Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S2)
specjalność: Przemysłowe pompy ciepła i urządzenia chłodnicze

Sylabus przedmiotu Technologie spajania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie spajania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Urbański <Tomasz.Urbanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,00,40zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości i umiejętności z fizyki oraz elektrotechniki.
W-2Podstawowe wiadomości i umiejętności z materiałoznawstwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania, jako technologii łączenia konstrukcji inżynierskich.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji zawiejających układy chłodnicze i klimatyzacyjne28
T-P-2Zaliczenie formy zajęć2
30
wykłady
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania oraz kierunki ich rozwoju.2
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.2
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metod spajania.6
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.2
T-W-5Technologie spajania podstawowych materiałów stosowanych w konstrukcjach inzynierskich6
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.2
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.4
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.4
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna nad zadaniami projektowymi16
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
A-W-4Udział w egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła.
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników zadań projektowych oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (projekty).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_B03_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów konstrukcji inżynierskich.
CK_2A_W03, CK_2A_W05, CK_2A_W04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_B03_U01
potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej.
CK_2A_U10C-2, C-1T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-P-1M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_2A_B03_K01
ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, postrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
CK_2A_K01, CK_2A_K05C-1, C-2T-W-1, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-P-1, T-W-4, T-W-7, T-W-3M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_B03_W01
ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów konstrukcji inżynierskich.
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw technologii spajania.
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie podstawowym.
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie średnim.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie dobrym.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie średniozaawansowanym.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie zaawansowanym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_B03_U01
potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej.
2,0Student nie potrafi zaprojektować procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej.
3,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie podstawowym.
3,5Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie średnim.
4,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie dobrym.
4,5Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie średniozaawansowanym.
5,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie zaawansowanym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
CK_2A_B03_K01
ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, postrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na dobrym poziomie świadomości.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości.

Literatura podstawowa

  1. Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2007
  2. Pilarczyk J., Spawanie i napawanie elektryczne metali., „Śląsk” Spółka z o.o., Katowice, 1996
  3. Ranatowski E., Elementy fizyki spajania metali., Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej., Bydgoszcz, 1999
  4. Gourd L. M, Podstawy technologii spawalniczych., WNT, Warszawa, 1997
  5. Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali., WNT, Warszawa, 1999
  6. Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia., WNT, Warszawa, 2006
  7. Chmielewski T., Projektowanie procesów technologicznych - spawalnictwo., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Pilarczyk J., Poradnik Inzyniera. Spawalnictwo. Tom 1 oraz Tom 2, WNT, Warszawa, 2003
  2. Dobaj E., Maszyny i urządzenia spawalnicze. Wydanie trzecie zmienione, WNT, Warszawa, 2005
  3. Jakubiec M., Lesiński K., Czajkowski H., Technologia konstrukcji spawanych., WNT, Warszawa, 1980
  4. Augustyn J., Śledziewski E., Technologiczność stalowych konstrukcji spawanych., Arkady, Warszawa, 1974

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji zawiejających układy chłodnicze i klimatyzacyjne28
T-P-2Zaliczenie formy zajęć2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania oraz kierunki ich rozwoju.2
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.2
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metod spajania.6
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.2
T-W-5Technologie spajania podstawowych materiałów stosowanych w konstrukcjach inzynierskich6
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.2
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.4
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.4
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna nad zadaniami projektowymi16
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-P-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć10
A-W-4Udział w egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_B03_W01ma wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów konstrukcji inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu cyklu życia urządzęń, obiektów i systemów technicznych oraz zakresu materiałoznawstwa, technik wytwarzania, techniki spajania materiałów oraz zabezpieczeń antykorozyjnych
CK_2A_W05ma elementarną wiedzę z zakresu mechaniki, elektrotechniki, elektroniki i automatyki
CK_2A_W04ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zasad i podstaw konstrukcji maszyn oraz sposobów graficznego przedstawienia podstawowych konstrukcji inżynierskich oraz specjalistycznych z chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania, jako technologii łączenia konstrukcji inżynierskich.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metod spajania.
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.
T-W-5Technologie spajania podstawowych materiałów stosowanych w konstrukcjach inzynierskich
T-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania oraz kierunki ich rozwoju.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody problemowe: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu podstaw technologii spajania.
3,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie podstawowym.
3,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie średnim.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie dobrym.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie średniozaawansowanym.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych metod i technik spajania oraz wykorzystania ich w procesach technologicznych budowy oraz remontów obiektów inżynierskich na poziomie zaawansowanym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_B03_U01potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_U10potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub realizować procesy typowe dla problematyki chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła, używając odpowiednich metod, technik, materiałów
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej.
C-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania, jako technologii łączenia konstrukcji inżynierskich.
Treści programoweT-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania oraz kierunki ich rozwoju.
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.
T-W-5Technologie spajania podstawowych materiałów stosowanych w konstrukcjach inzynierskich
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metod spajania.
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.
T-P-1Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji zawiejających układy chłodnicze i klimatyzacyjne
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła.
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników zadań projektowych oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (projekty).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej.
3,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie podstawowym.
3,5Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie średnim.
4,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie dobrym.
4,5Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie średniozaawansowanym.
5,0Student potrafi zaprojektować proces technologiczny spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej na poziomie zaawansowanym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięCK_2A_B03_K01ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, postrzegania zasad etyki zawodowej w reprezentowanym przez siebie środowisku oraz ma świadomość ryzyka, jak również potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_2A_K01potrafi krytycznie oceniać posiadaną wiedzę, pozyskiwane informacje oraz kierunki podejmowanych działań z zakresu chłodnictwa, klimatyzacji i pomp ciepła
CK_2A_K05ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i w zespole, podejmowane decyzje i wspólne realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami spajania, jako technologii łączenia konstrukcji inżynierskich.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności projektowania procesu technologicznego spajania wybranego rejonu konstrukcji inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Definicje stosowane w tej dziedzinie nauki. Podstawy fizyczne procesów spajania. Klasyfikacja procesów spajania oraz kierunki ich rozwoju.
T-W-5Technologie spajania podstawowych materiałów stosowanych w konstrukcjach inzynierskich
T-W-9Zmęczenie konstrukcji spajanych.
T-W-8Kontrola jakości połączeń spajanych.
T-W-2Naprężenia i odkształcenia powstałe w wyniku procesów spajania oraz ich wpływ na wytwarzanie, eksploatację oraz bezpieczeństwo konstrukcji.
T-W-6Podstawy projektowania połączeń spajanych.
T-P-1Projektowanie technologii spajania wybranych rejonów konstrukcji zawiejających układy chłodnicze i klimatyzacyjne
T-W-4Dokumentacja technologiczna konstrukcji spajanych.
T-W-7Technologiczność konstrukcji spajanych.
T-W-3Charakterystyka stosowanych obecnie metod spajania.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład problemowy.
M-3Metody praktyczne: metoda projektów.
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena na podstawie pracy zaliczeniowej (wykłady).
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła.
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników zadań projektowych oraz wyników kolokwium zaliczeniowego (projekty).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych.
3,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na podstawowym poziomie świadomości.
3,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średnim poziomie świadomości.
4,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na dobrym poziomie świadomości.
4,5Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na średniozaawansowanym poziomie świadomości.
5,0Student wykazuje kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia, na zaawansowanym poziomie świadomości.