  2. Brzezińska Dorota, Wentylacja pożarowa obiektów budowlanych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2015
  3. Brzezińska D., Jędrzejewski R., Wentylacja pożarowa budynków wysokich i wysokościowych, Fluid Desk, Szczecin, 2003
  4. Mizieliński B., Wentylacja pożarowa, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1985

Literatura dodatkowa

  1. Mizieliński B., Wolanin J., Kondygnacyjny system oddymiania budynków, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2006
  2. Holewa P., Kubicki G., Sypek G., Wiche J., Zapała R., Systemy różnicowania ciśnienia w budynkach wielokondygnacyjnych. Przewodnik, Smay Sp. z o.o., Kraków, 2012
  3. Szymański T., Wasiluk W., Wentylacja użytkowa. Poradnik, IPPU Masta, Gdańsk, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia z zakresu wentylacji pożarowej19
T-A-2zaliczenie1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozprzestrzenianie się produktów pożaru w pomieszczeniu zamkniętym i poza obszarem objętym pożarem. Zadania wentylacji pożarowej.3
T-W-2Wymagania wobec materiałów, elementów i urządzeń instalacji wentylacji pożarowej, wytyczne i normy. Wymagania przeciwpożarowe dla instalacji wentylacji i klimatyzacji.4
T-W-3Systemy wentylacji pożarowej. Systemy oddymiania. Systemy różnicowania ciśnienia.5
T-W-4Elementy instalacji wentylacji pożarowej. Urządzenia odcinające w ochronie przeciwpożarowej. Ochrona przed przekazywaniem dymu przez urządzenia wentylacyjne.4
T-W-5Układy sterowania i elementy automatyki dla instalacji wentylacji pożarowej.3
T-W-6Zaliczenie przedmiotu1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury i przygotowanie do zaliczenia8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C05_W01ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń stwarzanych przez produkty pożaru i ich rozprzestrzenianie się w obiekcie wentylowanym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W10ma pogłębioną wiedzę niezbędną do zrozumienia problemów ochrony środowiska, ekologii, ochrony przed hałasem oraz w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji systemów chłodniczych, klimatyzaci i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z wentylacją pożarową
Treści programoweT-W-1Rozprzestrzenianie się produktów pożaru w pomieszczeniu zamkniętym i poza obszarem objętym pożarem. Zadania wentylacji pożarowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C05_W02ma wiedzę w zakresie budowy, zasady działania systemów wentylacji pożarowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W08ma elementarną wiedzę w zakresie chłodnictwa, wentylacji, ogrzewnictwa, ciepłownictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z wentylacją pożarową
Treści programoweT-W-2Wymagania wobec materiałów, elementów i urządzeń instalacji wentylacji pożarowej, wytyczne i normy. Wymagania przeciwpożarowe dla instalacji wentylacji i klimatyzacji.
T-W-3Systemy wentylacji pożarowej. Systemy oddymiania. Systemy różnicowania ciśnienia.
T-W-4Elementy instalacji wentylacji pożarowej. Urządzenia odcinające w ochronie przeciwpożarowej. Ochrona przed przekazywaniem dymu przez urządzenia wentylacyjne.
T-W-5Układy sterowania i elementy automatyki dla instalacji wentylacji pożarowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C05_U01Potrafi dostrzegać wpływ stosowania wentylacji pożarowej na bezpieczeństwo ludzi. Potrafi odróżnić i ocenić istniejące rozwiązania techniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U08potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowaniaurządzeń i zjawisk fizycznych oraz ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie, klimatyzacji i pompach ciepła
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z wentylacją pożarową
Treści programoweT-W-1Rozprzestrzenianie się produktów pożaru w pomieszczeniu zamkniętym i poza obszarem objętym pożarem. Zadania wentylacji pożarowej.
T-W-2Wymagania wobec materiałów, elementów i urządzeń instalacji wentylacji pożarowej, wytyczne i normy. Wymagania przeciwpożarowe dla instalacji wentylacji i klimatyzacji.
T-W-3Systemy wentylacji pożarowej. Systemy oddymiania. Systemy różnicowania ciśnienia.
T-W-4Elementy instalacji wentylacji pożarowej. Urządzenia odcinające w ochronie przeciwpożarowej. Ochrona przed przekazywaniem dymu przez urządzenia wentylacyjne.
T-W-5Układy sterowania i elementy automatyki dla instalacji wentylacji pożarowej.
T-A-1Obliczenia z zakresu wentylacji pożarowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów sprawdzające efekty kształcenia.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C05_K01ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i docenia potrzebę pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólne realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z wentylacją pożarową
Treści programoweT-A-1Obliczenia z zakresu wentylacji pożarowej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych sprawdzające efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość
5,0Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli