Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo w energetyce jądrowej i wodorowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo w energetyce jądrowej i wodorowej
Specjalność technologie jądrowe i wodorowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,80,50zaliczenie
wykładyW2 20 1,20,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki, matematyki, informatyki.
W-2Wiedza i umiejętności z zakresu podstaw energetyki jądrowej, reaktorów jądrowych, energetyki wodorowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa w energetyce jądrowej i wodorowej.
C-2Założeniem jest wyjaśnienie na przykładach różnic w doborze, projektowaniu konstrukcji i długoterminowego bezpiecznego serwisu w energetyce jądrowej i wodorowej, w tym problematyka kształtowania właściwości materiałów, organizacji remontów zaplanowanych, awaryjnych, ograniczenia zakresu ich stosowalności.
C-3Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne w zakresie: PCTran lub CATHARE Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora PWR w stanach awaryjnych. Charakterystyka instalacji wodorowych i jądrowych, deradacja wodorowa i jądrowa. Przygotowanie sprawozdania oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji ze zrealizowanego zadania.30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa: cele i zasady bezpieczeństwa jądrowego. Systemy bezpieczeństwa – działanie, zasady; Maksymalna Awaria Projektowa, Awaria pozaprojektowa, LOCA. Teoria niezawodności; probabilistyczna ocena ryzyka (PRA). Działania organizacyjne wspomagające systemy bezpieczeństwa nowoczesnej energetyki jądrowej. Podział i klasyfikacja współczesnych aktualnych wymagań IAEA i Unii Europejskiej, dyrektyw europejskich dot. bezpiecznego serwisu w energetyce jądrowej i wodorowej. Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich ADR-2019 (dot. warunków bezpiecznego transportu wodoru). Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich ATEX-2014 (dot. zagrożeń dla obszarów dotkniętych wybuchami wodoru, pożarami wodoru oraz bezpiecznymi odległościami od obiektów). Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich PED-2014 (dot. eksploatacji zbiorników ciśnieniowych wodoru) w celu poprawy sprawności i bezpieczeństwa infrastruktury bufora wodorowego w oparciu o ocenę metodami mechaniki pękania ryzyka niszczenia wodorowego zbiorników magazynowych z odbiornikami wodoru (z ciśnieniem roboczym 90 bar), stacjonarnych zespołów elektrolizerów (z ciśnieniem wodoru 100 bar), elementów chłodzących wodór (z ciśnieniem 60 bar) głównego wyposażenia bufora wodorowego. Identyfikacja konkretnych, istotnych zagrożeń instalacji wodorowych, energetycznych. Zgodnie z wymaganiami dyrektyw europejskich (m.in. ADR, ATEX, PED) w aspekcie występowania rodzaju i częstości zagrożeń dla środowiska (m.in. hałas, bezpieczne odległości od instalacji, uciążliwość) wg procedury zawartej w normie EN ISO 12100.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Praca własna studenta - opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników.13
A-L-3Konsultacje.2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Praca własna studenta - przygotowaie do egzaminu.8
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Egzamin.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków do prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Konsultacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - pisemny egzamin w formie testu wyboru.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/08_W01
Student ma wiedzę dotyczącą możliwości wystąpienia awarii w elektrowniach jądrowych i instalacjach wodorowych oraz z zakresu zasad i systemów bezpieczeństwa w energetyce jądrowej i wodorowej.
ENE_2A_W03, ENE_2A_W10, ENE_2A_W13, ENE_2A_W08C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/08_U01
Student potrafi rozwiązywać proste problemy inżynierskie odnoszące się do oceny ryzyka i zapobiegania awarii w energetyce jądrowej i wodorowej.
ENE_2A_U01, ENE_2A_U04, ENE_2A_U07, ENE_2A_U02C-2, C-3T-L-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/08_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych.
ENE_2A_K04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
ENE_2A_TJiW/08_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w zespole.
ENE_2A_K05C-1, C-2, C-3T-L-1M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/08_W01
Student ma wiedzę dotyczącą możliwości wystąpienia awarii w elektrowniach jądrowych i instalacjach wodorowych oraz z zakresu zasad i systemów bezpieczeństwa w energetyce jądrowej i wodorowej.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/08_U01
Student potrafi rozwiązywać proste problemy inżynierskie odnoszące się do oceny ryzyka i zapobiegania awarii w energetyce jądrowej i wodorowej.
2,0Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/08_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych.
2,0
3,0Student słabo rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ENE_2A_TJiW/08_K02
Student potrafi współdziałać i pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Kubowski, Elektrownie jądrowe, PWN, 2018
  2. red. K. Jeleń, Z. Rau, Energetyka jądrowa w Polsce, Wolters Kluwer Polska, 2012
  3. Chmielniak Tadeusz , Chmielniak Tomasz, Energetyka wodorowa, PWN, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Biuletyn informacyjny, Bezpieczeństwo Jądrowe i Ochrona Radiologiczna, Państwowa Agencja Atomistyki, kwartalnik
  2. G. Jezierski, Energia jądrowa wczoraj i dziś, WNT, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne w zakresie: PCTran lub CATHARE Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora PWR w stanach awaryjnych. Charakterystyka instalacji wodorowych i jądrowych, deradacja wodorowa i jądrowa. Przygotowanie sprawozdania oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji ze zrealizowanego zadania.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa: cele i zasady bezpieczeństwa jądrowego. Systemy bezpieczeństwa – działanie, zasady; Maksymalna Awaria Projektowa, Awaria pozaprojektowa, LOCA. Teoria niezawodności; probabilistyczna ocena ryzyka (PRA). Działania organizacyjne wspomagające systemy bezpieczeństwa nowoczesnej energetyki jądrowej. Podział i klasyfikacja współczesnych aktualnych wymagań IAEA i Unii Europejskiej, dyrektyw europejskich dot. bezpiecznego serwisu w energetyce jądrowej i wodorowej. Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich ADR-2019 (dot. warunków bezpiecznego transportu wodoru). Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich ATEX-2014 (dot. zagrożeń dla obszarów dotkniętych wybuchami wodoru, pożarami wodoru oraz bezpiecznymi odległościami od obiektów). Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich PED-2014 (dot. eksploatacji zbiorników ciśnieniowych wodoru) w celu poprawy sprawności i bezpieczeństwa infrastruktury bufora wodorowego w oparciu o ocenę metodami mechaniki pękania ryzyka niszczenia wodorowego zbiorników magazynowych z odbiornikami wodoru (z ciśnieniem roboczym 90 bar), stacjonarnych zespołów elektrolizerów (z ciśnieniem wodoru 100 bar), elementów chłodzących wodór (z ciśnieniem 60 bar) głównego wyposażenia bufora wodorowego. Identyfikacja konkretnych, istotnych zagrożeń instalacji wodorowych, energetycznych. Zgodnie z wymaganiami dyrektyw europejskich (m.in. ADR, ATEX, PED) w aspekcie występowania rodzaju i częstości zagrożeń dla środowiska (m.in. hałas, bezpieczne odległości od instalacji, uciążliwość) wg procedury zawartej w normie EN ISO 12100.20
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Praca własna studenta - opracowanie raportów z wynikami i analiza wyników.13
A-L-3Konsultacje.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-W-2Praca własna studenta - przygotowaie do egzaminu.8
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Egzamin.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/08_W01Student ma wiedzę dotyczącą możliwości wystąpienia awarii w elektrowniach jądrowych i instalacjach wodorowych oraz z zakresu zasad i systemów bezpieczeństwa w energetyce jądrowej i wodorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W03Ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad budowy, modelowania, projektowania i eksploatacji elementów i systemów elektroenergetycznych
ENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki, zwłaszcza w zakresie energetyki niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej, jądrowej i wodorowej
ENE_2A_W13Ma podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle energetycznym, cyklu życia urządzeń i systemów energetycznych
ENE_2A_W08Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie komputerowego wspomagania obliczeń i podejmowania decyzji w energetyce
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa w energetyce jądrowej i wodorowej.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa: cele i zasady bezpieczeństwa jądrowego. Systemy bezpieczeństwa – działanie, zasady; Maksymalna Awaria Projektowa, Awaria pozaprojektowa, LOCA. Teoria niezawodności; probabilistyczna ocena ryzyka (PRA). Działania organizacyjne wspomagające systemy bezpieczeństwa nowoczesnej energetyki jądrowej. Podział i klasyfikacja współczesnych aktualnych wymagań IAEA i Unii Europejskiej, dyrektyw europejskich dot. bezpiecznego serwisu w energetyce jądrowej i wodorowej. Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich ADR-2019 (dot. warunków bezpiecznego transportu wodoru). Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich ATEX-2014 (dot. zagrożeń dla obszarów dotkniętych wybuchami wodoru, pożarami wodoru oraz bezpiecznymi odległościami od obiektów). Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich PED-2014 (dot. eksploatacji zbiorników ciśnieniowych wodoru) w celu poprawy sprawności i bezpieczeństwa infrastruktury bufora wodorowego w oparciu o ocenę metodami mechaniki pękania ryzyka niszczenia wodorowego zbiorników magazynowych z odbiornikami wodoru (z ciśnieniem roboczym 90 bar), stacjonarnych zespołów elektrolizerów (z ciśnieniem wodoru 100 bar), elementów chłodzących wodór (z ciśnieniem 60 bar) głównego wyposażenia bufora wodorowego. Identyfikacja konkretnych, istotnych zagrożeń instalacji wodorowych, energetycznych. Zgodnie z wymaganiami dyrektyw europejskich (m.in. ADR, ATEX, PED) w aspekcie występowania rodzaju i częstości zagrożeń dla środowiska (m.in. hałas, bezpieczne odległości od instalacji, uciążliwość) wg procedury zawartej w normie EN ISO 12100.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków do prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - pisemny egzamin w formie testu wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/08_U01Student potrafi rozwiązywać proste problemy inżynierskie odnoszące się do oceny ryzyka i zapobiegania awarii w energetyce jądrowej i wodorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz przeprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji
ENE_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy i projektowania układów i systemów energetycznych
ENE_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie
Cel przedmiotuC-2Założeniem jest wyjaśnienie na przykładach różnic w doborze, projektowaniu konstrukcji i długoterminowego bezpiecznego serwisu w energetyce jądrowej i wodorowej, w tym problematyka kształtowania właściwości materiałów, organizacji remontów zaplanowanych, awaryjnych, ograniczenia zakresu ich stosowalności.
C-3Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia laboratoryjne w zakresie: PCTran lub CATHARE Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora PWR w stanach awaryjnych. Charakterystyka instalacji wodorowych i jądrowych, deradacja wodorowa i jądrowa. Przygotowanie sprawozdania oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji ze zrealizowanego zadania.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Konsultacje.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiadł podstawowych umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 3,0 a 4,0.
4,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary jej stosowania.
4,5Student opanował umiejętności w stopniu pośrednim między oceną 4,0 a 5,0.
5,0Student opanował podstawowe umiejętności z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary jej stosowania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/08_K01Student rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa w energetyce jądrowej i wodorowej.
C-2Założeniem jest wyjaśnienie na przykładach różnic w doborze, projektowaniu konstrukcji i długoterminowego bezpiecznego serwisu w energetyce jądrowej i wodorowej, w tym problematyka kształtowania właściwości materiałów, organizacji remontów zaplanowanych, awaryjnych, ograniczenia zakresu ich stosowalności.
C-3Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa: cele i zasady bezpieczeństwa jądrowego. Systemy bezpieczeństwa – działanie, zasady; Maksymalna Awaria Projektowa, Awaria pozaprojektowa, LOCA. Teoria niezawodności; probabilistyczna ocena ryzyka (PRA). Działania organizacyjne wspomagające systemy bezpieczeństwa nowoczesnej energetyki jądrowej. Podział i klasyfikacja współczesnych aktualnych wymagań IAEA i Unii Europejskiej, dyrektyw europejskich dot. bezpiecznego serwisu w energetyce jądrowej i wodorowej. Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich ADR-2019 (dot. warunków bezpiecznego transportu wodoru). Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich ATEX-2014 (dot. zagrożeń dla obszarów dotkniętych wybuchami wodoru, pożarami wodoru oraz bezpiecznymi odległościami od obiektów). Wdrożenie aktualnych wymagań Unii Europejskiej (dyrektyw europejskich PED-2014 (dot. eksploatacji zbiorników ciśnieniowych wodoru) w celu poprawy sprawności i bezpieczeństwa infrastruktury bufora wodorowego w oparciu o ocenę metodami mechaniki pękania ryzyka niszczenia wodorowego zbiorników magazynowych z odbiornikami wodoru (z ciśnieniem roboczym 90 bar), stacjonarnych zespołów elektrolizerów (z ciśnieniem wodoru 100 bar), elementów chłodzących wodór (z ciśnieniem 60 bar) głównego wyposażenia bufora wodorowego. Identyfikacja konkretnych, istotnych zagrożeń instalacji wodorowych, energetycznych. Zgodnie z wymaganiami dyrektyw europejskich (m.in. ADR, ATEX, PED) w aspekcie występowania rodzaju i częstości zagrożeń dla środowiska (m.in. hałas, bezpieczne odległości od instalacji, uciążliwość) wg procedury zawartej w normie EN ISO 12100.
T-L-1Ćwiczenia laboratoryjne w zakresie: PCTran lub CATHARE Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora PWR w stanach awaryjnych. Charakterystyka instalacji wodorowych i jądrowych, deradacja wodorowa i jądrowa. Przygotowanie sprawozdania oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji ze zrealizowanego zadania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków do prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Konsultacje.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - pisemny egzamin w formie testu wyboru.
S-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające laboratoria.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo rozumie potrzebę uczenia się oraz podnoszenia swoich umiejętności i kompetencji zawodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/08_K02Student potrafi współdziałać i pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K05Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa w energetyce jądrowej i wodorowej.
C-2Założeniem jest wyjaśnienie na przykładach różnic w doborze, projektowaniu konstrukcji i długoterminowego bezpiecznego serwisu w energetyce jądrowej i wodorowej, w tym problematyka kształtowania właściwości materiałów, organizacji remontów zaplanowanych, awaryjnych, ograniczenia zakresu ich stosowalności.
C-3Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenia laboratoryjne w zakresie: PCTran lub CATHARE Wprowadzenie do obsługi programu do symulacji pracy reaktora. Badanie i analiza wybranych parametrów eksploatacyjnych reaktora PWR w stanach awaryjnych. Charakterystyka instalacji wodorowych i jądrowych, deradacja wodorowa i jądrowa. Przygotowanie sprawozdania oraz przygotowanie i przedstawienie prezentacji ze zrealizowanego zadania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków do prezentacji multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.
M-3Konsultacje.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Oceniana jest praca i zaangażowanie studenta podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0