Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Filogenetyka i ewolucja molekularna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Filogenetyka i ewolucja molekularna | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 81 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki, genetyki molekularnej, biologii komórki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej. |
C-2 | Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania analizach. |
C-3 | Przedstawienie filogenezy jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kladystyka a fenetyka | 2 |
T-A-2 | Rekonstrukcja filogenetyczna | 1 |
T-A-3 | Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych | 1 |
T-A-4 | Ewolucja molekularna i adaptacja | 2 |
T-A-5 | Ewolucja molekularna w kontekście ekologii i bioróżnorodności | 2 |
T-A-6 | Studia przypadków i zastosowania | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do filogenetyki i ewolucji molekularnej | 1 |
T-W-2 | Podstawy molekularne ewolucji. Neutralna teoria ewolucji molekularnej (Motoo Kimura) | 2 |
T-W-3 | Zegar molekularny i tempo ewolucji molekularnej | 2 |
T-W-4 | Ewolucja genów i genomów | 2 |
T-W-5 | Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologii molekularnej | 2 |
T-W-6 | Przyszłość filogenetyki i ewolucji molekularnej | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym | 1 |
16 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 10 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wykład i audytoria zaliczane na podstawie obecności oraz oceny uzyskanej z przygotowanego referatu w trakcie trwania zajęć. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_??_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych. | ZO_1A_W05 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_??_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki i ewolucji molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne. | ZO_1A_U08 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-6, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_??_K01 Student dostrzega i analizuje powiazania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki | ZO_1A_K07 | — | — | C-3 | T-W-5, T-A-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_??_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowa z drobnymi uchybieniami wiedze z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma podstawowa z licznymi brakami wiedze na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_??_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki i ewolucji molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne. | 2,0 | |
3,0 | Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_??_K01 Student dostrzega i analizuje powiazania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki | 2,0 | |
3,0 | Student dostrzega i słabo analizuje powiazania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hall B., Łatwe drzewa filogenetyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i ewolucja molekularna, PWN, Warszawa, 2008
- Futuyma D.J., Ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
- Krzanowska H., Łomnicki A., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002