Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze

Sylabus przedmiotu Etyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Wiktorowska-Jasik <Anna.Wiktorowska-Jasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza humanistyczna i społeczna uzyskana podczas studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie wiedzy z zakresu podstaw etyki zawodowej oraz zapoznanie z ideami i zasadami etyki zawodowej w relacjach międzyludzkich i w zawodzie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota etyki – etyka w życiu zawodowym4
T-W-2Etyka w biznesie i w polityce gospodarczej5
T-W-3Normy i standardy etyczne, ocena moralna, wzorce moralne, sankcja moralna6
T-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności3
T-W-5Podstawowe zasady etyki zawodowej: odpowiedzialność, staranność, wolność6
T-W-6Podstawowe rodzaje, etapy, poziomy odpowiedzialności i etyki5
T-W-7Kodeksy zawodowe a kodeksy postepowania organizacji logistycznych5
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu4
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego4
T-W-10Etyczny wymiar działalności gospodarczej, dylematy etyczne, problem korupcji3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zajęć i przygotowanie prezentacji15
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja problemowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_A01-1_W01
Student zna etyczne i społeczne zasady wykonywania zawodu, rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
CK_2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_A01-1_U01
Student potrafi pracować etycznie, w tym właściwe organizować pracę indywidualną i zespołową oraz w sposób odpowiedzialny planować dalszy rozwój zawodowy
CK_2A_U03, CK_2A_U14C-1T-W-3, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_A01-1_K01
Student potrafi prowadzić działalność zawodową w sposób odpowiedzialny społecznie i etyczny
CK_2A_K06C-1T-W-10, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_A01-1_W01
Student zna etyczne i społeczne zasady wykonywania zawodu, rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_A01-1_U01
Student potrafi pracować etycznie, w tym właściwe organizować pracę indywidualną i zespołową oraz w sposób odpowiedzialny planować dalszy rozwój zawodowy
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_A01-1_K01
Student potrafi prowadzić działalność zawodową w sposób odpowiedzialny społecznie i etyczny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michalik M., Od etyki zawodowej do etyki biznesu, Fundacja Innowacji, Warszawa, 2003
  2. Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Klimaczak B., Lewicka- Strzałecka A., Etyka i ekonomia, Wydawnictwo PTE, Warszawa, 2007
  2. Maxwell J. C, Etyka, Studio EMKA, Warszawa, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota etyki – etyka w życiu zawodowym4
T-W-2Etyka w biznesie i w polityce gospodarczej5
T-W-3Normy i standardy etyczne, ocena moralna, wzorce moralne, sankcja moralna6
T-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności3
T-W-5Podstawowe zasady etyki zawodowej: odpowiedzialność, staranność, wolność6
T-W-6Podstawowe rodzaje, etapy, poziomy odpowiedzialności i etyki5
T-W-7Kodeksy zawodowe a kodeksy postepowania organizacji logistycznych5
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu4
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego4
T-W-10Etyczny wymiar działalności gospodarczej, dylematy etyczne, problem korupcji3
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach45
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie do zajęć i przygotowanie prezentacji15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_A01-1_W01Student zna etyczne i społeczne zasady wykonywania zawodu, rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W01ma podstawową wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i poza technicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie wiedzy z zakresu podstaw etyki zawodowej oraz zapoznanie z ideami i zasadami etyki zawodowej w relacjach międzyludzkich i w zawodzie
Treści programoweT-W-1Istota etyki – etyka w życiu zawodowym
T-W-2Etyka w biznesie i w polityce gospodarczej
T-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności
T-W-6Podstawowe rodzaje, etapy, poziomy odpowiedzialności i etyki
T-W-5Podstawowe zasady etyki zawodowej: odpowiedzialność, staranność, wolność
T-W-10Etyczny wymiar działalności gospodarczej, dylematy etyczne, problem korupcji
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu
T-W-7Kodeksy zawodowe a kodeksy postepowania organizacji logistycznych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja problemowa
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_A01-1_U01Student potrafi pracować etycznie, w tym właściwe organizować pracę indywidualną i zespołową oraz w sposób odpowiedzialny planować dalszy rozwój zawodowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U03potrafi komunikować się z osobami ze środowiska zawodowego, jak i poza niego, rozpowszechniać wiedzę, brać udział i prowadzić debatę, odbierać i tworzyć wypowiedzi i krótkie doniesienia naukowe, w tym formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innych języku obcym
CK_2A_U14potrafi pracować indywidualnie i współdziałać w zespole, umie planować pracę własną i zespołu, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac, oszacować czas wykonania planowanych zadań, potrafi kierować pracą zespołu, a także pełnić wiodącą rolę w zespole
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie wiedzy z zakresu podstaw etyki zawodowej oraz zapoznanie z ideami i zasadami etyki zawodowej w relacjach międzyludzkich i w zawodzie
Treści programoweT-W-3Normy i standardy etyczne, ocena moralna, wzorce moralne, sankcja moralna
T-W-2Etyka w biznesie i w polityce gospodarczej
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego
T-W-5Podstawowe zasady etyki zawodowej: odpowiedzialność, staranność, wolność
T-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności
T-W-6Podstawowe rodzaje, etapy, poziomy odpowiedzialności i etyki
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu
T-W-7Kodeksy zawodowe a kodeksy postepowania organizacji logistycznych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny i dyskusja problemowa
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności wymagane przez efekt kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_A01-1_K01Student potrafi prowadzić działalność zawodową w sposób odpowiedzialny społecznie i etyczny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K06jest przygotowany do zachowań profesjonalnych, rozumie potrzebę i znaczenie rozwoju zawodu w branży chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej, podtrzymania etosu zawodu, uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie wiedzy z zakresu podstaw etyki zawodowej oraz zapoznanie z ideami i zasadami etyki zawodowej w relacjach międzyludzkich i w zawodzie
Treści programoweT-W-10Etyczny wymiar działalności gospodarczej, dylematy etyczne, problem korupcji
T-W-8Dobre praktyki etyczne i etos zawodu
T-W-6Podstawowe rodzaje, etapy, poziomy odpowiedzialności i etyki
T-W-4Etyka i poczucie odpowiedzialności
T-W-9Etos biznesu i zawody zaufania publicznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0