Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Bezpieczeństwo techniczne (S1)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Bezpieczeństwo techniczne
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo energetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Bezpieczeństwa i Energetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zeńczak <Wojciech.Zenczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 25 1,00,30zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana podstawowa wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
C-2Poznanie sposobów zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zadania obliczeniowe z zakresu gospodarki paliwami3
T-A-2Prezentacje przygotowanych tematów dot. różnych aspektów bezpieczeństwa energetycznego. Dyskusja.12
15
projekty
T-P-1Omówienie ustawy o zapasach paliw1
T-P-2Wykonanie zadań projektowych z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy24
25
wykłady
T-W-1Definicje bezpieczeństwa energetycznego1
T-W-2Źródła energii i ich rezerwy oraz zasoby2
T-W-3Charakterystyka systemu energetycznego1
T-W-4Klasyfikacja elektrowni i ich charakterystyka2
T-W-5Paliwo jądrowe. Cykl paliwowy. Skladowanie odpadów.2
T-W-6Kogeneracja1
T-W-7Wytwarzanie roproszone energii elektrycznej i ciepła1
T-W-8Magazynowanie energii2
T-W-9Nowoczesne technologie energetyczne2
T-W-10Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach25
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Sprawdzenie poprwności wykonania ćwiczeń projektowych. Wysłuchanie prezentacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C28_W01
Student wymienia zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienia podstawowe skutki ich wystąpieniea
BTE_1A_W02, BTE_1A_W13C-1T-W-1, T-W-3M-1S-1
BTE_1A_C28_W02
Student powinien znać sposoby poprawy bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy przez zaproponowanie odpowiedniej technologii energetycznej lub przedsięwzięcia organizacyjnego.
BTE_1A_W13C-2T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C28_U01
Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny i przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy
BTE_1A_U06, BTE_1A_U13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1
BTE_1A_C28_U02
Student potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
BTE_1A_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTE_1A_C28_K01
Student jest świadomy występujących zagrożeń i potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego
BTE_1A_K01C-2T-W-1, T-W-7, T-W-9M-1S-1
BTE_1A_C28_K02
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy
BTE_1A_K05C-2T-W-1, T-P-2, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C28_W01
Student wymienia zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienia podstawowe skutki ich wystąpieniea
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_C28_W02
Student powinien znać sposoby poprawy bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy przez zaproponowanie odpowiedniej technologii energetycznej lub przedsięwzięcia organizacyjnego.
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C28_U01
Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny i przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejętności adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_C28_U02
Student potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejętności adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTE_1A_C28_K01
Student jest świadomy występujących zagrożeń i potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
BTE_1A_C28_K02
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gryz J., Pdraza A., Ruszel M., Bezpieczeństwo energetyczne, koncepcje, wyzwania, interesy, PWN, Warszawa, 2018, Pierwsze
  2. Chmielniak T., Technologie energetyczne, PWN, Warszawa, 2021, 2
  3. Klugmann- Radziewska E., Lewandowski W., Proekololgiczne odnawialne źródła energii, PWN, Warszawa, 2021, 1
  4. Paska J., Rozproszone źródła energii, Oficyna Wydwniczna Politechniki Warszawskiej, Warzsawa, 2020, 1, eBook

Literatura dodatkowa

  1. Paska J., Wytwarzanie energii elektrycznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2020, 1, eBook
  2. Chwieduk D., Jaworski M., Eneregtyka odnawialna. Magazynowanie energii, PWN, WArszawa, 2019, 1
  3. Kubowski J., Nowoczesne elektrownie jądrowe, WNT, Warszawa, 2010, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zadania obliczeniowe z zakresu gospodarki paliwami3
T-A-2Prezentacje przygotowanych tematów dot. różnych aspektów bezpieczeństwa energetycznego. Dyskusja.12
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie ustawy o zapasach paliw1
T-P-2Wykonanie zadań projektowych z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy24
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje bezpieczeństwa energetycznego1
T-W-2Źródła energii i ich rezerwy oraz zasoby2
T-W-3Charakterystyka systemu energetycznego1
T-W-4Klasyfikacja elektrowni i ich charakterystyka2
T-W-5Paliwo jądrowe. Cykl paliwowy. Skladowanie odpadów.2
T-W-6Kogeneracja1
T-W-7Wytwarzanie roproszone energii elektrycznej i ciepła1
T-W-8Magazynowanie energii2
T-W-9Nowoczesne technologie energetyczne2
T-W-10Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach25
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury3
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C28_W01Student wymienia zagrożenia dla prawidłowej pracy systemu energetycznego i wymienia podstawowe skutki ich wystąpieniea
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W02ma wiedzę z zakresu fizyki niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych i formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu bezpieczeństwa technicznego
BTE_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę związaną z pozyskiwaniem energii z różnych źródeł i zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-1Definicje bezpieczeństwa energetycznego
T-W-3Charakterystyka systemu energetycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Sprawdzenie poprwności wykonania ćwiczeń projektowych. Wysłuchanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C28_W02Student powinien znać sposoby poprawy bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy przez zaproponowanie odpowiedniej technologii energetycznej lub przedsięwzięcia organizacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę związaną z pozyskiwaniem energii z różnych źródeł i zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Cel przedmiotuC-2Poznanie sposobów zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego
Treści programoweT-W-7Wytwarzanie roproszone energii elektrycznej i ciepła
T-W-6Kogeneracja
T-W-8Magazynowanie energii
T-W-9Nowoczesne technologie energetyczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Sprawdzenie poprwności wykonania ćwiczeń projektowych. Wysłuchanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C28_U01Student powinien umieć scharakteryzować system energetyczny i przedstawić zagrożenia dla jego niezawodnej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U06posiada umiejętności i kompetencje z zakresu zarządzania obiektami i systemami w kontekście podniesienia poziomu bezpieczeństwa ich funkcjonowania oraz bezpieczeństwa państwa
BTE_1A_U13potrafi określić zagrożenia i ich skutki oraz oszacować ryzyko zagrożeń a także dobrać właściwe środki organizacyjne i techniczne w celu zapobiegania im lub ich zmniejszenia.
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-1Definicje bezpieczeństwa energetycznego
T-W-2Źródła energii i ich rezerwy oraz zasoby
T-W-3Charakterystyka systemu energetycznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Sprawdzenie poprwności wykonania ćwiczeń projektowych. Wysłuchanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejętności adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C28_U02Student potrafi przygotować prezentację dotyczącą zagadnień bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_U03potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim, angielskim lub innym języku obcym
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
Treści programoweT-W-1Definicje bezpieczeństwa energetycznego
T-W-2Źródła energii i ich rezerwy oraz zasoby
T-W-7Wytwarzanie roproszone energii elektrycznej i ciepła
T-W-8Magazynowanie energii
T-W-9Nowoczesne technologie energetyczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Sprawdzenie poprwności wykonania ćwiczeń projektowych. Wysłuchanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne umiejętności adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C28_K01Student jest świadomy występujących zagrożeń i potrafi formułować opinie dotyczące bezpieczeństwa energetycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K01ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, potrzebnej do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych powstających w pracy zawodowej, rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-2Poznanie sposobów zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego
Treści programoweT-W-1Definicje bezpieczeństwa energetycznego
T-W-7Wytwarzanie roproszone energii elektrycznej i ciepła
T-W-9Nowoczesne technologie energetyczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Sprawdzenie poprwności wykonania ćwiczeń projektowych. Wysłuchanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTE_1A_C28_K02Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTE_1A_K05potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie sposobów zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego
Treści programoweT-W-1Definicje bezpieczeństwa energetycznego
T-P-2Wykonanie zadań projektowych z zakresu bezpieczeństwa energetycznego odbiorcy
T-P-1Omówienie ustawy o zapasach paliw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny. Ćwiczenia przedmiotowe. Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test z treści wykładowych. Sprawdzenie poprwności wykonania ćwiczeń projektowych. Wysłuchanie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje elementarne kompetencje adekwatne do efektu kształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0