Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze
Sylabus przedmiotu OZE w chłodnictwie i klimatyzacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Chłodnictwo i Klimatyzacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | OZE w chłodnictwie i klimatyzacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Cieplnych i Inżynierii Bezpieczeństwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Diana Pietryga <diana_pietryga@zut.edu.pl>, Wojciech Tuchowski <Wojciech.Tuchowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje dotyczące odnawialnych źródeł energii, chłodnictwa oraz pomp ciepła |
W-2 | Elemnetarna wiedza dotycząca zapotrzebowania na energię elektryczną urządzeń chłodniczych i pomp ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie elementarnej wiedzy na temat produkcji energii elektrycznej z instalacji fotowolaticznych oraz farm wiatrowych oraz możliwości jej bezpośredniego wykorzystania do zasilania pomp ciepła oraz urządzeń chłodniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zajęcia organizacyjne | 1 |
T-A-2 | Analiza produkcji energii elektrycznej przez instalację fotowoltaiczną na terenie Polski | 5 |
T-A-3 | Analiza produkcji energii elektrycznej przez farmę wiatrową na terenie Polski | 5 |
T-A-4 | Obliczenie zapotrzebowania na energię elektryczną przez pompę ciepła na przykładzie pompy ciepła z czynnikiem R 744 woda/woda | 7 |
T-A-5 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajecia organizacyjne | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka odnawialnych źródeł energii w kontekście wytwarzania energii elektrycznej | 3 |
T-W-3 | Charakterystyka odnawialnych źródeł energii w kontekście wytwarzania ciepła i chłodu | 3 |
T-W-4 | Analiza możliwosci bezpośredniego wykorzystania energii elektrycznej pozyskanej za pomocą instalacji fotowoltaicznej do zasilania sprężarke w chłodni składowej | 3 |
T-W-5 | Analiza możliwosci bezpośredniego wykorzystania energii elektrycznej pozyskanej za pomocą instalacji fotowoltaicznej do zasilania chłodnicy EX w centrali klimatyzacyjnej | 3 |
T-W-6 | Społeczne skutki transformacji energetycznej | 2 |
T-W-7 | Ekonomiczne i prawne aspekty wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce | 2 |
T-W-8 | Koszty środowiskowe odnawialnych źródeł energii | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe: wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sposób oceny: na podstawie zaliczenia przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_B06_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie odnawialnych źródeł energii zarówno w kontekście wytwarzania energii elektrycznej jak i ciepła i chłodu | CK_2A_W01, CK_2A_W05, CK_2A_W13, CK_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_B06_U01 Student posiada umiejętności zrozumienia i analizy problemów związanych z odnawialnymi źródłami energii wykorzystywanymi w dziedzinie chłodnictwa i klimatyzacji | CK_2A_U02, CK_2A_U13, CK_2A_U15 | — | — | C-1 | T-A-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-4, T-A-2, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CK_2A_B06_K01 Student ma świadomość wpływu zastosowania OZE w dziedzienie chłodnictwa i klimatyzacji oraz dziedzinie ochrony środowiska | CK_2A_K01, CK_2A_K03, CK_2A_K05, CK_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_B06_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie odnawialnych źródeł energii zarówno w kontekście wytwarzania energii elektrycznej jak i ciepła i chłodu | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy i zasady działania instalcji OZE oraz możliowści wykorzystania jej do bezpośredniego zasialnia urządzeń chłodniczych i pomp ciepła | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_B06_U01 Student posiada umiejętności zrozumienia i analizy problemów związanych z odnawialnymi źródłami energii wykorzystywanymi w dziedzinie chłodnictwa i klimatyzacji | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje roszerzoną wiedzę w zakresie budowy i zasadny działania instalacji OZE oraz możliwości wykorzystania jej do bezpośredniego zasilania urządzeń chłodniczych i pomp ciepła | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CK_2A_B06_K01 Student ma świadomość wpływu zastosowania OZE w dziedzienie chłodnictwa i klimatyzacji oraz dziedzinie ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje roszerzoną wiedzę w zakresie budowy i zasadny działania instalacji OZE oraz możliwości wykorzystania jej do bezpośredniego zasilania urządzeń chłodniczych i pomp ciepła | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Henryk Foit, Zastosowanie odnawialnych źródeł ciepła w ogrzewnictwie i wentylacji, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2013
Literatura dodatkowa
- Jerzy Mikulik, Hybrydowa mikroinstalacja OZE zasilająca gospodarstwo domowe, WYdawnictwo AGH, Kraków, 2018