Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S1)

Sylabus przedmiotu Społeczne aspekty dostępności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Społeczne aspekty dostępności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl>, Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Praktyczna analiza i interpretacja treści omawianych w ramach wykładu. Praktyczna symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności. Zaliczenie.15
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym. Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych). Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług). Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT. Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk. Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji). Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi). Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności). Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami). Zaliczenie przedmiotu.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - wykład problemowy i konwersatoryjny Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_A10-3_W01
Student zna i rozumie prawny kontekst i regulacje dotyczące dostępności, zna wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej oraz ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
ENE_1A_W29C-1T-W-1, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_A10-3_U01
Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.), a także wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.)
ENE_1A_U25, ENE_1A_U26C-1T-A-1, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_1A_A10-3_K01
Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami.
ENE_1A_K02, ENE_1A_K09C-1T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_A10-3_W01
Student zna i rozumie prawny kontekst i regulacje dotyczące dostępności, zna wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej oraz ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
2,0
3,0Student zna podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_A10-3_U01
Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.), a także wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.)
2,0
3,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_1A_A10-3_K01
Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami.
2,0
3,0Student potrafi wskazać działania we wskazanym obrzasze zmioerzające do poprawy dostępności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane aspekty niepełnosprawności z perspektywy uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2023
  2. Europejski Akt o Dostępności (EAA), Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019
  3. Benek I., Labus A., Kampka M. (red.), Wytyczne w zakresie projektowania uniwersalnego mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych – ekspertyza wykonana na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Fundacja Laboratorium Architektury 60+, Warszawa, 2016
  4. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, 2006
  5. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), 2019
  6. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019, 2019
  7. Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
  8. Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, Dzienniki Unii Europejskiej Seria L Nr 356 z 12 grudnia 2014, 2014
  2. Ostrowska, A, Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Praktyczna analiza i interpretacja treści omawianych w ramach wykładu. Praktyczna symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności. Zaliczenie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym. Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych). Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług). Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT. Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk. Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji). Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi). Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności). Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami). Zaliczenie przedmiotu.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_A10-3_W01Student zna i rozumie prawny kontekst i regulacje dotyczące dostępności, zna wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej oraz ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_W29Ma podstawową wiedzę niezbędną do korzystania z treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym. Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych). Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług). Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT. Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk. Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji). Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi). Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności). Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami). Zaliczenie przedmiotu.
T-A-1Praktyczna analiza i interpretacja treści omawianych w ramach wykładu. Praktyczna symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - wykład problemowy i konwersatoryjny Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_A10-3_U01Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.), a także wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_U25Ma umiejętność samokształcenia się, między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
ENE_1A_U26Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający terminową realizację zleconego zadania inżynierskiego w energetyce, potrafi porozumieć się w środowisku zawodowym i pozazawodowym używając przy tym różnych technik
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-A-1Praktyczna analiza i interpretacja treści omawianych w ramach wykładu. Praktyczna symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności. Zaliczenie.
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym. Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych). Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług). Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT. Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk. Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji). Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi). Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności). Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami). Zaliczenie przedmiotu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - wykład problemowy i konwersatoryjny Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_1A_A10-3_K01Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_1A_K02Ma świadomość wagi pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej; w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ENE_1A_K09Ma kompetencje w zakresie kształtowania postaw patriotyzmu, humanizmu i tolerancji oraz otwartości i współpracy w środowiskach wielokulturowych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-A-1Praktyczna analiza i interpretacja treści omawianych w ramach wykładu. Praktyczna symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - wykład problemowy i konwersatoryjny Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wskazać działania we wskazanym obrzasze zmioerzające do poprawy dostępności.
3,5
4,0
4,5
5,0