Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)

Sylabus przedmiotu Materiały dla energetyki jądrowej i wodorowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały dla energetyki jądrowej i wodorowej
Specjalność technologie jądrowe i wodorowe
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Energetycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki, fizyki, informatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w w energetyce jądrowej i wodorowej, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-11.Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w w energetyce jądrowej i wodorowej. 2. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, złącza spawane, naprężenia resztkowe. 3. Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w energetyce jądrowej i wodorowej; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych, nowoczesnych stopów miedzi i niklu, wytłaczania tworzyw sztucznych, wykonywania struktur nanokompozytowych. 4. Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych stosowanych w energetyce jądrowej i wodorowej. 5. Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wpływem wodoru. Zaliczenie wykładu.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie sie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu wyboru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/10_W01
Student zna i rozróżnia materiały stosowane w energetyce jądrowej i wodorowej.
ENE_2A_W10, ENE_2A_W13C-1, C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/10_U01
Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
ENE_2A_U01C-1, C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_TJiW/10_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
ENE_2A_K04C-1, C-2T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/10_W01
Student zna i rozróżnia materiały stosowane w energetyce jądrowej i wodorowej.
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/10_U01
Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
2,0
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_TJiW/10_K01
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
2,0
3,0rozumie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adamczyk J., Szkaradek K., Materiały metalowe dla energetyki Jądrowej, Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, Gliwice, 1992
  2. Melechow R., Tubielewicz K., Materialy stosowane w energetyce jadrowej (gatunki, wlasci­wosci, degradacja), Wydawnictwo Politechniki Czestochowskiej, Częstochowa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Ed. by Richard Folkson, Alternative fuels and advanced vehicle technologies for impropved environmental performance Woodhead Ltd ( Publishing Series in Energy).-2014.-780 p., Woodhead Ltd ( Publishing Series in Energy), 2014
  2. Ed. by Brian Somerday, Petros Sofronis, Russell Jones, Effects of Hydrogen on Materials, Ohio, 2009, ASM International, Materials Park, Ohio (Printed in the USA)
  3. [Ed. by Richard P.Gangloff and Brian P. Somerday, Gaseous hydrogen embrittlement of materials in energy technologies. Volume 1: The problem, its characterisation and effects on particular alloy classes, 2012, Woodhead Ltd (ISBN 9781845696771)
  4. Ed. by Richard P.Gangloff and Brian P. Somerday, Gaseous hydrogen embrittlement of materials in energy technologies. Volume 2: Woodhead Publishing Series in Metals Surface Engineering, 2012, Woodhead Ltd (ISBN 9780857093899)

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-11.Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w w energetyce jądrowej i wodorowej. 2. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, złącza spawane, naprężenia resztkowe. 3. Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w energetyce jądrowej i wodorowej; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych, nowoczesnych stopów miedzi i niklu, wytłaczania tworzyw sztucznych, wykonywania struktur nanokompozytowych. 4. Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych stosowanych w energetyce jądrowej i wodorowej. 5. Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wpływem wodoru. Zaliczenie wykładu.20
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury i przygotowanie sie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/10_W01Student zna i rozróżnia materiały stosowane w energetyce jądrowej i wodorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W10Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę w dziedzinie energetyki, zwłaszcza w zakresie energetyki niekonwencjonalnej, w tym energetyki odnawialnej, jądrowej i wodorowej
ENE_2A_W13Ma podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle energetycznym, cyklu życia urządzeń i systemów energetycznych
Cel przedmiotuC-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w w energetyce jądrowej i wodorowej, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-11.Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w w energetyce jądrowej i wodorowej. 2. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, złącza spawane, naprężenia resztkowe. 3. Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w energetyce jądrowej i wodorowej; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych, nowoczesnych stopów miedzi i niklu, wytłaczania tworzyw sztucznych, wykonywania struktur nanokompozytowych. 4. Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych stosowanych w energetyce jądrowej i wodorowej. 5. Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wpływem wodoru. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/10_U01Umiejętności nabyte podczas studiowania przedmiotu mają za zadanie przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwlasczca tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystania jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w w energetyce jądrowej i wodorowej, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-11.Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w w energetyce jądrowej i wodorowej. 2. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, złącza spawane, naprężenia resztkowe. 3. Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w energetyce jądrowej i wodorowej; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych, nowoczesnych stopów miedzi i niklu, wytłaczania tworzyw sztucznych, wykonywania struktur nanokompozytowych. 4. Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych stosowanych w energetyce jądrowej i wodorowej. 5. Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wpływem wodoru. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada odpowiednie umiejętności z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_TJiW/10_K01Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zalożeniem jest wyjasnienie na przykladach różnic w doborze materialów i projektowaniu konstrukcji w w energetyce jądrowej i wodorowej, w tym i nanokompozytow; problematyka ksztaltowania wlasciwosci materiałów i ograniczenia zakresu ich stosowalnosci.
C-2Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do samodzielnych studiów literaturowych, diagnozowania i oceny problemów, identyfikacji i analizowania obserwowanych zjawisk, zwłaszcza tych, z którymi absolwent będzie miał do czynienia w praktyce, wyciągania właściwych wniosków, czynnego posługiwania się nabytą w czasie studiów wiedzą i wykorzystaniem jej w zastosowaniu do praktyki lub wnioskowania teoretycznego, prowadzenia logicznego toku wywodów, samodzielnego rozwiązywania określonych zadań diagnostycznych lub projektowych, posługiwania się jasnym i precyzyjnym językiem.
Treści programoweT-W-11.Podział i klasyfikacja współczesnych materiałów konstrukcyjnych w w energetyce jądrowej i wodorowej. 2. Charakterystyka właściwości fizyko-chemicznych materiałów – ich wpływ i rola w projektowaniu; pojęcia anizotropii, ciecze blach, złącza spawane, naprężenia resztkowe. 3. Nowoczesne odmiany procesów wytwarzania w energetyce jądrowej i wodorowej; przykłady nowoczesnych procesów odlewania stali wysokoazotowych, nowoczesnych stopów miedzi i niklu, wytłaczania tworzyw sztucznych, wykonywania struktur nanokompozytowych. 4. Wymagania normalizacyjne odnośnie projektowania konstrukcji wykonywanych z materiałów kompozytowych stosowanych w energetyce jądrowej i wodorowej. 5. Problemy projektowania konstrukcji z uwagi na wytrzymałość zmęczeniową i uderzenie, odkształcanie i pękanie metali pod wpływem wodoru. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne w postaci testu wyboru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rozumie
3,5
4,0
4,5
5,0