Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy statystyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy statystyki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>, Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z matematyki na poziomie szkoły średniej |
W-2 | Znajomość informatyki na poziomie szkoły średniej. |
W-3 | Umiejętność obsługi komputera w stopniu dobrym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy z zakresu statystyki matematycznej |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności opracowywania i prezentacji wyników analiz statystycznych |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności wykorzystania komputera do analizy, graficznej prezentacji (wizualizacji) i interpretacji wyników badań naukowych. |
C-5 | Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstępna analiza statystyczna danych i dopasowanie rozkładów | 4 |
T-L-2 | Analiza korelacji i regresja liniowa | 6 |
T-L-3 | Regresja wieloraka | 5 |
T-L-4 | Testy parametryczne i nieparametryczne w porównywaniu prób | 6 |
T-L-5 | Analizy wielowymiarowe | 4 |
T-L-6 | Sztuczne sieci neuronowe | 4 |
T-L-7 | Kolokwium | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-L-3 | konsultacje z prowadzącym | 4 |
49 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne (komputerowe) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń w laboratorium komputerowym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ogólna aktywności na ćwiczeniach laboratoryjnych i wykonania zadań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_O-St_W01 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej; zna i rozumie wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie. | IA_1A_W07 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_O-St_U01 Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne, opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych, przygotować graficzną prezentację (wizualizację) wyników badań naukowych. | IA_1A_U01, IA_1A_U03 | — | — | C-4, C-2, C-5, C-1, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_O-St_K01 Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | IA_1A_K01, IA_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-2 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_O-St_W01 Zna i rozumie zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej; zna i rozumie wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu statystyki matematycznej |
3,0 | Zna i rozumie w dostatecznym stopniu zagadnienia z zakresu statystyki matematycznej oraz wybrane technologie informacyjne i ich zastosowanie. | |
3,5 | Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej | |
5,0 | Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu statystyki matematycznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_O-St_U01 Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne, opracowywać i prezentować wyniki analiz statystycznych, przygotować graficzną prezentację (wizualizację) wyników badań naukowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi praktycznie zastosować poznane metody analizy statystycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_O-St_K01 Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | 2,0 | |
3,0 | Jest gotów do krytycznej oceny wyników badań i wykorzystania komputera jako narzędzia do akwizycji i przetwarzania informacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Łomnicki A., Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Sobczyk M., Statystyka, PWN, Warszawa, 1996