Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)

Sylabus przedmiotu Nauka o materiałach I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mechatronika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauka o materiałach I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 20 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie absolwenta szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o strukturze i właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy budowy stopów2
T-L-2Pomiary twardości materiałów2
T-L-3Systemy i sposób oznaczania stali, staliw, żeliw, stopów metali nieżelaznych2
T-L-4Identyfikacja materiałów polimerowych2
T-L-5Pomiar gęstości materiałów polimerowych2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach. Historia rozwoju materiałów. Wpływ materiałów na rozwój cywilizacyjny. Znaczenie materiałów w technice. Stan amorficzny i krystaliczny. Charakter wiązania chemicznego, struktura krystaliczna (polikrystaliczna) oraz defekty struktury i ich wpływ na właściwości. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Wprowadzenie do materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów – klasyfikacja, charakterystyka i właściwości. Podstawowe metody wytwarzania materiałów. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Mechanizmy umacniania materiałów.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury.4
A-L-2Opracowanie wyników eksperymentu.9
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach10
25
wykłady
A-W-1Konsultacje2
A-W-2Samodzielne studia literaturowe.26
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-4Udział w pisemnym egzaminie2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach.
ME_1A_W01C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_1A_B05_U01
Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
ME_1A_U10C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ME_1A_B05_K01
Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
ME_1A_K01C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ME_1A_B05_W01
Student ma wiedzę w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach.
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach
3,0Student zna podstawy wiedzy w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach
3,5Student zna podstawy materiałoznawstwa w zakresie wybranych zagadnień z budowy chemicznej materiałów, fizyki metali, krystalizacji, odkształcenia, budowy stopów. Rozumie proste układy równowagi fazowej. Zna układ równowagi żelazo - węgiel. Student zna teoretyczne podstawy obróbki cieplnej, potrafi omówić przemiany fazowe w stali zachodzące podczas nagrzewania oraz chłodzenia. Potrafi skorelować właściwości materiału ze jego strukturą.
4,0Student dobrze zna podstawy materiałoznawstwa w zakresie wybranych zagadnień z budowy chemicznej materiałów, fizyki metali, krystalizacji, odkształcenia, budowy stopów. Dobrze rozumie proste układy równowagi fazowej. Zna układ równowagi żelazo - węgiel. Student zna teoretyczne podstawy obróbki cieplnej, potrafi omówić przemiany fazowe w stali zachodzące podczas nagrzewania oraz chłodzenia. Potrafi skorelować właściwości materiału ze jego strukturą.
4,5Student dobrze zna podstawy materiałoznawstwa w zakresie wybranych zagadnień z budowy chemicznej materiałów, fizyki metali, krystalizacji, odkształcenia, budowy stopów. Dobrze rozumie proste układy równowagi fazowej. Zna układ równowagi żelazo - węgiel. Student zna teoretyczne podstawy obróbki cieplnej, potrafi omówić przemiany fazowe w stali zachodzące podczas nagrzewania oraz chłodzenia. Potrafi skorelować właściwości materiału ze jego strukturą. Posiada znajomość podstawowych metod badań struktury materiałów.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawy materiałoznawstwa w zakresie wybranych zagadnień z budowy chemicznej materiałów, fizyki metali, krystalizacji, odkształcenia, budowy stopów. Dobrze rozumie proste układy równowagi fazowej. Zna układ równowagi żelazo - węgiel. Student zna teoretyczne podstawy obróbki cieplnej, potrafi omówić przemiany fazowe w stali zachodzące podczas nagrzewania oraz chłodzenia. Potrafi skorelować właściwości materiału ze jego strukturą. Posiada znajomość podstawowych metod badań struktury materiałów i potrafi interpretować uzyskiwane wyniki.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ME_1A_B05_U01
Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
2,0Student nie potrafi zprezentować w najprostszy sposób zalezności pomiędzy strukturą i właściwosciami materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach. Nie ma zaliczonych cwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student potrafi zprezentować w najprostszy sposób zalezności pomiędzy strukturą i właściwosciami materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach. Ma zaliczone ćwiczenia lab.
3,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych, potrafi dokonać analizy korelacji struktury z wybranymi właściwościwmi . . Ma zaliczone ćwiczenia lab.
4,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych, potrafi dokonać analizy korelacji struktury z wybranymi właściwościwmi. Potrafi podac przykłady zastosowania wybranych materiałów. . Ma zaliczone ćwiczenia lab.
4,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych, potrafi bardzo dobrze dokonać analizy korelacji struktury z wybranymi właściwościwmi. Potrafi podac przykłady zastosowania wybranych materiałów. Zna literaturę i potrafi podac przykłady urzycia materiałow w maszynach. . Ma zaliczone ćwiczenia lab. na ocenę dobrą.
5,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych, potrafi bardzo dobrze dokonać analizy korelacji struktury z wybranymi właściwościwmi. Potrafi podac przykłady zastosowania wybranych materiałów. Zna bardzo dobrze literaturę i potrafi podac przykłady urzycia materiałow w maszynach. . Ma zaliczone ćwiczenia lab. na ocenę dobrą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ME_1A_B05_K01
Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
2,0Student nie potrafi zprezentować w najprostszy sposób zalezności pomiędzy strukturą i właściwosciami materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach.
3,0Student potrafi zprezentować w najprostszy sposób zalezności pomiędzy strukturą i właściwosciami materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
  2. L.Jones, P.Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2009, I, tom I i II
  3. Prowans S., Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  4. Baranowska J., Biedunkiewicz A. i inni, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, Wydawnictwo Uczelniane ZUT, Szczecin, 2013
  5. M.J.Sienko, R. A. Plane, Chemia - podstawy i zastosowania, WNT, Warszawa, 1999, V, (wyd. V z uaktualnioną nomenklaturą)
  6. Prowans S., Metaloznawstwo-ćwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1978
  7. E.Jagodzińska, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej, Skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, I
  8. Barbacki A., Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
  9. Red. Z.Jabłoński, Ćwiczenia laboratoryjne i rachunkowe z chemii ogólnej i technicznej, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1983, I
  10. S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  11. K. Przybyłowicz, Metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 1994
  12. A. Barbacki, Metaloznawstwo dla mechaników, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 1998
  13. S. Prowans, Materiałoznawstwo – cwiczenia laboratoryjne, Politechnika Szczecinska, Szczecin, 1978

Literatura dodatkowa

  1. M.Kamiński, B.Ważyński, Podstawy chemii dla inżynierii materialowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004, I
  2. William D. Callister, jr., David G. Rethwisch, Materials Science and Engineering, An introduction, Wiley, 2014
  3. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom I, Galaktyka, 2011
  4. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materiałowa. Tom II, Galaktyka, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy budowy stopów2
T-L-2Pomiary twardości materiałów2
T-L-3Systemy i sposób oznaczania stali, staliw, żeliw, stopów metali nieżelaznych2
T-L-4Identyfikacja materiałów polimerowych2
T-L-5Pomiar gęstości materiałów polimerowych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach. Historia rozwoju materiałów. Wpływ materiałów na rozwój cywilizacyjny. Znaczenie materiałów w technice. Stan amorficzny i krystaliczny. Charakter wiązania chemicznego, struktura krystaliczna (polikrystaliczna) oraz defekty struktury i ich wpływ na właściwości. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Wprowadzenie do materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów – klasyfikacja, charakterystyka i właściwości. Podstawowe metody wytwarzania materiałów. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Mechanizmy umacniania materiałów.20
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury.4
A-L-2Opracowanie wyników eksperymentu.9
A-L-3Uczestnictwo w konsultacjach.2
A-L-4Uczestnictwo w zajęciach10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Konsultacje2
A-W-2Samodzielne studia literaturowe.26
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-4Udział w pisemnym egzaminie2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięME_1A_B05_W01Student ma wiedzę w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_1A_W01Ma wiedzę z matematyki, fizyki i chemii na poziomie wyższym niezbędnym do ilościowego opisu i analizy problemów oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o strukturze i właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-L-1Podstawy budowy stopów
T-L-2Pomiary twardości materiałów
T-L-3Systemy i sposób oznaczania stali, staliw, żeliw, stopów metali nieżelaznych
T-L-4Identyfikacja materiałów polimerowych
T-L-5Pomiar gęstości materiałów polimerowych
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach. Historia rozwoju materiałów. Wpływ materiałów na rozwój cywilizacyjny. Znaczenie materiałów w technice. Stan amorficzny i krystaliczny. Charakter wiązania chemicznego, struktura krystaliczna (polikrystaliczna) oraz defekty struktury i ich wpływ na właściwości. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Wprowadzenie do materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów – klasyfikacja, charakterystyka i właściwości. Podstawowe metody wytwarzania materiałów. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Mechanizmy umacniania materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach
3,0Student zna podstawy wiedzy w zakresie struktury i właściwosci materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach
3,5Student zna podstawy materiałoznawstwa w zakresie wybranych zagadnień z budowy chemicznej materiałów, fizyki metali, krystalizacji, odkształcenia, budowy stopów. Rozumie proste układy równowagi fazowej. Zna układ równowagi żelazo - węgiel. Student zna teoretyczne podstawy obróbki cieplnej, potrafi omówić przemiany fazowe w stali zachodzące podczas nagrzewania oraz chłodzenia. Potrafi skorelować właściwości materiału ze jego strukturą.
4,0Student dobrze zna podstawy materiałoznawstwa w zakresie wybranych zagadnień z budowy chemicznej materiałów, fizyki metali, krystalizacji, odkształcenia, budowy stopów. Dobrze rozumie proste układy równowagi fazowej. Zna układ równowagi żelazo - węgiel. Student zna teoretyczne podstawy obróbki cieplnej, potrafi omówić przemiany fazowe w stali zachodzące podczas nagrzewania oraz chłodzenia. Potrafi skorelować właściwości materiału ze jego strukturą.
4,5Student dobrze zna podstawy materiałoznawstwa w zakresie wybranych zagadnień z budowy chemicznej materiałów, fizyki metali, krystalizacji, odkształcenia, budowy stopów. Dobrze rozumie proste układy równowagi fazowej. Zna układ równowagi żelazo - węgiel. Student zna teoretyczne podstawy obróbki cieplnej, potrafi omówić przemiany fazowe w stali zachodzące podczas nagrzewania oraz chłodzenia. Potrafi skorelować właściwości materiału ze jego strukturą. Posiada znajomość podstawowych metod badań struktury materiałów.
5,0Student bardzo dobrze zna podstawy materiałoznawstwa w zakresie wybranych zagadnień z budowy chemicznej materiałów, fizyki metali, krystalizacji, odkształcenia, budowy stopów. Dobrze rozumie proste układy równowagi fazowej. Zna układ równowagi żelazo - węgiel. Student zna teoretyczne podstawy obróbki cieplnej, potrafi omówić przemiany fazowe w stali zachodzące podczas nagrzewania oraz chłodzenia. Potrafi skorelować właściwości materiału ze jego strukturą. Posiada znajomość podstawowych metod badań struktury materiałów i potrafi interpretować uzyskiwane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięME_1A_B05_U01Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_1A_U10Potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań w obszarze mechatroniki, dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne.
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o strukturze i właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-L-1Podstawy budowy stopów
T-L-2Pomiary twardości materiałów
T-L-3Systemy i sposób oznaczania stali, staliw, żeliw, stopów metali nieżelaznych
T-L-4Identyfikacja materiałów polimerowych
T-L-5Pomiar gęstości materiałów polimerowych
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach. Historia rozwoju materiałów. Wpływ materiałów na rozwój cywilizacyjny. Znaczenie materiałów w technice. Stan amorficzny i krystaliczny. Charakter wiązania chemicznego, struktura krystaliczna (polikrystaliczna) oraz defekty struktury i ich wpływ na właściwości. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Wprowadzenie do materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów – klasyfikacja, charakterystyka i właściwości. Podstawowe metody wytwarzania materiałów. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Mechanizmy umacniania materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
S-2Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuje po uzyskaniu co najmniej połowy punktów.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z zaliczenia wykładów (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zprezentować w najprostszy sposób zalezności pomiędzy strukturą i właściwosciami materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach. Nie ma zaliczonych cwiczeń laboratoryjnych.
3,0Student potrafi zprezentować w najprostszy sposób zalezności pomiędzy strukturą i właściwosciami materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach. Ma zaliczone ćwiczenia lab.
3,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych, potrafi dokonać analizy korelacji struktury z wybranymi właściwościwmi . . Ma zaliczone ćwiczenia lab.
4,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych, potrafi dokonać analizy korelacji struktury z wybranymi właściwościwmi. Potrafi podac przykłady zastosowania wybranych materiałów. . Ma zaliczone ćwiczenia lab.
4,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych, potrafi bardzo dobrze dokonać analizy korelacji struktury z wybranymi właściwościwmi. Potrafi podac przykłady zastosowania wybranych materiałów. Zna literaturę i potrafi podac przykłady urzycia materiałow w maszynach. . Ma zaliczone ćwiczenia lab. na ocenę dobrą.
5,0Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych, potrafi bardzo dobrze dokonać analizy korelacji struktury z wybranymi właściwościwmi. Potrafi podac przykłady zastosowania wybranych materiałów. Zna bardzo dobrze literaturę i potrafi podac przykłady urzycia materiałow w maszynach. . Ma zaliczone ćwiczenia lab. na ocenę dobrą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięME_1A_B05_K01Zna podstawy nauki o materiałach i rozumie pozatechniczne aspekty z zakresu inżynierii materiałowej. Zna powiązania technik wytwarzania materiałów z ich eksploatacją i utylizacją. Rozumie aspekty środowiskowe związane z materiałami inżynierskimi. Zan przepisy związane z zastosowaniem materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się celem utrzymania poziomu i podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o strukturze i właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student rozwija umiejętność pracy w grupie.
Treści programoweT-L-1Podstawy budowy stopów
T-L-2Pomiary twardości materiałów
T-L-3Systemy i sposób oznaczania stali, staliw, żeliw, stopów metali nieżelaznych
T-L-4Identyfikacja materiałów polimerowych
T-L-5Pomiar gęstości materiałów polimerowych
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach. Historia rozwoju materiałów. Wpływ materiałów na rozwój cywilizacyjny. Znaczenie materiałów w technice. Stan amorficzny i krystaliczny. Charakter wiązania chemicznego, struktura krystaliczna (polikrystaliczna) oraz defekty struktury i ich wpływ na właściwości. Podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Wprowadzenie do materiałów metalicznych, ceramicznych, polimerowych i kompozytów – klasyfikacja, charakterystyka i właściwości. Podstawowe metody wytwarzania materiałów. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Mechanizmy umacniania materiałów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium. Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonych ekperymentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych, zaliczeń krótkich sprawdzianów sprawdzajacych przygotowanie do ćwiczeń oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie podsumowujące.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zprezentować w najprostszy sposób zalezności pomiędzy strukturą i właściwosciami materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach.
3,0Student potrafi zprezentować w najprostszy sposób zalezności pomiędzy strukturą i właściwosciami materiałów stanowiacych podstawy wiedzy o materiałach.
3,5
4,0
4,5
5,0