Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Rośliny lecznicze w terenach zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny lecznicze w terenach zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>, Ireneusz Ochmian <Ireneusz.Ochmian@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii roślin, ich wymagań siedliskowych, podstawowych zasad uprawy i rozmnażania roślin ogrodniczych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wpojenie nawyku uprawy ziół w terenach zieleni i na własny użytek
C-2Zapoznanie studenta z zasadami budowy ogrodu roślin leczniczych w zależności od ich przeznaczenia i miejsca uprawy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych oraz ich miejsce w terenach zieleni.4
T-W-2Zasady tworzenia ogrodu roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne.3
T-W-3Pojemnikowa uprawa ziół, dobór gatunków, tworzenie kompozycji ziół herbacianych, leczniczych na różne dolegliwości, zapachowych, kulinarnych.3
T-W-4Zioła w ogrodzie ozdobnym, zioła kosmetyczne.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2konsultacje10
A-W-3praca własna studenta nad wykonaniem projektu22
A-W-4studiowanie fachowej literatury16
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz, projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-R_W01
Student zna zasady doboru roślin leczniczych do różnych terenów zieleni, metody uprawy i pielęgnacji.
OG_1A_W14, OG_1A_W15, OG_1A_W20C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-R_U01
Student wykonuje projekt ogrodu roślin leczniczych z uwzględnieniem doboru roślin do konkretnego stanowiska, ich wymagań uprawowych.
OG_1A_U05, OG_1A_U03, OG_1A_U08C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O03-R_K01
Student wykazuje kreatywnośc i aktywnośc w koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomośc dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikacje z klientem.
OG_1A_K02, OG_1A_K01C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-R_W01
Student zna zasady doboru roślin leczniczych do różnych terenów zieleni, metody uprawy i pielęgnacji.
2,0
3,0Student zna podstawy dotyczące doboru roślin leczniczych do różnych kompozycji w terenach zieleni.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-R_U01
Student wykonuje projekt ogrodu roślin leczniczych z uwzględnieniem doboru roślin do konkretnego stanowiska, ich wymagań uprawowych.
2,0
3,0Student wykorzystując uzyskane informacje projektuje ogród roślin leczniczych dostosowany do konkretnego terenu zieleni.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OG_1A_O03-R_K01
Student wykazuje kreatywnośc i aktywnośc w koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomośc dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikacje z klientem.
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach bez przejawów inicjatywyq wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w zposób zadawalający.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
  2. Rumińska A., Ożarowski A., Leksykon roślin leczniczych., PWRiL, Warszawa, 1990
  3. Pojemnikowa uprawa ziół., DELTA, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Działkowiec, Hasło Ogrodnicze, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych oraz ich miejsce w terenach zieleni.4
T-W-2Zasady tworzenia ogrodu roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne.3
T-W-3Pojemnikowa uprawa ziół, dobór gatunków, tworzenie kompozycji ziół herbacianych, leczniczych na różne dolegliwości, zapachowych, kulinarnych.3
T-W-4Zioła w ogrodzie ozdobnym, zioła kosmetyczne.2
12

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2konsultacje10
A-W-3praca własna studenta nad wykonaniem projektu22
A-W-4studiowanie fachowej literatury16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O03-R_W01Student zna zasady doboru roślin leczniczych do różnych terenów zieleni, metody uprawy i pielęgnacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W15student posiada wiedzę z zakresu dendrologii i zagospodarowania terenów zieleni niezbędną do ich projektowania i eksploatacji
OG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
Cel przedmiotuC-1Wpojenie nawyku uprawy ziół w terenach zieleni i na własny użytek
C-2Zapoznanie studenta z zasadami budowy ogrodu roślin leczniczych w zależności od ich przeznaczenia i miejsca uprawy.
Treści programoweT-W-3Pojemnikowa uprawa ziół, dobór gatunków, tworzenie kompozycji ziół herbacianych, leczniczych na różne dolegliwości, zapachowych, kulinarnych.
T-W-4Zioła w ogrodzie ozdobnym, zioła kosmetyczne.
T-W-1Właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych oraz ich miejsce w terenach zieleni.
T-W-2Zasady tworzenia ogrodu roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz, projekt
M-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy dotyczące doboru roślin leczniczych do różnych kompozycji w terenach zieleni.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O03-R_U01Student wykonuje projekt ogrodu roślin leczniczych z uwzględnieniem doboru roślin do konkretnego stanowiska, ich wymagań uprawowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U05student potrafi ocenić i dobrać stanowisko pod uprawę roślin ogrodniczych dokonując analizy czynników środowiskowych wpływających na rozwój roślin
OG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Wpojenie nawyku uprawy ziół w terenach zieleni i na własny użytek
C-2Zapoznanie studenta z zasadami budowy ogrodu roślin leczniczych w zależności od ich przeznaczenia i miejsca uprawy.
Treści programoweT-W-3Pojemnikowa uprawa ziół, dobór gatunków, tworzenie kompozycji ziół herbacianych, leczniczych na różne dolegliwości, zapachowych, kulinarnych.
T-W-4Zioła w ogrodzie ozdobnym, zioła kosmetyczne.
T-W-1Właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych oraz ich miejsce w terenach zieleni.
T-W-2Zasady tworzenia ogrodu roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystując uzyskane informacje projektuje ogród roślin leczniczych dostosowany do konkretnego terenu zieleni.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOG_1A_O03-R_K01Student wykazuje kreatywnośc i aktywnośc w koncepcji projektu, jest zdolny do pracy w zespole, ma świadomośc dokształcania się i samodoskonalenia w celu osiągnięcia poziomu zawodowego pozwalającego na właściwą komunikacje z klientem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K02student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
OG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie
Cel przedmiotuC-1Wpojenie nawyku uprawy ziół w terenach zieleni i na własny użytek
C-2Zapoznanie studenta z zasadami budowy ogrodu roślin leczniczych w zależności od ich przeznaczenia i miejsca uprawy.
Treści programoweT-W-3Pojemnikowa uprawa ziół, dobór gatunków, tworzenie kompozycji ziół herbacianych, leczniczych na różne dolegliwości, zapachowych, kulinarnych.
T-W-4Zioła w ogrodzie ozdobnym, zioła kosmetyczne.
T-W-1Właściwości lecznicze i przyprawowe gatunków ziół przyprawowych oraz ich miejsce w terenach zieleni.
T-W-2Zasady tworzenia ogrodu roślin leczniczych: stanowisko w uprawie, wymagania klimatyczne i glebowe, nawożenie, zabiegi pielęgnacyjne.
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
M-3pokaz, projekt
M-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach bez przejawów inicjatywyq wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w zposób zadawalający.
3,5
4,0
4,5
5,0