Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Organizmy modyfikowane genetycznie w żywieniu ludzi i zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizmy modyfikowane genetycznie w żywieniu ludzi i zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 42 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,49zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod i rodzajów modyfikacji rórnych organizmów wykorzystywanych w żywieniu ludzi i zwierząt
C-2Znajomość zalet i ewntualnych zagrożeń w związku z wykorzystaniem organizmów modyfikowanych genetycznie w żywieniu ludzi i zwierząt.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozmieszczenie i charakterystyka upraw GMO na świecie. Żywność i pasze modyfikowane genetycznie. Najczęściej stosowane modyfikacje. Struktura importu GMO w Polsce.4
T-A-2Zalety i zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska wynikające ze stosowania GMO w produkcji pasz i produktów żywnościowych dla ludzi.5
T-A-3Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska oraz do obrotu komercyjnego.4
T-A-4Zasady uwalniania GMO do środowiska i wprowadzania do obrotu komercyjnego. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach (testy, oznakowanie, przepisy, moratoria)2
15
wykłady
T-W-1Zasady tworzenia GMO. Rodzaje modyfikacji – wyciszanie genów, wzmacnienie ekspresji, transgeneza właściwa5
T-W-2Transgeneza u roślin i zwierząt. Budowa insertów genowych – alternatywne promotory, sekwencje kodujące, geny selekcyjne i reporterowe, itp.5
T-W-3Sposoby wprowadzania GMO do organizmu biorcy – metody chemiczne, biofizyczne, wektory wirusowe5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści przedmiotu5
A-W-3powtórzenia do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykąłd konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test podsumowujący
S-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_W01
Student zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych organizmów stosowanych w żywieniu ludzi i zwierząt
ZO_1A_W10C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2S-1
ZO_1A_??_W02
Studen zna korzyści i ewentualne zagrożenia wynikajace ze stosowania organizmów modyfikowanych genetycznie
ZO_1A_W09C-2T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-A-3M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_U01
Student potrafi opisać metody modyfikacji genetycznych i rozumie konsekwencje stosowania GMO w żywieniu ludzi i zwierząt
ZO_1A_U17C-1T-W-1, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_K01
Student ma świadomość zalet i ewntualnych zagrożeń wynikającyc ze staosowania GMO w żywieniu ludzi żwierząt i umie je krytycznie oceniać
ZO_1A_K03C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_W01
Student zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych organizmów stosowanych w żywieniu ludzi i zwierząt
2,0
3,0Studen pobieżnie zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych organizmów stosowanych w żywieniu ludzi i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_??_W02
Studen zna korzyści i ewentualne zagrożenia wynikajace ze stosowania organizmów modyfikowanych genetycznie
2,0
3,0Student pobieżnie zna podstawowe korzyści i ewentualne zagrożenia wynikające ze stosowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_U01
Student potrafi opisać metody modyfikacji genetycznych i rozumie konsekwencje stosowania GMO w żywieniu ludzi i zwierząt
2,0
3,0Student pobieżnie zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych oraz w podstawowym zakresie ocenia konsekwencje stosowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_K01
Student ma świadomość zalet i ewntualnych zagrożeń wynikającyc ze staosowania GMO w żywieniu ludzi żwierząt i umie je krytycznie oceniać
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość korzyści i zagrożeń wynikających ze staosowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Yves Tourte, Genetycally Modified Organisms, Taylor & Francis Ltd CRC Press, London, 2019
  2. Deborah K. Letourneau, Genetically Engineered Organisms, CRC Press, London, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozmieszczenie i charakterystyka upraw GMO na świecie. Żywność i pasze modyfikowane genetycznie. Najczęściej stosowane modyfikacje. Struktura importu GMO w Polsce.4
T-A-2Zalety i zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska wynikające ze stosowania GMO w produkcji pasz i produktów żywnościowych dla ludzi.5
T-A-3Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska oraz do obrotu komercyjnego.4
T-A-4Zasady uwalniania GMO do środowiska i wprowadzania do obrotu komercyjnego. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach (testy, oznakowanie, przepisy, moratoria)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady tworzenia GMO. Rodzaje modyfikacji – wyciszanie genów, wzmacnienie ekspresji, transgeneza właściwa5
T-W-2Transgeneza u roślin i zwierząt. Budowa insertów genowych – alternatywne promotory, sekwencje kodujące, geny selekcyjne i reporterowe, itp.5
T-W-3Sposoby wprowadzania GMO do organizmu biorcy – metody chemiczne, biofizyczne, wektory wirusowe5
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie treści przedmiotu5
A-W-3powtórzenia do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_W01Student zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych organizmów stosowanych w żywieniu ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod i rodzajów modyfikacji rórnych organizmów wykorzystywanych w żywieniu ludzi i zwierząt
Treści programoweT-W-3Sposoby wprowadzania GMO do organizmu biorcy – metody chemiczne, biofizyczne, wektory wirusowe
T-W-2Transgeneza u roślin i zwierząt. Budowa insertów genowych – alternatywne promotory, sekwencje kodujące, geny selekcyjne i reporterowe, itp.
T-W-1Zasady tworzenia GMO. Rodzaje modyfikacji – wyciszanie genów, wzmacnienie ekspresji, transgeneza właściwa
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen pobieżnie zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych organizmów stosowanych w żywieniu ludzi i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_W02Studen zna korzyści i ewentualne zagrożenia wynikajace ze stosowania organizmów modyfikowanych genetycznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
Cel przedmiotuC-2Znajomość zalet i ewntualnych zagrożeń w związku z wykorzystaniem organizmów modyfikowanych genetycznie w żywieniu ludzi i zwierząt.
Treści programoweT-A-4Zasady uwalniania GMO do środowiska i wprowadzania do obrotu komercyjnego. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach (testy, oznakowanie, przepisy, moratoria)
T-A-2Zalety i zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska wynikające ze stosowania GMO w produkcji pasz i produktów żywnościowych dla ludzi.
T-A-1Rozmieszczenie i charakterystyka upraw GMO na świecie. Żywność i pasze modyfikowane genetycznie. Najczęściej stosowane modyfikacje. Struktura importu GMO w Polsce.
T-A-3Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska oraz do obrotu komercyjnego.
Metody nauczaniaM-3Wykąłd konwersatoryjny
M-1Wykład multimedialny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test podsumowujący
S-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pobieżnie zna podstawowe korzyści i ewentualne zagrożenia wynikające ze stosowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_U01Student potrafi opisać metody modyfikacji genetycznych i rozumie konsekwencje stosowania GMO w żywieniu ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod i rodzajów modyfikacji rórnych organizmów wykorzystywanych w żywieniu ludzi i zwierząt
Treści programoweT-W-1Zasady tworzenia GMO. Rodzaje modyfikacji – wyciszanie genów, wzmacnienie ekspresji, transgeneza właściwa
T-A-4Zasady uwalniania GMO do środowiska i wprowadzania do obrotu komercyjnego. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach (testy, oznakowanie, przepisy, moratoria)
T-A-1Rozmieszczenie i charakterystyka upraw GMO na świecie. Żywność i pasze modyfikowane genetycznie. Najczęściej stosowane modyfikacje. Struktura importu GMO w Polsce.
T-W-3Sposoby wprowadzania GMO do organizmu biorcy – metody chemiczne, biofizyczne, wektory wirusowe
T-A-3Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska oraz do obrotu komercyjnego.
T-A-2Zalety i zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska wynikające ze stosowania GMO w produkcji pasz i produktów żywnościowych dla ludzi.
T-W-2Transgeneza u roślin i zwierząt. Budowa insertów genowych – alternatywne promotory, sekwencje kodujące, geny selekcyjne i reporterowe, itp.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student pobieżnie zna metody i rodzaje modyfikacji genetycznych oraz w podstawowym zakresie ocenia konsekwencje stosowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_K01Student ma świadomość zalet i ewntualnych zagrożeń wynikającyc ze staosowania GMO w żywieniu ludzi żwierząt i umie je krytycznie oceniać
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-2Znajomość zalet i ewntualnych zagrożeń w związku z wykorzystaniem organizmów modyfikowanych genetycznie w żywieniu ludzi i zwierząt.
Treści programoweT-A-2Zalety i zagrożenie dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska wynikające ze stosowania GMO w produkcji pasz i produktów żywnościowych dla ludzi.
T-A-3Ocena ewentualnych zagrożeń wynikających ze wprowadzenia GMO do środowiska oraz do obrotu komercyjnego.
T-A-4Zasady uwalniania GMO do środowiska i wprowadzania do obrotu komercyjnego. Obowiązujące i proponowane prawodawstwo w Polsce i innych krajach (testy, oznakowanie, przepisy, moratoria)
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja multimedialna
S-1Ocena podsumowująca: Test podsumowujący
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość korzyści i zagrożeń wynikających ze staosowania GMO
3,5
4,0
4,5
5,0