Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Filogenetyka i ewolucja molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Filogenetyka i ewolucja molekularna
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 81 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,49zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu genetyki, genetyki molekularnej, biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej.
C-2Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania analizach.
C-3Przedstawienie filogenezy jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kladystyka a fenetyka1
T-A-2Rekonstrukcja filogenetyczna1
T-A-3Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych1
T-A-4Ewolucja molekularna i adaptacja1
T-A-5Ewolucja molekularna w kontekście ekologii i bioróżnorodności1
T-A-6Studia przypadków i zastosowania2
7
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do filogenetyki i ewolucji molekularnej1
T-W-2Podstawy molekularne ewolucji. Neutralna teoria ewolucji molekularnej (Motoo Kimura)1
T-W-3Zegar molekularny i tempo ewolucji molekularnej1
T-W-4Ewolucja genów i genomów1
T-W-5Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologii molekularnej2
T-W-6Przyszłość filogenetyki i ewolucji molekularnej2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-A-3Studiowanie zalecanej literatury7
A-A-4Konsultacje z prowadzącym4
24
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4Konsultacje z prowadzący4
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wykład i audytoria zaliczane na podstawie obecności oraz oceny uzyskanej z przygotowanego referatu w trakcie trwania zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych.
ZO_1A_W05C-1, C-3T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki i ewolucji molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne.
ZO_1A_U08C-2T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_??_K01
Student dostrzega i analizuje powiazania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
ZO_1A_K07C-3T-W-5, T-W-6, T-A-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych.
2,0
3,0Student ma podstawowa z drobnymi uchybieniami wiedze z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma podstawowa z licznymi brakami wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki i ewolucji molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne.
2,0
3,0Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_??_K01
Student dostrzega i analizuje powiazania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
2,0
3,0Student dostrzega i słabo analizuje powiazania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hall B., Łatwe drzewa filogenetyczne, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i ewolucja molekularna, PWN, Warszawa, 2008
  3. Futuyma D.J., Ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Avise J.C., Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008
  2. Krzanowska H., Łomnicki A., Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kladystyka a fenetyka1
T-A-2Rekonstrukcja filogenetyczna1
T-A-3Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych1
T-A-4Ewolucja molekularna i adaptacja1
T-A-5Ewolucja molekularna w kontekście ekologii i bioróżnorodności1
T-A-6Studia przypadków i zastosowania2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do filogenetyki i ewolucji molekularnej1
T-W-2Podstawy molekularne ewolucji. Neutralna teoria ewolucji molekularnej (Motoo Kimura)1
T-W-3Zegar molekularny i tempo ewolucji molekularnej1
T-W-4Ewolucja genów i genomów1
T-W-5Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologii molekularnej2
T-W-6Przyszłość filogenetyki i ewolucji molekularnej2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach7
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-A-3Studiowanie zalecanej literatury7
A-A-4Konsultacje z prowadzącym4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu5
A-W-4Konsultacje z prowadzący4
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu roli i zastosowania filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki. Zna źródła wiedzy o pochodzeniu i ewolucji zwierząt domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu filogenetyki molekularnej.
C-3Przedstawienie filogenezy jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Treści programoweT-W-6Przyszłość filogenetyki i ewolucji molekularnej
T-W-4Ewolucja genów i genomów
T-W-3Zegar molekularny i tempo ewolucji molekularnej
T-W-1Wprowadzenie do filogenetyki i ewolucji molekularnej
T-W-5Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologii molekularnej
T-W-2Podstawy molekularne ewolucji. Neutralna teoria ewolucji molekularnej (Motoo Kimura)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład i audytoria zaliczane na podstawie obecności oraz oceny uzyskanej z przygotowanego referatu w trakcie trwania zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawowa z drobnymi uchybieniami wiedze z zakresu teorii konstrukcji drzew filogenetycznych oraz ma podstawowa z licznymi brakami wiedzę na temat odniesienia filogenetyki molekularnej do systematyki klasycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje rolę filogenetyki i ewolucji molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie drzew filogenetycznych i zegara molekularnego oraz możliwości ich wykorzystania analizach.
Treści programoweT-A-2Rekonstrukcja filogenetyczna
T-A-5Ewolucja molekularna w kontekście ekologii i bioróżnorodności
T-A-6Studia przypadków i zastosowania
T-A-3Przegląd programów komputerowych do analiz filogenetycznych
T-A-4Ewolucja molekularna i adaptacja
T-A-1Kladystyka a fenetyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład i audytoria zaliczane na podstawie obecności oraz oceny uzyskanej z przygotowanego referatu w trakcie trwania zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje rolę filogenetyki molekularnej w różnych dziedzinach nauki oraz konstruuje drzewo filogenetyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_??_K01Student dostrzega i analizuje powiazania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-3Przedstawienie filogenezy jako podstawy biologii porównawczej i ewolucyjnej.
Treści programoweT-W-5Filogeneza jako podstawa biologii porównawczej i ewolucyjnej oraz paleontologii molekularnej
T-W-6Przyszłość filogenetyki i ewolucji molekularnej
T-A-5Ewolucja molekularna w kontekście ekologii i bioróżnorodności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wykład i audytoria zaliczane na podstawie obecności oraz oceny uzyskanej z przygotowanego referatu w trakcie trwania zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega i słabo analizuje powiazania filogenetyki molekularnej z innymi dziedzinami nauki.
3,5
4,0
4,5
5,0