Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierzęcych hodowli komórkowych w zootechnice i weterynarii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wykorzystanie zwierzęcych hodowli komórkowych w zootechnice i weterynarii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 99 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu biologii ogólnej i molekularnej, fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z postawową terminologią z zakresu hodowli komórek |
C-2 | Zapoznie się z podstawowymi procedurami w pracy z hodowlami komórkowymi |
C-3 | Prezentacja możliwości praktycznego wykorzystania hodowli komórkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z zapleczem niezbędnym do prowadzenia hodowli komórkowych in vitro. Zasady pracy w warunkach sterylnych. Przygotowanie płynów do hodowli komórkowych | 2 |
T-L-2 | Obserwacja cech morfologicznych hodowli wybranych linii komórkowych. Budowa hemocytometru - komory Bűrkera. Liczenie komórek przy użyciu komory hematologicznej | 4 |
T-L-3 | Adhezja komórek do różnych substratów. Pasażowanie komórek - różne postępowania metodyczne | 2 |
T-L-4 | Badanie żywotności komórek z wykorzystaniem błękitu trypanu i czerwieni obojętnej | 2 |
T-L-5 | Zakładanie hodowli pierwotnej w zawiesinie | 2 |
T-L-6 | Zakładanie adhrentnej hodowli pierwotnej | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy hodowli komórkowych – historia, wymagania wzrostowe komórek, media hodowlane | 4 |
T-W-2 | Rodzaje hodowli komórkowych (hodowle pierwotne, linie komórkowe) | 2 |
T-W-3 | Podstawy przestrzennych hodowli komórkowych (3D) – poznawcze i terapeutyczne modelowanie tkanek | 2 |
T-W-4 | Hodowla komórek na skalę przemysłową na przykładzie produkcji mięsa w warunkach in vitro | 2 |
T-W-5 | Podstawy hodowli komórek macierzystych i ich wykorzystanie w terapiach uzupełniających zwierząt | 2 |
T-W-6 | Możliwość wykorzystania hodowli komórkowych w diagnostyce cytomolekularnej zwierząt gospodarskich oraz w badaniach nad czynnikami patogennymi | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia treści zajęć | 3 |
A-L-4 | studiowanie literatury fachowej | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 5 |
A-W-4 | studiowanie fachowej literatury | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | wyjaśnienie |
M-3 | pokaz |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści zajęć w formie pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja podczas zajęć/aktywność |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_??_W01 Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych | ZO_1A_W10 | — | — | C-1, C-3 | T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_??_U01 Student potrafi przeprowadziać rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki | ZO_1A_U09 | — | — | C-2, C-3 | T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-W-6, T-L-3, T-W-3, T-W-5, T-L-6, T-L-5 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_??_K01 Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek | ZO_1A_K02 | — | — | C-2, C-3 | T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2 | M-2, M-4, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_??_W01 Student zna i posługuje się pojęciami z zakresu hodowli komórkowych | 2,0 | |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_??_U01 Student potrafi przeprowadziać rutynowe czynności w pracy z komórkami przy zachowianu zasad aseptyki | 2,0 | |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_??_K01 Pracuje w grupie z zachowaniem zasad bezpiecznej pracy laboratoryjnej oraz zasad zachowania warunków sterylnych specyficznych dla hodolwi komórek | 2,0 | |
3,0 | Student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Stanisława Stokłosowa, Hodowla komórek i tkanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
- Roman Paduch, Praktikum z hodowli komórek i tkanek, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2019
Literatura dodatkowa
- AMANDA CAPES-DAVIS, Freshney's Culture of Animal Cells: A Manual of Basic Technique and Specialized Applications, John Wiley & Sons, 2021, 8