Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Terapia konopna u zwierząt z elementami aromaterapii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Terapia konopna u zwierząt z elementami aromaterapii | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michalina Adaszyńska-Skwirzyńska <michalina.adaszynska-skwirzynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy botaniki i fizjologii roślin, chemia ogólna i organiczna, |
W-2 | Podstawy botaniki i fizjologii roślin, chemia ogólna i organiczna, fizjologii i żywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania terapii konopnej i aromaterapii. |
C-2 | Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania dozwolonych surowców konopnych w terapii konopnej i aromaterapii. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Produkty konopne wykorzystywane jako materiał paszowy dla zwierząt (makuch, mąka, olej z nasion, całe rośliny). Kontrola jakości produktów konopnych - przykładowa ocena (organoleptyczna, laboratoryjna) | 2 |
T-A-2 | Ekstrakcja substancji aktywnych z produktów konopnych | 3 |
T-A-3 | Opracowywanie mieszanek paszowych pełnoporcjowych oraz uzupełniających (dodatki żywieniowe) jak element celowej suplementacji w diecie zwierząt | 3 |
T-A-4 | Konopne produkty do stosowania zewnętrznego (w tym w terapii dermatologicznej grzybiczych zakażeniach powierzchniowych, ranach padokowych, wrzodach) u zwierząt | 2 |
T-A-5 | Konopne produkty do stosowania wewnętrznego (m.in. olejki, wyciągi, granulaty) | 3 |
T-A-6 | Aromaterapia w praktyce | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do terapii naturalnych i konopnych | 2 |
T-W-2 | Konopie (Cannabis L.) jako roślina użytkowa i farmakologiczna. Regulacje prawne dotyczące stosowania produktów konopnych w krajach EU | 2 |
T-W-3 | Składniki aktywne w produktach pozyskiwanych z konopi i ich działanie (kwasy tłuszczowe, kannabinoidy, terpeny i inne). Bezpieczeństwo stosowania. | 2 |
T-W-4 | Układ endokannabinoidowy i fitokanabinoidy. | 2 |
T-W-5 | Metody ekstrakcji i produkty konopne. Metody podaży preparatów i ekstraktów z konopi | 2 |
T-W-6 | Zastosowanie terapii konopnej jako element wspierania konwencjonalnej terapii w dietetyce zwierząt w różnych chorobach niezakaźnych | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie aromaterapii konopnej u zwierząt | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć pokazowych. Analiza zadanej literatury z danego zakresu. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia końcowego ćwiczeń audytoryjnych | 6 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielna lektura literatury przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu | 5 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny w opraciu o prezentację mulimedialną. Pokaz, film, dyskusja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZKS1O9.6_W01 Student definiuje, charakteryzuje i opisuje właściwości konopii oraz produktów konopnych. Student wskazuje możliwości wykorzystania konopii i aromaterapii w profilaktyce zdrowotnej. | ZO_1A_W14, ZO_1A_W15 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6, T-A-3, T-W-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-A-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZKS1O9.6_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody ekstrakcji substancji aktywnych z konopii. Umie wykorzystać aromatreapię w prtaktyce. Student rozumie zasady stosowania dodatków konopnych w żywieniu zwierząt. | ZO_1A_U10, ZO_1A_U09, ZO_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZKS1O9.6_K01 Student prezentuje postawę proekologiczną, postepuje zgodnie z zasadami dobrych praktyk produkcyjnych. | ZO_1A_K03, ZO_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-6, T-A-3, T-W-2, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-A-2, T-W-5, T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZKS1O9.6_W01 Student definiuje, charakteryzuje i opisuje właściwości konopii oraz produktów konopnych. Student wskazuje możliwości wykorzystania konopii i aromaterapii w profilaktyce zdrowotnej. | 2,0 | |
3,0 | Student stopniu dostatecznym potrafi zdefiniować opisać właściwości konopii oraz produktów konopnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZKS1O9.6_U01 Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody ekstrakcji substancji aktywnych z konopii. Umie wykorzystać aromatreapię w prtaktyce. Student rozumie zasady stosowania dodatków konopnych w żywieniu zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać odpowiednie metody ekstrakcji substancji aktywnych z konopii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZKS1O9.6_K01 Student prezentuje postawę proekologiczną, postepuje zgodnie z zasadami dobrych praktyk produkcyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się dostateczną organizacją pracy w grupie, jak i samodzielnie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Paulina Szmerk, Konopne ABC, Herba Sfero, 2020, Pierwszy
- Krzysztof Błecha, Iwona Wawer, Pofilaktyka zdrowotna i fitoterapia, Bonimed, Żywiec, 2019, Drugi
- Kristen Leigh Bell, Holistic Aromatherapy for Animals, Inner Traditions Bear and Company, 2002, Pierwszy
- ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2022/1104 z dnia 1 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 68/2013 w sprawie katalogu materiałów paszowych, 2022
- Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/915 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006, 2023
- EFSA, EFSA Panel on Additives and Products or Substances used in Animal Feed (FEEDAP), 2011. Scientific Opinion on the safety of hemp (Cannabis genus) for use as animal feed., EFSA Journal, 2011
- Strzelecka (red.), Chemiczne metody badań roślinnych surowców leczniczych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2021
Literatura dodatkowa
- EU Novel food catalogue, 2025, i nowsze