Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)

Sylabus przedmiotu Eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie poszerzonej wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Diagnostyka i eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła19
T-L-2zaliczenie1
20
wykłady
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.2
T-W-2Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.2
T-W-3Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek4
T-W-4Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji4
T-W-5Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja2
T-W-6Wyposażenie zabezpieczające i sterujące.2
T-W-7Zasady i problemy wymiany czynnika chłodniczego i oleju.2
T-W-8Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja.2
T-W-9Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności.1
T-W-10Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji.1
T-W-11Parametry pracy urządzeń. Sposoby regulacji automatycznej.4
T-W-12Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.2
T-W-13zaliczenie wykładu2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2opracowanie sprawozdania i przygotowanie do zaliczenia5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody problemowe: wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C02-2_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
CK_2A_W11C-1T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-12, T-W-2, T-W-11, T-W-1M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C02-2_U01
student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
CK_2A_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2
CK_2A_C02-2_U02
student potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
CK_2A_U13C-1T-W-1, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-L-1, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_C02-2_K01
student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
CK_2A_K01C-1T-W-1, T-W-11, T-W-6, T-W-2, T-W-12, T-W-3, T-L-1, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C02-2_W01
Ma pogłębioną wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C02-2_U01
student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
CK_2A_C02-2_U02
student potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_C02-2_K01
student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fodemski T.R., Domowe i handlowe urządzenia chłodnicze, WNT, Warszawa, 2000
  2. PN-EN 1861. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Schematy ideowe i montażowe instalacji, rurociągów i przyrządów. Układy i symbole, PKN, Warszawa, 2001
  3. Piotrowski Ildenfos, Okrętowe urządzenia chłodnicze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1977
  4. Bonca Z., Nowe czynniki chłodnicze i nośniki ciepła, IPPU Masta, Gdańsk, 2003
  5. PN-EN 378-1+A1:2011, Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Wymagania podstawowe, definicje, klasyfikacja i kryteria wyboru, 2011
  6. PN-EN 378. Instalacje ziębnicze i pompy ciepła. Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i ochrony środowiska, PKN, Warszawa, 2010, Części 3 i 4
  7. Starowicz Zenon, Poradnik Montera chlodniczego, WNT, Warszawa, 1976
  8. Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
  9. Pod red. B.Zakrzewskiego, Chłodnictwo i klimatyzacja, Astroprint, Odessa, 2015, 1

Literatura dodatkowa

  1. Studziński Adam, Eksploatacja chłodniowców, Trademar, Gdynia, 2005
  2. Bonca Z., Automatyka chłodnicza i klimatyzacyjna, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000
  3. Szydłowski H., Niepewności w pomiarach: międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Diagnostyka i eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła19
T-L-2zaliczenie1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.2
T-W-2Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.2
T-W-3Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek4
T-W-4Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji4
T-W-5Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja2
T-W-6Wyposażenie zabezpieczające i sterujące.2
T-W-7Zasady i problemy wymiany czynnika chłodniczego i oleju.2
T-W-8Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja.2
T-W-9Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności.1
T-W-10Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji.1
T-W-11Parametry pracy urządzeń. Sposoby regulacji automatycznej.4
T-W-12Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.2
T-W-13zaliczenie wykładu2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2opracowanie sprawozdania i przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C02-2_W01Ma pogłębioną wiedzę w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W11ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad projektowania i eksploatacji systemów klimatyzacyjnych, wentylacyjnych, ciepłowniczych, chłodniczych i pomp ciepła oraz prowadzenia badań naukowych w obszarze zagadnień powiązanych z tymi systemami
Cel przedmiotuC-1Przekazanie poszerzonej wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
Treści programoweT-W-3Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek
T-W-4Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji
T-W-8Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja.
T-W-5Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja
T-W-10Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji.
T-W-7Zasady i problemy wymiany czynnika chłodniczego i oleju.
T-W-9Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności.
T-W-12Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-W-2Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-11Parametry pracy urządzeń. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
Metody nauczaniaM-3Metody problemowe: wykład problemowy
M-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C02-2_U01student ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i w chłodnictwie oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U07podczas formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich potrafi dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne, prawne, etyczne, umie systematyzować uzyskaną wiedzę, stosuje zasady bhp, ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym
Cel przedmiotuC-1Przekazanie poszerzonej wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-2Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-12Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-L-1Diagnostyka i eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C02-2_U02student potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U13potrafi zidentyfikować i scharakteryzować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym, związane z zagadnieniami techniki i technologii z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Przekazanie poszerzonej wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-11Parametry pracy urządzeń. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-2Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-12Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-W-9Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności.
T-L-1Diagnostyka i eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
T-W-8Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_C02-2_K01student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne stosowane w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Przekazanie poszerzonej wiedzy i ukształtowanie umiejętności w zakresie eksploatacji urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
Treści programoweT-W-1Zagadnienia bezpieczeństwa dotyczące instalacji, czynników ziębniczych i nośników ciepła.
T-W-11Parametry pracy urządzeń. Sposoby regulacji automatycznej.
T-W-6Wyposażenie zabezpieczające i sterujące.
T-W-2Eksploatacja urządzeń ziębniczych. Wymagania w zakresie montażu, obsługi, konserwacji, napraw i kontroli urządzeń instalacji.
T-W-12Aspekty ekologiczne i energetyczne chłodziarek, pomp ciepła i klimatyzatorów.
T-W-3Sprężarki chłodnicze tłokowe, śrubowe, łopatkowe i spiralne. Podstawowe charakterystiki techniczne. Systemy smarowania i chłodzenia sprężarek. Dobór i eksploatacja spręzarek
T-L-1Diagnostyka i eksploatacja urządzeń chłodniczych i pomp ciepła
T-W-9Problemy szczelności instalacji, metody wykrywania i usuwania nieszczelności.
T-W-10Izolacja zimnochronna komór chłodniczych. Problemy występujące podczas jej eksploatacji.
T-W-4Procesy cieplne zachodzące w wymiennikach ciepła urządzeń chłodniczych. Parowniki i skraplacze. Charakterystyki, zasady i problemy eksploatacji
T-W-5Termostatyczne zawory rozprężne: budowa, zasada działania, eksploatacja
T-W-7Zasady i problemy wymiany czynnika chłodniczego i oleju.
T-W-8Procesy szronienia i odszraniania parowników. Systemy odszraniania, ich sprawność i optymalizacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca/Wykład informacyjny.
M-2metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadawane pytania.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej. Ocena odpowiedzi na zadane pytania oraz sprawozdań studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0słuchacz wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0