Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Terapia konopna u zwierząt z elementami aromaterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Terapia konopna u zwierząt z elementami aromaterapii
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michalina Adaszyńska-Skwirzyńska <michalina.adaszynska-skwirzynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy botaniki i fizjologii roślin, chemia ogólna i organiczna,
W-2Podstawy botaniki i fizjologii roślin, chemia ogólna i organiczna, fizjologii i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania terapii konopnej i aromaterapii.
C-2Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania dozwolonych surowców konopnych w terapii konopnej i aromaterapii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Produkty konopne wykorzystywane jako materiał paszowy dla zwierząt (makuch, mąka, olej z nasion, całe rośliny). Kontrola jakości produktów konopnych - przykładowa ocena (organoleptyczna, laboratoryjna)2
T-A-2Ekstrakcja substancji aktywnych z produktów konopnych3
T-A-3Opracowywanie mieszanek paszowych pełnoporcjowych oraz uzupełniających (dodatki żywieniowe) jak element celowej suplementacji w diecie zwierząt3
T-A-4Konopne produkty do stosowania zewnętrznego (w tym w terapii dermatologicznej grzybiczych zakażeniach powierzchniowych, ranach padokowych, wrzodach) u zwierząt2
T-A-5Konopne produkty do stosowania wewnętrznego (m.in. olejki, wyciągi, granulaty)3
T-A-6Aromaterapia w praktyce2
15
wykłady
T-W-1Wstęp do terapii naturalnych i konopnych2
T-W-2Konopie (Cannabis L.) jako roślina użytkowa i farmakologiczna. Regulacje prawne dotyczące stosowania produktów konopnych w krajach EU2
T-W-3Składniki aktywne w produktach pozyskiwanych z konopi i ich działanie (kwasy tłuszczowe, kannabinoidy, terpeny i inne). Bezpieczeństwo stosowania.2
T-W-4Układ endokannabinoidowy i fitokanabinoidy.2
T-W-5Metody ekstrakcji i produkty konopne. Metody podaży preparatów i ekstraktów z konopi2
T-W-6Zastosowanie terapii konopnej jako element wspierania konwencjonalnej terapii w dietetyce zwierząt w różnych chorobach niezakaźnych2
T-W-7Zastosowanie aromaterapii konopnej u zwierząt3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć pokazowych. Analiza zadanej literatury z danego zakresu.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego ćwiczeń audytoryjnych6
26
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielna lektura literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu5
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w opraciu o prezentację mulimedialną. Pokaz, film, dyskusja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_W01
Student definiuje, charakteryzuje i opisuje właściwości konopii oraz produktów konopnych. Student wskazuje możliwości wykorzystania konopii i aromaterapii w profilaktyce zdrowotnej.
ZO_1A_W15, ZO_1A_W14C-1, C-2T-A-3, T-A-6, T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-W-5, T-W-7, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_U01
Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody ekstrakcji substancji aktywnych z konopii. Umie wykorzystać aromatreapię w prtaktyce. Student rozumie zasady stosowania dodatków konopnych w żywieniu zwierząt.
ZO_1A_U10, ZO_1A_U01, ZO_1A_U09C-2, C-1T-A-1, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_null_K01
Student prezentuje postawę proekologiczną, postepuje zgodnie z zasadami dobrych praktyk produkcyjnych.
ZO_1A_K03, ZO_1A_K02C-2, C-1T-W-4, T-A-4, T-W-3, T-W-2, T-A-6, T-A-2, T-W-6, T-A-1, T-A-5, T-W-5, T-A-3, T-W-1, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_W01
Student definiuje, charakteryzuje i opisuje właściwości konopii oraz produktów konopnych. Student wskazuje możliwości wykorzystania konopii i aromaterapii w profilaktyce zdrowotnej.
2,0
3,0Student stopniu dostatecznym potrafi zdefiniować opisać właściwości konopii oraz produktów konopnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_U01
Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody ekstrakcji substancji aktywnych z konopii. Umie wykorzystać aromatreapię w prtaktyce. Student rozumie zasady stosowania dodatków konopnych w żywieniu zwierząt.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać odpowiednie metody ekstrakcji substancji aktywnych z konopii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_null_K01
Student prezentuje postawę proekologiczną, postepuje zgodnie z zasadami dobrych praktyk produkcyjnych.
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną organizacją pracy w grupie, jak i samodzielnie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Paulina Szmerk, Konopne ABC, Herba Sfero, 2020, Pierwszy
  2. Krzysztof Błecha, Iwona Wawer, Pofilaktyka zdrowotna i fitoterapia, Bonimed, Żywiec, 2019, Drugi
  3. Kristen Leigh Bell, Holistic Aromatherapy for Animals, Inner Traditions Bear and Company, 2002, Pierwszy
  4. ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2022/1104 z dnia 1 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 68/2013 w sprawie katalogu materiałów paszowych, 2022
  5. Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/915 z dnia 25 kwietnia 2023 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów niektórych zanieczyszczeń w żywności oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1881/2006, 2023
  6. EFSA, EFSA Panel on Additives and Products or Substances used in Animal Feed (FEEDAP), 2011. Scientific Opinion on the safety of hemp (Cannabis genus) for use as animal feed., EFSA Journal, 2011
  7. Strzelecka (red.), Chemiczne metody badań roślinnych surowców leczniczych, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2021

Literatura dodatkowa

  1. EU Novel food catalogue, 2025, i nowsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Produkty konopne wykorzystywane jako materiał paszowy dla zwierząt (makuch, mąka, olej z nasion, całe rośliny). Kontrola jakości produktów konopnych - przykładowa ocena (organoleptyczna, laboratoryjna)2
T-A-2Ekstrakcja substancji aktywnych z produktów konopnych3
T-A-3Opracowywanie mieszanek paszowych pełnoporcjowych oraz uzupełniających (dodatki żywieniowe) jak element celowej suplementacji w diecie zwierząt3
T-A-4Konopne produkty do stosowania zewnętrznego (w tym w terapii dermatologicznej grzybiczych zakażeniach powierzchniowych, ranach padokowych, wrzodach) u zwierząt2
T-A-5Konopne produkty do stosowania wewnętrznego (m.in. olejki, wyciągi, granulaty)3
T-A-6Aromaterapia w praktyce2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do terapii naturalnych i konopnych2
T-W-2Konopie (Cannabis L.) jako roślina użytkowa i farmakologiczna. Regulacje prawne dotyczące stosowania produktów konopnych w krajach EU2
T-W-3Składniki aktywne w produktach pozyskiwanych z konopi i ich działanie (kwasy tłuszczowe, kannabinoidy, terpeny i inne). Bezpieczeństwo stosowania.2
T-W-4Układ endokannabinoidowy i fitokanabinoidy.2
T-W-5Metody ekstrakcji i produkty konopne. Metody podaży preparatów i ekstraktów z konopi2
T-W-6Zastosowanie terapii konopnej jako element wspierania konwencjonalnej terapii w dietetyce zwierząt w różnych chorobach niezakaźnych2
T-W-7Zastosowanie aromaterapii konopnej u zwierząt3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć pokazowych. Analiza zadanej literatury z danego zakresu.5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego ćwiczeń audytoryjnych6
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielna lektura literatury przedmiotu6
A-W-3Przygotowanie do końcowego zaliczenia przedmiotu5
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_W01Student definiuje, charakteryzuje i opisuje właściwości konopii oraz produktów konopnych. Student wskazuje możliwości wykorzystania konopii i aromaterapii w profilaktyce zdrowotnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania terapii konopnej i aromaterapii.
C-2Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania dozwolonych surowców konopnych w terapii konopnej i aromaterapii.
Treści programoweT-A-3Opracowywanie mieszanek paszowych pełnoporcjowych oraz uzupełniających (dodatki żywieniowe) jak element celowej suplementacji w diecie zwierząt
T-A-6Aromaterapia w praktyce
T-W-1Wstęp do terapii naturalnych i konopnych
T-W-6Zastosowanie terapii konopnej jako element wspierania konwencjonalnej terapii w dietetyce zwierząt w różnych chorobach niezakaźnych
T-W-2Konopie (Cannabis L.) jako roślina użytkowa i farmakologiczna. Regulacje prawne dotyczące stosowania produktów konopnych w krajach EU
T-W-3Składniki aktywne w produktach pozyskiwanych z konopi i ich działanie (kwasy tłuszczowe, kannabinoidy, terpeny i inne). Bezpieczeństwo stosowania.
T-A-2Ekstrakcja substancji aktywnych z produktów konopnych
T-W-5Metody ekstrakcji i produkty konopne. Metody podaży preparatów i ekstraktów z konopi
T-W-7Zastosowanie aromaterapii konopnej u zwierząt
T-A-4Konopne produkty do stosowania zewnętrznego (w tym w terapii dermatologicznej grzybiczych zakażeniach powierzchniowych, ranach padokowych, wrzodach) u zwierząt
T-A-1Produkty konopne wykorzystywane jako materiał paszowy dla zwierząt (makuch, mąka, olej z nasion, całe rośliny). Kontrola jakości produktów konopnych - przykładowa ocena (organoleptyczna, laboratoryjna)
T-A-5Konopne produkty do stosowania wewnętrznego (m.in. olejki, wyciągi, granulaty)
T-W-4Układ endokannabinoidowy i fitokanabinoidy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w opraciu o prezentację mulimedialną. Pokaz, film, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stopniu dostatecznym potrafi zdefiniować opisać właściwości konopii oraz produktów konopnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_U01Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody ekstrakcji substancji aktywnych z konopii. Umie wykorzystać aromatreapię w prtaktyce. Student rozumie zasady stosowania dodatków konopnych w żywieniu zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
ZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania dozwolonych surowców konopnych w terapii konopnej i aromaterapii.
C-1Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania terapii konopnej i aromaterapii.
Treści programoweT-A-1Produkty konopne wykorzystywane jako materiał paszowy dla zwierząt (makuch, mąka, olej z nasion, całe rośliny). Kontrola jakości produktów konopnych - przykładowa ocena (organoleptyczna, laboratoryjna)
T-A-6Aromaterapia w praktyce
T-A-5Konopne produkty do stosowania wewnętrznego (m.in. olejki, wyciągi, granulaty)
T-A-4Konopne produkty do stosowania zewnętrznego (w tym w terapii dermatologicznej grzybiczych zakażeniach powierzchniowych, ranach padokowych, wrzodach) u zwierząt
T-A-2Ekstrakcja substancji aktywnych z produktów konopnych
T-A-3Opracowywanie mieszanek paszowych pełnoporcjowych oraz uzupełniających (dodatki żywieniowe) jak element celowej suplementacji w diecie zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w opraciu o prezentację mulimedialną. Pokaz, film, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wykorzystać odpowiednie metody ekstrakcji substancji aktywnych z konopii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_null_K01Student prezentuje postawę proekologiczną, postepuje zgodnie z zasadami dobrych praktyk produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania dozwolonych surowców konopnych w terapii konopnej i aromaterapii.
C-1Zapoznanie studentów z celowością, korzyściami oraz zagrożeniami wynikającymi ze stosowania terapii konopnej i aromaterapii.
Treści programoweT-W-4Układ endokannabinoidowy i fitokanabinoidy.
T-A-4Konopne produkty do stosowania zewnętrznego (w tym w terapii dermatologicznej grzybiczych zakażeniach powierzchniowych, ranach padokowych, wrzodach) u zwierząt
T-W-3Składniki aktywne w produktach pozyskiwanych z konopi i ich działanie (kwasy tłuszczowe, kannabinoidy, terpeny i inne). Bezpieczeństwo stosowania.
T-W-2Konopie (Cannabis L.) jako roślina użytkowa i farmakologiczna. Regulacje prawne dotyczące stosowania produktów konopnych w krajach EU
T-A-6Aromaterapia w praktyce
T-A-2Ekstrakcja substancji aktywnych z produktów konopnych
T-W-6Zastosowanie terapii konopnej jako element wspierania konwencjonalnej terapii w dietetyce zwierząt w różnych chorobach niezakaźnych
T-A-1Produkty konopne wykorzystywane jako materiał paszowy dla zwierząt (makuch, mąka, olej z nasion, całe rośliny). Kontrola jakości produktów konopnych - przykładowa ocena (organoleptyczna, laboratoryjna)
T-A-5Konopne produkty do stosowania wewnętrznego (m.in. olejki, wyciągi, granulaty)
T-W-5Metody ekstrakcji i produkty konopne. Metody podaży preparatów i ekstraktów z konopi
T-A-3Opracowywanie mieszanek paszowych pełnoporcjowych oraz uzupełniających (dodatki żywieniowe) jak element celowej suplementacji w diecie zwierząt
T-W-1Wstęp do terapii naturalnych i konopnych
T-W-7Zastosowanie aromaterapii konopnej u zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w opraciu o prezentację mulimedialną. Pokaz, film, dyskusja.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne na koniec zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną organizacją pracy w grupie, jak i samodzielnie
3,5
4,0
4,5
5,0