Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Chemia rolna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia rolna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,22zaliczenie
laboratoriaL5 12 1,00,22zaliczenie
ćwiczenia terenoweT5 3 0,50,19zaliczenie
wykładyW5 21 2,00,37egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia ogólna. gleboznawstwo, fizjologia roślin, mikrobiologia, biochemia, uprawa roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych,
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny
C-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określenie potrzeb wapnowania.2
T-A-2Zasady sporządzania map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makroskładniki. Określenie zasobności gleb w składniki pokarmowe na podstawie liczb granicznych. Mapy chemiczno-rolnicze. Zalecenia nawozowe2
T-A-3Bilans substancji organicznej w glebie2
T-A-4Obliczanie dawek nawozów mineralnych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu4
T-A-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Oznaczanie Nmin w glebie w celu korekty dawek azotu pod rośliny uprawne3
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
15
laboratoria
T-L-1Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma3
T-L-2Demonstracja nawozów mineralnych jednoskładnikowych i wieloskładnikowych, naturalnych oraz organicznych. Metody pobierania próbek nawozów mineralnych do analiz.2
T-L-3Analiza jakościowa nawozów mineralnych.3
T-L-4Mineralizacja „na mokro” wybranych nawozów naturalnych i organicznych oraz materiału glebowego i roślinnego. Oznaczanie ogólnej alkaliczności nawozów2
T-L-5Technika pobierania materiału roślinnego i przygotowanie go do analiz chemicznych. Mineralizacja „na sucho”. Oznaczanie zawartości mikroskładników metodą ASA.2
12
ćwiczenia terenowe
T-T-1Poznanie funkcjonowania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Szczecinie lub zakładu produkującego nawozy mineralne, lub udział w przeglądzie doświadczeń nawozowych.3
3
wykłady
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu2
T-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makroskłaników w glebie3
T-W-3Produkcja, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych2
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych2
T-W-5Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych2
T-W-6Mikrobiologiczne preparaty nawozowe i środki wspomagające uprawę roślin2
T-W-7Stosowanie nawozów płynnych i dolistne dokarmianie roślin uprawnych1
T-W-8Systemy rolnictwa1
T-W-9Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych3
T-W-10Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-11Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin1
21

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Interpretacja wyników, umiejętność powiązania wiedzy pozyskiwanej w trakcie wykładu i ćwiczeń z wiedzą wcześniej zdobytą z innych przedmiotów8
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
37
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-4Wykonanie projektu4
25
ćwiczenia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Sprawozdanie z ćwiczeń terenowych6
A-T-3konsultacje przedmiotowe4
13
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykałdowego18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu2
A-W-4Przygotowanie do aktywnej dyskusji na zajęciach8
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Praca w zespołach
M-5Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C17_W01
Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach
ROL_1A_W05C-3, C-1, C-4T-W-2, T-W-1, T-W-11M-1, M-2, M-3S-2
ROL_1A_C17_W02
Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin.
ROL_1A_W18C-3, C-2T-W-5, T-W-11, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-5, M-4, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C17_U01
Umie opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe
ROL_1A_U04C-3, C-2T-W-9M-4, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_C17_K01
Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości
ROL_1A_K01, ROL_1A_K05C-3T-W-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2M-2, M-3S-1
ROL_1A_C17_K02
W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości
ROL_1A_K02, ROL_1A_K06C-4T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-A-6M-4, M-1, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C17_W01
Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C17_W02
Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C17_U01
Umie opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ROL_1A_C17_K01
Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o potrzebie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0
ROL_1A_C17_K02
W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość na temat wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1. i 2, PWRiL, Poznań, 2008
  2. Filipek T., Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i analityczne, AR Lublin, Lublin, 2006
  3. Antonkiewicz J., Przewodnik do ćwiczeń z chemii rolnej, UR W Krakowie, Kraków, 2021
  4. Krzywy E., Żywienie roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  5. Krzywy-Gawrońska E., Analiza chemiczna gleb, nawozów i roślin, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2007
  6. Ustawa o nawozach i nawożeniu, Dz U nr 147, poz. 1033 z póżniejszymi zmianami 2020, 2022, 2024, 2007
  7. Gorlach E., Mazur T., Chemia rolna, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. MRiRW, Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 sierpnia 2024 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu, Dz U 2024, poz. 1261, Warszawa, 2024
  2. Kodeks dobrej praktyki rolniczej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwa Środowiska, Warszawa, 2004, III

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określenie potrzeb wapnowania.2
T-A-2Zasady sporządzania map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makroskładniki. Określenie zasobności gleb w składniki pokarmowe na podstawie liczb granicznych. Mapy chemiczno-rolnicze. Zalecenia nawozowe2
T-A-3Bilans substancji organicznej w glebie2
T-A-4Obliczanie dawek nawozów mineralnych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu4
T-A-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Oznaczanie Nmin w glebie w celu korekty dawek azotu pod rośliny uprawne3
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma3
T-L-2Demonstracja nawozów mineralnych jednoskładnikowych i wieloskładnikowych, naturalnych oraz organicznych. Metody pobierania próbek nawozów mineralnych do analiz.2
T-L-3Analiza jakościowa nawozów mineralnych.3
T-L-4Mineralizacja „na mokro” wybranych nawozów naturalnych i organicznych oraz materiału glebowego i roślinnego. Oznaczanie ogólnej alkaliczności nawozów2
T-L-5Technika pobierania materiału roślinnego i przygotowanie go do analiz chemicznych. Mineralizacja „na sucho”. Oznaczanie zawartości mikroskładników metodą ASA.2
12

Treści programowe - ćwiczenia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Poznanie funkcjonowania Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej w Szczecinie lub zakładu produkującego nawozy mineralne, lub udział w przeglądzie doświadczeń nawozowych.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu2
T-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makroskłaników w glebie3
T-W-3Produkcja, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych2
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych2
T-W-5Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych2
T-W-6Mikrobiologiczne preparaty nawozowe i środki wspomagające uprawę roślin2
T-W-7Stosowanie nawozów płynnych i dolistne dokarmianie roślin uprawnych1
T-W-8Systemy rolnictwa1
T-W-9Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych3
T-W-10Efektywność i opłacalność nawożenia2
T-W-11Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin1
21

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Interpretacja wyników, umiejętność powiązania wiedzy pozyskiwanej w trakcie wykładu i ćwiczeń z wiedzą wcześniej zdobytą z innych przedmiotów8
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych6
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych8
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych4
A-L-4Wykonanie projektu4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2Sprawozdanie z ćwiczeń terenowych6
A-T-3konsultacje przedmiotowe4
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach21
A-W-2Samodzielne studiowanie materiału wykałdowego18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu2
A-W-4Przygotowanie do aktywnej dyskusji na zajęciach8
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C17_W01Zna podstawowe prawa nawozowe i ich znaczenie praktyczne oraz źródła, formy i przemiany składników odżywczych dla roślin w glebach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W05Zna i rozumie podstawowe relacje ekologiczne w odniesieniu do gleby, produkcji rolniczej, stosowania pestycydów oraz naturalnych ekosystemów
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-1zapoznanie studentów z asortymentem i właściwościami agrochemicznymi nawozów mineralnych, naturalnych, organicznych i organiczno-minealnych,
C-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin,
Treści programoweT-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makroskłaników w glebie
T-W-1Teorie odżywiania roślin. Podstawowe prawa nawozowe i ich wykorzystywanie w praktyce. Ustawa o nawozach i nawożeniu
T-W-11Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C17_W02Zna asortyment nawozów i sposby określania wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_W18Ma wiedzę odnośnie wymagań pokarmowych roślin uprawnych; doboru i stosowania nawozów w aspekcie racjonalnego wykorzystania i ochrony zasobów przyrodniczych
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny
Treści programoweT-W-5Wykorzystanie odpadów przemysłowych i komunalnych do celów nawozowych
T-W-11Oddziaływanie nawozów na środowisko i jakość plonu roślin
T-W-3Produkcja, właściwości agrochemiczne i stosowanie nawozów mineralnych jedno- i wieloskładnikowych
T-W-6Mikrobiologiczne preparaty nawozowe i środki wspomagające uprawę roślin
T-W-7Stosowanie nawozów płynnych i dolistne dokarmianie roślin uprawnych
Metody nauczaniaM-5Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Praca w zespołach
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C17_U01Umie opracować projekt nawożenia na podstawie zaleceń nawozowych i komputerowego doradztwa nawozowego oraz ocenić jego efektywność i opłacalność, jak i skutki środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_U04Potrafi zaprojektować technologię produkcji podstawowych roślin rolniczych i ocenić jej uwarunkowania ekonomiczne
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
C-2wyrobienie umiejętności opracowania zaleceń nawozowych w zależności od katergorii agronomicznej gleb i gatunku uprawianej rośliny
Treści programoweT-W-9Zasady nawożenia podstawowych grup roślin uprawnych
Metody nauczaniaM-4Praca w zespołach
M-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie chemii rolnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C17_K01Rozumie potrzebę prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej w celu pozyskiwania produktów najwyższej jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia oraz ma świadomość konieczności uzupełniania i poszerzania swojej wiedzy
ROL_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i z uwzględnieniem dobrostanu zwierząt
Cel przedmiotuC-3wyrobienie umiejętności przeprowadzenia diagnostyki gleb i nawozów
Treści programoweT-W-2Gleba jako środowisko odżywcze i źródło składników pokarmowych dla roślin. Formy i przemiany makroskłaników w glebie
T-A-3Bilans substancji organicznej w glebie
T-A-4Obliczanie dawek nawozów mineralnych. Opracowanie projektu nawożenia roślin uprawnych w zmianowaniu
T-A-5Obliczanie wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin uprawnych. Oznaczanie Nmin w glebie w celu korekty dawek azotu pod rośliny uprawne
T-A-1Zasady pobierania próbek gleb do analiz chemicznych. Określenie potrzeb wapnowania.
T-A-2Zasady sporządzania map (szkiców) pól z potrzebami wapnowania i zasobnością gleb w przyswajalne makroskładniki. Określenie zasobności gleb w składniki pokarmowe na podstawie liczb granicznych. Mapy chemiczno-rolnicze. Zalecenia nawozowe
Metody nauczaniaM-2Prezentacje mulimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość o potrzebie prowadzenia zrównoważonej gospodarki nawozowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięROL_1A_C17_K02W zakresie kompetencji student ma świadomość konieczności stoswania nawożenia celem zwiększania plonowania roślin jak i poprawy ich jakości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówROL_1A_K02Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
ROL_1A_K06Ma świadomość ryzyka, potrafi ocenić skutki podejmowanej rolniczej działalności produkcyjnej i jej wpływ na środowisko przyrodnicze
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studenta z korzystnym i niekorzystnym oddziaływaniem nawozów na jakość plonów roślin,
Treści programoweT-L-4Mineralizacja „na mokro” wybranych nawozów naturalnych i organicznych oraz materiału glebowego i roślinnego. Oznaczanie ogólnej alkaliczności nawozów
T-L-2Demonstracja nawozów mineralnych jednoskładnikowych i wieloskładnikowych, naturalnych oraz organicznych. Metody pobierania próbek nawozów mineralnych do analiz.
T-L-5Technika pobierania materiału roślinnego i przygotowanie go do analiz chemicznych. Mineralizacja „na sucho”. Oznaczanie zawartości mikroskładników metodą ASA.
T-L-3Analiza jakościowa nawozów mineralnych.
T-L-1Oznaczanie zawartości form przyswajalnych P i K w glebie metodą Egnera- Riehma
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-4Praca w zespołach
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma ograniczoną świadomość na temat wpływu nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin
3,5
4,0
4,5
5,0