Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
Sylabus przedmiotu Eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie poszerzonej wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Diagnostyka i eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła | 19 |
T-L-2 | zaliczenie | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła. | 2 |
T-W-2 | Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji. | 2 |
T-W-3 | Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek | 4 |
T-W-4 | Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji | 4 |
T-W-5 | Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja | 2 |
T-W-6 | Wyposażenie zabezpieczające i sterujące. | 2 |
T-W-7 | Zasady i problemy wymiany czynnika chłodniczego i oleju. | 2 |
T-W-8 | Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja. | 2 |
T-W-9 | Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności. | 1 |
T-W-10 | Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji. | 1 |
T-W-11 | Parametry pracy urządzeń. Sposoby regulacji automatycznej. | 4 |
T-W-12 | Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów. | 2 |
T-W-13 | zaliczenie wykładu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-L-2 | opracowanie sprawozdania i przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/Wykład informacyjny. |
M-2 | metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metody problemowe: wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_C02-2_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła | CK_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-2, T-W-11, T-W-1 | M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_C02-2_U01 student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą | CK_2A_U07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
CK_2A_C02-2_U02 student potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | CK_2A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-L-1, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_C02-2_K01 student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | CK_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-11, T-W-6, T-W-2, T-W-12, T-W-3, T-L-1, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_C02-2_W01 Ma pogłębioną wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła | 2,0 | |
3,0 | słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_C02-2_U01 student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
CK_2A_C02-2_U02 student potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych | 2,0 | |
3,0 | słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_C02-2_K01 student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2000
- PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, Warszawa, 2001
- Piotrowski Ildenfos, Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
- Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
- PN-EN 378-1+A1:2011, Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Wymagania podstawowe, definicje, klasyfikacja i kryteria wyboru, 2011
- PN-EN 378. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska, PKN, Warszawa, 2010, Części 3 i 4
- Starowicz Zenon, Poradnik Montera chlodniczego, WNT, Warszawa, 1976
- Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
- Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1
Literatura dodatkowa
- Studziński Adam, Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
- Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
- Szydłowski H., Niepewności w pomiarach: międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001