Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze
Sylabus przedmiotu Badania efektywności pomp ciepła:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania efektywności pomp ciepła | ||
Specjalność | Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Diana Pietryga <diana_pietryga@zut.edu.pl>, Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu działania pomp ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie elementarnej wiedzy z zakresu działania pomp ciepła w kontekście wykorzystywanego źródła ciepła |
C-2 | Nabycie elementarnej wiedzy w zakresie analiz energetycznych pomp ciepła |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne | 1 |
T-L-2 | Badanie współczynnika efektywności energwtycznej propanowej pompy ciepła woda/woda | 6 |
T-L-3 | Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z CO2 powietrze - woda | 7 |
T-L-4 | Badanie współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła z R 449A woda - woda | 6 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajęcia organizacyjne | 1 |
T-W-2 | Podsatwowe definicje | 2 |
T-W-3 | Wpływ temperatur dolnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła | 5 |
T-W-4 | Wpływ temperatur górnego źródła ciepła na efektywność energetyczną pompy ciepła | 5 |
T-W-5 | Wpływ wymienników ciepła na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pomp ciepła | 4 |
T-W-6 | Wpływ zastosowania czynnika chłodniczego na kształtowanie się współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła | 4 |
T-W-7 | Klasa energetyczna pompy ciepła a wartość współczynnika COP | 3 |
T-W-8 | Wpływ wydajności grzewczej instalcji na wartość współczynnika efektywności energetycznej pompy ciepła | 4 |
T-W-9 | Egzamin | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studenta w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-4 | Studiowanie literatury | 8 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-3 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_D03_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu analiz energetycznych pomp ciepła | CK_2A_W03, CK_2A_W10, CK_2A_W13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-L-3, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-L-4, T-W-5, T-L-2, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_D03_U01 Student posiada umiejętności zrozumienia i analizy problemów związanych z obliczeniami energetycznymi pomp ciepła | CK_2A_U03, CK_2A_U08, CK_2A_U09, CK_2A_U13 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-8, T-L-2, T-W-4, T-L-4, T-L-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_D03_K01 Student ma świadomość wpływu uzyskanych wyników efektywności pomp ciepła na jej ich koszty eksploatacyjne oraz wpływ na środowisko naturalne | CK_2A_K02, CK_2A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-8, T-W-3, T-L-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-L-3, T-W-2, T-W-6, T-L-4 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_D03_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu analiz energetycznych pomp ciepła | 2,0 | |
3,0 | Studnet wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie badań efektywności pomp ciepła | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_D03_U01 Student posiada umiejętności zrozumienia i analizy problemów związanych z obliczeniami energetycznymi pomp ciepła | 2,0 | |
3,0 | Studnet wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie badań efektywności pomp ciepła | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_D03_K01 Student ma świadomość wpływu uzyskanych wyników efektywności pomp ciepła na jej ich koszty eksploatacyjne oraz wpływ na środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Studnet wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie badań efektywności pomp ciepła | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Zalewski, Pompy ciepła sprężarkowe, sorpcyjne i termoelektryczne. Podstawy teoretyczne, przykłady obliczeniowe, IPPU MASTA, Gdańsk, 2001, 1
- M. Rubik, Chłodnictwo i pompy ciepła, Grupa Medium Sp.z o. o. Sp. k., Warszwa, 2020, 1
Literatura dodatkowa
- W. Zalewski, P. Kopeć, Wymienniki ciepła pomp ciepła i innych systemów odzysku ciepła, PK, Kraków, 2018