Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)

Sylabus przedmiotu Ekologia w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia w transporcie
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Abramek <Karol.Abramek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe pojęcia z teorii silników samochodowych, budowy pojazdów samochodowych, układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe.
C-2Poznanie metod i sposobów ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne etapów istnienia pojazdów samochodowych. Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-P-2Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.2
T-P-3Recykling, utylizacja odpadów.1
5
wykłady
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych.2
T-W-3Recykling, utylizacja odpadów.2
T-W-4Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.2
T-W-5Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-W-6Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.2
T-W-7Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Obciążenie pracą studenta.6
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.15
26
wykłady
A-W-1Obciążenie pracą studenta.4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-3Przygotowanie do wykładów problemowych.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne z części materiału
S-2Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/06_W01
student powinien - definiować etapy istnienia pojazdu - znać zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - znać zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych
C-2, C-1T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
C-2, C-1T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/06_W01
student powinien - definiować etapy istnienia pojazdu - znać zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - znać zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych
2,0poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt)
3,0od 10 do 11,99
3,5od 12 do 13,99
4,0od 14 do 15,99
4,5od 16 do 18
5,0powyżej 18 pkt

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym., Wyd. ITE, Radom, 2004
  2. Luft S., Podstawy budowy silników., WKiŁ, Warszawa, 2008
  3. Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999
  4. Klyus O., Tłokowe silniki środków transportu., Wyd KGTU, Kaliningrad, 2009

Literatura dodatkowa

  1. PTNSS, Silniki spalinowe, Wyd PTNSS, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.2
T-P-2Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.2
T-P-3Recykling, utylizacja odpadów.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.2
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych.2
T-W-3Recykling, utylizacja odpadów.2
T-W-4Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.2
T-W-5Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).2
T-W-6Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.2
T-W-7Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Obciążenie pracą studenta.6
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.15
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obciążenie pracą studenta.4
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-3Przygotowanie do wykładów problemowych.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/06_W01student powinien - definiować etapy istnienia pojazdu - znać zasady ekologicznej eksploatacji pojazdów samochodowych - znać zasady wyboru i sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod i sposobów ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne etapów istnienia pojazdów samochodowych. Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
C-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe.
Treści programoweT-W-7Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
T-W-4Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych.
T-W-3Recykling, utylizacja odpadów.
T-W-5Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).
T-W-6Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt)
3,0od 10 do 11,99
3,5od 12 do 13,99
4,0od 14 do 15,99
4,5od 16 do 18
5,0powyżej 18 pkt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod i sposobów ograniczenia niekorzystnego wpływu na środowisko naturalne etapów istnienia pojazdów samochodowych. Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych. Recykling, utylizacja odpadów. Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu. Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ). Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe. Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
C-1Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe.
Treści programoweT-P-2Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.
T-P-3Recykling, utylizacja odpadów.
T-P-1Eksploatacja pojazdu oraz wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
T-W-7Wpływ parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych na emisję substancji toksycznych. Sposoby obniżania emisji związków toksycznych w tłokowych silnikach spalinowych.
T-W-4Organizacja ruchu pojazdów. Harmonizacja płynności ruchu.
T-W-1Proces produkcji pojazdu - proekologiczne technologie i materiały.
T-W-2Eksploatacja pojazdu - emisja związków toksycznych.
T-W-3Recykling, utylizacja odpadów.
T-W-5Aspekty ekologiczne budowy dróg ( autostrad ).
T-W-6Wpływ parametrów jakościowych i użytkowych paliw na emisję substancji toksycznych. Paliwa alternatywne. Oleje silnikowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zajęcia oceniane są na koniec po wykonaniu sprawozdań z ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak sprawozdania
3,0oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie
3,5oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie
4,0kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania
4,5kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania
5,0jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach