Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka regionalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest ukazanie praktycznych procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej2
T-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów4
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna.2
T-A-4Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego7
T-A-5Prezentacja analizy regionalnej z wykorzystaniem danych z baz GUS i BDL10
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie obowiązującej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-A-3Udział w konsultacjach.3
A-A-4Przygotowanie pracy do zaliczenia przedmiotu.12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - objaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów analizami dotyczącymi sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O01_W01
Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE.
Z_1A_W02C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1
Z_1A_O01_W02
Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Z_1A_W03, Z_1A_W12, Z_1A_W13, Z_1A_W15, Z_1A_W11C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O01_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybanego regionu Polski i Europy
Z_1A_U06, Z_1A_U07, Z_1A_U12, Z_1A_U03, Z_1A_U18C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1
Z_1A_O01_U02
Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym.
Z_1A_U07, Z_1A_U08, Z_1A_U17, Z_1A_U18C-1, C-2T-A-2, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O01_K01
Student ma świadomość kształcenia ustawicznego.
Z_1A_K02, Z_1A_K04, Z_1A_K08C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O01_W01
Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
Z_1A_O01_W02
Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O01_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybanego regionu Polski i Europy
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
Z_1A_O01_U02
Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O01_K01
Student ma świadomość kształcenia ustawicznego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Kudełko Joanna, Wałachowski Karol, Żmija Dariusz, Gospodarka regionalna w obliczu kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, DIFIN, 2020
  2. Marian Gorynia, Ewa Łaźniewska (red.), Konkurencyjność regionalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Strzelecki Zb. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2009
  4. praca zbiorowa pod redakcją Grzegorza Gorzelaka i Anny Tucholskiej, Rozwój. Region. Przestrzeń, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji, Warszawa, 2007
  5. Spirou, Costas, Urban tourism and urban change : cities in a global economy, Routledge, New York, London, 2011

Literatura dodatkowa

  1. pod redakcją Elżbiety Sobczak, Regionalne i lokalne uwarunkowania rozwoju gospodarki Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2020
  2. Emil Malizia, Edward Feser, Henry Renski , Joshua Drucker, Understanding Local Economic Development, Routledge https://doi.org/10.4324/9780367815134, London, 2020, 2nd Edition

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej2
T-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów4
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna.2
T-A-4Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego7
T-A-5Prezentacja analizy regionalnej z wykorzystaniem danych z baz GUS i BDL10
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Studiowanie obowiązującej i uzupełniającej literatury przedmiotu.10
A-A-3Udział w konsultacjach.3
A-A-4Przygotowanie pracy do zaliczenia przedmiotu.12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_W01Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie praktycznych procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej.
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna.
T-A-4Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego
T-A-5Prezentacja analizy regionalnej z wykorzystaniem danych z baz GUS i BDL
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów analizami dotyczącymi sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_W02Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy zmian w organizacjach, charakteryzuje ewolucję struktur organizacyjnych oraz wskazuje na czynniki strukturotwórcze
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie praktycznych procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej.
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna.
T-A-4Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego
T-A-5Prezentacja analizy regionalnej z wykorzystaniem danych z baz GUS i BDL
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów analizami dotyczącymi sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_U01Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybanego regionu Polski i Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Z_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Z_1A_U12Potrafi analizować i prognozować oczekiwania rynku
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie praktycznych procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna.
T-A-4Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego
T-A-5Prezentacja analizy regionalnej z wykorzystaniem danych z baz GUS i BDL
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów analizami dotyczącymi sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_U02Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie praktycznych procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej.
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów analizami dotyczącymi sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_K01Student ma świadomość kształcenia ustawicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K08Jest gotów do działania otwartego na otoczenie i wykazywania zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie praktycznych procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej.
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna.
T-A-4Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego
T-A-5Prezentacja analizy regionalnej z wykorzystaniem danych z baz GUS i BDL
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów analizami dotyczącymi sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy w zakresie gospodarki regionalnej, w sposób dostateczny przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.