Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)

Sylabus przedmiotu Planowanie w energetyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Planowanie w energetyce
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy zarządzania środowiskiem i energią

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami prognozowania zapotrzebowania na energię i ich znaczenia dla gospodarki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Realizacja przykładowych ćwiczeń związanych z treściami prezentowanymi w ramach wykładów. Zaliczenie.15
15
wykłady
T-W-1Polityka energetyczna Państwa, Regulacje prawne, Metody modelowania stosowanie w prognozach energetycznych Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego. Zaliczenie.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.8
A-A-3Konsultacje.2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_ZEiŚ/02_W01
W wyniku przeprowadzony zajęć student powinien objaśnić sposób wykonania prognozy w systemach elektroenergetycznych, opisać stosowane metody, wytłumaczyć sens ich istnienia oraz scharakteryzować gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego.
ENE_2A_W11, ENE_2A_W09C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_ZEiŚ/02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oceniać trafność sosowanych metod planowania oraz dobierać najwłaściwsze z nich
ENE_2A_U12, ENE_2A_U10C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_ZEiŚ/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość wagi planowania w energetyce dla rozwoju gospodarki
ENE_2A_K02C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_ZEiŚ/02_W01
W wyniku przeprowadzony zajęć student powinien objaśnić sposób wykonania prognozy w systemach elektroenergetycznych, opisać stosowane metody, wytłumaczyć sens ich istnienia oraz scharakteryzować gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego.
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_ZEiŚ/02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oceniać trafność sosowanych metod planowania oraz dobierać najwłaściwsze z nich
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_ZEiŚ/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość wagi planowania w energetyce dla rozwoju gospodarki
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. The Tellus Institute Boston, Massachusetts, Best Practices Guide: Integrated Resource Planning For Electricity, US Agency for International Development Global Center for Environment Office of Energy, Environment, and Technology 1300 Pennsylvania Ave, NW Washington, DC 20523-3800 USA
  2. Swisher J.N., Jannuzzi R.M., Redlinger R.Y., Tools and Methods for Integrated Resource Planning, Roskilde, RisoNational Laboratory, 1997
  3. Chochowski A., Krawiec F., Zarządzanie w energetyce, Difin, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ziębik A., Szargut J., Podstawy gospodarki energetycznej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Realizacja przykładowych ćwiczeń związanych z treściami prezentowanymi w ramach wykładów. Zaliczenie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka energetyczna Państwa, Regulacje prawne, Metody modelowania stosowanie w prognozach energetycznych Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego. Zaliczenie.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Praca własna studenta.8
A-A-3Konsultacje.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_ZEiŚ/02_W01W wyniku przeprowadzony zajęć student powinien objaśnić sposób wykonania prognozy w systemach elektroenergetycznych, opisać stosowane metody, wytłumaczyć sens ich istnienia oraz scharakteryzować gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W11Ma wiedzę w zakresie trendów rozwojowych w zakresie pracy źródeł wytwórczych w systemie elektroenergetycznym, w tym generacji rozproszonej i magazynowania energii
ENE_2A_W09Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie: zarządzania dostawą i poborem energii zasilającej procesy i obiekty oraz prawa energetycznego, a także efektywności energetycznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami prognozowania zapotrzebowania na energię i ich znaczenia dla gospodarki
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Państwa, Regulacje prawne, Metody modelowania stosowanie w prognozach energetycznych Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_ZEiŚ/02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć oceniać trafność sosowanych metod planowania oraz dobierać najwłaściwsze z nich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U12Potrafi wykonać analizę ekonomiczną związaną z inwestycjami w energetyce
ENE_2A_U10Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi wykorzystywanych w pomiarach, diagnostyce i wspomaganiu decyzji związanych z procesami energetycznymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami prognozowania zapotrzebowania na energię i ich znaczenia dla gospodarki
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Państwa, Regulacje prawne, Metody modelowania stosowanie w prognozach energetycznych Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_ZEiŚ/02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość wagi planowania w energetyce dla rozwoju gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K02Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z bezpieczeństwem energetycznym państwa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami prognozowania zapotrzebowania na energię i ich znaczenia dla gospodarki
Treści programoweT-W-1Polityka energetyczna Państwa, Regulacje prawne, Metody modelowania stosowanie w prognozach energetycznych Zintegrowane planowanie w systemie elektroenergetycznym, Charakterystyka strony podaży i popytu energii elektrycznej, Gospodarcze znaczenie planowania rozwoju systemu elektroenergetycznego. Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawienie dobiera metody rozwiązywania jedynie wybranych problemów
3,5
4,0
4,5
5,0