Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)

Sylabus przedmiotu Technologie regeneracji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie regeneracji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Oleh Klyus <m.szczepanek@am.szczecin.pl>
Inni nauczyciele Oleh Klyus <m.szczepanek@am.szczecin.pl>, Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 0,80,38zaliczenie
wykładyW2 20 1,20,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budowy pojazdów, podstawy materiałoznawstwa, podstawy technologii pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie współczesnych technik regeneracji elementów maszyn
C-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych regeneracji części maszyn

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego kontroli elementów pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej2
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ dolotowy i wydechowy - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia - elementy nadwozia8
10
wykłady
T-W-1Procesy zużycia elementów maszyn. Termodynamiczna teoria tarcza. Trybologia. Zużycie normalne i patologiczne1
T-W-2Systemy eksploatacji maszyn. Planowo-zapobiegawczy i według stanu1
T-W-3Metody określenia stanu technicznego elementów maszyn2
T-W-4Technologiczność naprawcza2
T-W-5Proces technologiczny naprawy elementów maszyn. Oczyszczanie2
T-W-6Dekompozycja obiektu. Proces demontażu i montażu2
T-W-7Wybrane metody regeneracji. Trendy w rozwoju metod regeneracji4
T-W-8Regeneracja podstawowych elementów pojazdów samochodowych4
T-W-9Organizacja napraw2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń4
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów4
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
A-W-4Egzamin2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Laboratoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen ze sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicujna w formie aprobaty.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej ze zdobytej wiedzy na wykładach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C01-2_W01
Student powinien znać procesy trybologiczne w elementach maszyn, współczesne metody kontroli stanu obiektu, kolejność wykonywania zabiegów w procesie regeneracji z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształtowania powierzchni oraz jej obróbki po regeneracji
IT_2A_W02, IT_2A_W09C-1T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-8M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C01-2_U01
Student powinien opracować proces technologiczny regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik regeneracji.
IT_2A_U10C-2T-L-1, T-L-2, T-W-9M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C01-2_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
IT_2A_K01C-2, C-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C01-2_W01
Student powinien znać procesy trybologiczne w elementach maszyn, współczesne metody kontroli stanu obiektu, kolejność wykonywania zabiegów w procesie regeneracji z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształtowania powierzchni oraz jej obróbki po regeneracji
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę zdobytą na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C01-2_U01
Student powinien opracować proces technologiczny regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik regeneracji.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności opracowania procesu technologicznego regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C01-2_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klyus O, Procesy naprawy maszyn. Teoria i praktyka., Wyd. UWM, Olsztyn, 2004
  2. Cypko J., Cypko E., Podstawy technologii i organizacji napraw pojazdów mechanicznych, WKiŁ, Warszawa, 1989
  3. Kostrzewa S., Nowak B., Podstawy regeneracji części pojazdów samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Hebda M., Wachal A., Trybologia, WNT, Warszawa, 1980
  2. Tyra A., Regeneracja części maszyn i urządzeń, MCNEMT, Radom, 1989
  3. Abramek K.F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009
  4. Woropay M., Podstawy racjonalnej eksploatacji maszyn, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom, 1996
  5. Adamiec P. Dziubiński J., Filipczak J., Technologia napraw pojazdów samochodowych, Wyd. Pol. Śląskiej, Gliwice, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego kontroli elementów pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej2
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ dolotowy i wydechowy - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia - elementy nadwozia8
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Procesy zużycia elementów maszyn. Termodynamiczna teoria tarcza. Trybologia. Zużycie normalne i patologiczne1
T-W-2Systemy eksploatacji maszyn. Planowo-zapobiegawczy i według stanu1
T-W-3Metody określenia stanu technicznego elementów maszyn2
T-W-4Technologiczność naprawcza2
T-W-5Proces technologiczny naprawy elementów maszyn. Oczyszczanie2
T-W-6Dekompozycja obiektu. Proces demontażu i montażu2
T-W-7Wybrane metody regeneracji. Trendy w rozwoju metod regeneracji4
T-W-8Regeneracja podstawowych elementów pojazdów samochodowych4
T-W-9Organizacja napraw2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń4
A-L-3Udział w konsultacjach2
A-L-4Przygotowanie do sprawdzianów4
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do egzaminu7
A-W-4Egzamin2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C01-2_W01Student powinien znać procesy trybologiczne w elementach maszyn, współczesne metody kontroli stanu obiektu, kolejność wykonywania zabiegów w procesie regeneracji z wykorzystaniem nowoczesnych metod kształtowania powierzchni oraz jej obróbki po regeneracji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki, chemii i inżynierii materiałowej niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
IT_2A_W09ma podstawową wiedzę o cyklach życia produktu (technicznym, marketingowym i środowiskowym) w odniesieniu do urządzeń i systemów o różnym stopniu złożoności
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych technik regeneracji elementów maszyn
Treści programoweT-W-4Technologiczność naprawcza
T-W-6Dekompozycja obiektu. Proces demontażu i montażu
T-W-3Metody określenia stanu technicznego elementów maszyn
T-W-7Wybrane metody regeneracji. Trendy w rozwoju metod regeneracji
T-W-5Proces technologiczny naprawy elementów maszyn. Oczyszczanie
T-W-2Systemy eksploatacji maszyn. Planowo-zapobiegawczy i według stanu
T-W-1Procesy zużycia elementów maszyn. Termodynamiczna teoria tarcza. Trybologia. Zużycie normalne i patologiczne
T-W-8Regeneracja podstawowych elementów pojazdów samochodowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej ze zdobytej wiedzy na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował wiedzę zdobytą na wykładzie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C01-2_U01Student powinien opracować proces technologiczny regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów jak i nowoczesnych technik regeneracji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych regeneracji części maszyn
Treści programoweT-L-1Opracowanie procesu technologicznego kontroli elementów pojazdu samochodowego z wykorzystaniem współczesnych metod diagnostyki technicznej
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ dolotowy i wydechowy - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia - elementy nadwozia
T-W-9Organizacja napraw
Metody nauczaniaM-2Laboratoria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen ze sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym nabył umiejętności opracowania procesu technologicznego regeneracji części pojazdów samochodowych z uwzględnieniem trendów w rozwoju konstrukcji pojazdów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C01-2_K01Inne kompetencje społeczne i personalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych regeneracji części maszyn
C-1Poznanie współczesnych technik regeneracji elementów maszyn
Metody nauczaniaM-2Laboratoria
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicujna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0