Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)
Sylabus przedmiotu Psychologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z zakresu psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem poznania mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz wspomaganie rozwijania umiejętności dostrzegania i analizy różnorodnych zjawisk psychologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Psychologiczne koncepcje człowieka (koncepcje: behawiorystyczna, psychodynamiczna, humanistyczna, poznawcza Metody i techniki badawcze psychologii (obserwacja, wywiad, rozmowa, testy inteligencji, testy projekcyjne, ankieta, eksperyment, analiza wytworów). Czynniki determinujące rozwój i zachowanie człowieka (m.in. czynniki biologiczne, środowiskowe, aktywność własna jednostki). Osobowość człowieka (pojęcie, teorie i struktura osobowości oraz czynniki jej rozwoju, temperament). Procesy poznawcze – myślenie, pamięć, uwaga. Emocje i motywacja. Równowaga emocjonalna, sytuacje trudne i sposoby radzenia sobie ze stresem. Język i komunikacja interpersonalna. Psycholingwistyka. Wpływ sytuacji społecznych na procesy psychiczne i zachowanie jednostki. Funkcjonowanie w grupie. Konflikty. Przyczyny i skutki samotności. Człowiek w środowisku pracy. Wypalenie zawodowe. Zaliczenie przedmiotu. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: Wykład informacyjny, pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe:Wykład problemowy i konwersatoryjny. |
M-3 | Metody aktywizujące: Metoda przypadków, duskusja dydaktyczna. |
M-4 | Metody eksponujące: Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach. |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie i omówienie eseju związanego z tematyką wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_A08-2_W01 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka. | ENE_1A_W29 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_A08-2_U01 Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy. | ENE_1A_U21, ENE_1A_U26 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_A08-2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób. | ENE_1A_K01, ENE_1A_K09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_A08-2_W01 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu psychologii oraz ogólne prawidłowości i mechanizmy rozwoju i funkcjonowania człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_A08-2_U01 Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu psychologii, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień psychologicznych i formułuje na ich podstawie wnioski oraz interpretuje zachowania ludzi w kontekście nabytej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_A08-2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo i wykazuje wrażliwość na potrzeby innych osób. | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kozielecki J., Psychologiczne koncepcje człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 2000
- Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk, 2007
- Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2., GWP, Gdańsk, 2011
- Kozielecki J., Nowe idee w psychologii: psychologia XXI wieku, GWP, Gdańsk, 2009
Literatura dodatkowa
- Sternberg R. J., Wprowadzenie do psychologii, WSiP, Warszawa, 1999
- Zimbardo P. , Johnson R. L., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Psychologia ogólna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017
- Kalat J. W., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021