Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza systemów informacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza systemów informacyjnych
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z technologii informacyjnych.
W-2Znajomość podstaw zarządzania organizacjami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat analizy systemów informacyjnych.
C-2Student powinień znać podstawowe metody i techniki analizy systemów informacyjnych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja użytkowników systemu informacyjnego2
T-L-2Badanie potrzeb informacyjnych użytkowników3
T-L-3Opracowanie potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa3
T-L-4Określenie problemów informacyjnych w organizacjach3
T-L-5Modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo zajęciach15
A-L-2Czytanie zalecanej literatury5
A-L-3Przygotowywanie się do zajęć5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/01_W01
Student posiada wiedzę z zakresu analizy i modelowania systemu informacyjnego.
Z_1A_W04, Z_1A_W07, Z_1A_W13C-3, C-2, C-1T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-4, M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/01_U01
Student posiada umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
Z_1A_U11, Z_1A_U02C-3, C-1T-L-5, T-L-1, T-L-3M-3, M-4S-2, S-1
Z_1A_D5/01_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
Z_1A_U11, Z_1A_U04C-3, C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3M-3, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/01_W01
Student posiada wiedzę z zakresu analizy i modelowania systemu informacyjnego.
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/01_U01
Student posiada umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
2,0Student nie posiada umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
3,0Student nie posiada umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
3,5Student posiada dostateczne umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
4,0Student posiada dobre umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
4,5Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych i modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych i modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
Z_1A_D5/01_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych metod i technik analizy systemów informacyjnych.
3,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych metod i technik analizy systemów informacyjnych.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
4,0Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
4,5Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.

Literatura podstawowa

  1. A. Nowicki, Analiza i Modelowanie Systemów Informacyjnych, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław, 2001
  2. J. Kisielnicki, H.Sroka, Systemy Informacyjne Biznesu, Informatyka dla zarządzania, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, 1999
  3. A. Nowicki, Informatyka dla ekonomistów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. J.M. Pomykała, J.A. Pomykała, Systemy informacyjne, Modelowanie i wybrane techniki kryptograficzne, Mikom, Warszawa, 1999
  2. S. Senczyna, Analiza i modelowanie systemu informacyjnego przedsiębiorstwa – wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
  3. Dulhare, U. N., Ahmad, K., & Bin, A. K. A. (Eds.), Machine learning and big data : Concepts, algorithms, tools and applications, John Wiley & Sons, Incorporated, 2020, Proquest

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja użytkowników systemu informacyjnego2
T-L-2Badanie potrzeb informacyjnych użytkowników3
T-L-3Opracowanie potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa3
T-L-4Określenie problemów informacyjnych w organizacjach3
T-L-5Modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo zajęciach15
A-L-2Czytanie zalecanej literatury5
A-L-3Przygotowywanie się do zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/01_W01Student posiada wiedzę z zakresu analizy i modelowania systemu informacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
C-2Student powinień znać podstawowe metody i techniki analizy systemów informacyjnych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat analizy systemów informacyjnych.
Treści programoweT-L-5Modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
T-L-1Identyfikacja użytkowników systemu informacyjnego
T-L-2Badanie potrzeb informacyjnych użytkowników
T-L-4Określenie problemów informacyjnych w organizacjach
T-L-3Opracowanie potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-4Objaśnienie
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zagadnień z systemów informacyjnych
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zagadnień analizy systemów informacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/01_U01Student posiada umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat analizy systemów informacyjnych.
Treści programoweT-L-5Modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
T-L-1Identyfikacja użytkowników systemu informacyjnego
T-L-3Opracowanie potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
3,0Student nie posiada umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
3,5Student posiada dostateczne umiejętność modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
4,0Student posiada dobre umiejętności modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
4,5Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych i modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych i modelowanie systemu informacyjnego z użyciem diagramów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/01_U02Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
C-2Student powinień znać podstawowe metody i techniki analizy systemów informacyjnych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat analizy systemów informacyjnych.
Treści programoweT-L-1Identyfikacja użytkowników systemu informacyjnego
T-L-2Badanie potrzeb informacyjnych użytkowników
T-L-4Określenie problemów informacyjnych w organizacjach
T-L-3Opracowanie potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych metod i technik analizy systemów informacyjnych.
3,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych metod i technik analizy systemów informacyjnych.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
4,0Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych.
4,5Student posiada dobre umiejętności pozwalające na identyfikację użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania użytkowników systemu i ich potrzeb informacyjnych dla obszarów funkcjonalnych przedsiębiorstwa.