Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria reaktorów chemicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria reaktorów chemicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Chemia ogólna i nieorganiczna
W-3Chemia Fizyczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
C-2Przedstawienie różnych rodzajów reaktorów chemicznych i ich modeli matematycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem2
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach2
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)8
15
wykłady
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem1
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych1
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji1
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego2
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego2
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego1
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy6
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wykładów i dostępnej literatury7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-A-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajecia3
A-W-5egzamin2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Egzmian z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_C01_W01
Opisuje istotę działania reaktorów chemicznych oraz definiuje ich modele matematyczne
IMiN_2A_W01C-2, C-3T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-2
IMiN_2A_C01_W02
Proponuje teoretyczne równania kinetyczne reakcji chemicznych oraz sposób wynaczania takich równań na podstawie danych doświadczalnych
IMiN_2A_W03C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_2A_C01_U01
Rozwiązuje problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
IMiN_2A_U01C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_C01_W01
Opisuje istotę działania reaktorów chemicznych oraz definiuje ich modele matematyczne
2,0
3,0Opisuje w ograniczonym stopniu sposób działania reaktorów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
IMiN_2A_C01_W02
Proponuje teoretyczne równania kinetyczne reakcji chemicznych oraz sposób wynaczania takich równań na podstawie danych doświadczalnych
2,0
3,0Proponuje zaledwie kilka równań kinetycznych reakcji chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_2A_C01_U01
Rozwiązuje problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
2,0
3,0Rozwiązuje w bardzo ograniczonym stopniu problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolesław Tabiś, Zasady inżynierii chemicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 1999
  2. J. Szarawara, J. Skrzypek, Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem2
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach2
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych3
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem1
T-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych1
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji1
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego2
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego2
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego1
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy6
T-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych na podstawie wykładów i dostępnej literatury7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-A-4Konsultacje u prowadzącego zajęcia2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznanie się z dostępną literaturą5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajecia3
A-W-5egzamin2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_C01_W01Opisuje istotę działania reaktorów chemicznych oraz definiuje ich modele matematyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_W01posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów technologicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów produkcji i wytwarzania oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych materiałów
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie różnych rodzajów reaktorów chemicznych i ich modeli matematycznych
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu
Treści programoweT-W-8Wybór reaktora i warunków prowadzenia procesu
T-W-1Modelowanie zbiornika z przelewem
T-W-5Definicja i klasyfikacja reaktorów chemicznych. Pojęcie reaktora idealnego
T-W-6Bilans masowy i cieplny reaktora chemicznego
T-W-7Równania projektowe podstawowych typów reaktorów (reaktor okresowy, rurowy, zbiornikowy przepływowy, pólprzepływowy
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzmian z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opisuje w ograniczonym stopniu sposób działania reaktorów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_C01_W02Proponuje teoretyczne równania kinetyczne reakcji chemicznych oraz sposób wynaczania takich równań na podstawie danych doświadczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_W03posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą zagadnienia dotyczące kinetyki, katalizy, zjawisk powierzchniowych, bioprocesów i zaawansowanych metod wytwarzania materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
Treści programoweT-W-2Kinetyka procesów homogenicznych oraz heterogenicznych
T-W-4Metody wyznaczania równania kinetycznego
T-W-3Wpływ postępu reakcji, temperatury i ciśnienia na szybkość reakcji
Metody nauczaniaM-1Wykład wspomagany prezentacją multimedialną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzmian z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Proponuje zaledwie kilka równań kinetycznych reakcji chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_2A_C01_U01Rozwiązuje problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_2A_U01potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów produkcji materiałów/nanomateriałów, obejmującą odpowiedni dobór surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do ich realizacji oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów praktycznymi zastosowaniami z kinetyki chemicznej
C-3Ukształtowanie umiejętności doboru reaktora i warunków prowadzenia procesu
Treści programoweT-A-1Modelowanie zbiornika z przelewem
T-A-2Analiza kinetyki procesów zachodzących w reaktorach
T-A-3Wyznaczanie równania kinetycznego na podstawie danych doświadczalnych
T-A-4Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem równań projektowych reaktorów (reaktor okresowy, przepływowy, zbiornikowy przepływowy)
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązuje w bardzo ograniczonym stopniu problemy związane z zaawansowanymi problemami kinetyki chemicznej oraz równaniami projektowymi reaktorów chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0