Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie publiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie publiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,40,50zaliczenie
wykładyW3 10 0,60,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie specyfiki funkcjonowania organizacji sektora publicznego i zarządzania nimi
C-2Znajomość głównych koncepcji zarządzania w sektorze publicznym
C-3Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i technikami zarządzania w sektorze publicznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwój instytucjonalny i jego ocena w administracji publicznej4
T-A-2Model wspólnej oceny (CAF) administracji publicznej2
T-A-3Sprawność instytucjonalna samorządów lokalnych2
T-A-4Wskaźniki realizacji usług publicznych2
T-A-5Partycypacja obywatelskia w zarządzaniu publicznym3
T-A-6Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa2
15
wykłady
T-W-1Zarządzanie publiczne – istota, cel, funkcje2
T-W-2Zarządzanie w jednostkach samorządowych2
T-W-3Zarządzanie w sektorze obywatelskim2
T-W-4Instrumenty zarządzania publicznego2
T-W-5System zarządzania bezpieczeństwem publicznym2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć18
A-A-3Konsultacje2
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Egzamin2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z wykonanych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie zarządzania publicznego w życiu społecznym i gospodarczym, zna zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz charakteryzuje system zarządzania publicznego
Z_1A_W04, Z_1A_W05C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2
Z_1A_C05_W02
Student zna zakres oodziaływania instrumentów zarządzania publicznego oraz określa działania w zakresie profilaktyki w bezpieczeństwie publicznym
Z_1A_W02, Z_1A_W04, Z_1A_W10C-3, C-2T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie narządzia oceny sprawności i rozwoju organizacji publicznych
Z_1A_U01, Z_1A_U15C-3, C-1T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2, M-3S-1
Z_1A_C05_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia ryzyko ich wystąpienia oraz proponuje rozwiązania w zakresie ograniczenia ryzyka
Z_1A_U01, Z_1A_U15C-3, C-2T-A-6, T-A-5, T-A-3M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie zarządzania publicznego w życiu społecznym i gospodarczym, zna zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz charakteryzuje system zarządzania publicznego
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować znaczenie zarządzania publicznego, wskazuje na podstawowe zagrożenia w ramach zarządzania bezpieczeństwem oraz zna elementy systemu zarządzania publicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C05_W02
Student zna zakres oodziaływania instrumentów zarządzania publicznego oraz określa działania w zakresie profilaktyki w bezpieczeństwie publicznym
2,0
3,0Student potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega ich działalność w otoczeniu oraz określa działania na różnych poziomach profilaktyki w bezpieczeństwe publicznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie narządzia oceny sprawności i rozwoju organizacji publicznych
2,0
3,0Student rozumie znaczenie programów prewencyjnych. Wykazuje się znajomością podstawowych działań zapobiegawczych realizowanych w prewencji bezpieczeństwa publicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_C05_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia ryzyko ich wystąpienia oraz proponuje rozwiązania w zakresie ograniczenia ryzyka
2,0
3,0Student identyfikuje podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, potrafi określać ryzyko oraz działania profilaktyczne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. K. Krukowski, M. Siemiński, Zarządzanie publiczne: teoria i praktyka w polskich organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2015
  2. Sześciło D., Administracja i zarządzanie publiczne, Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2014, dostępna online: http://rszarf.ips.uw.edu.pl/apub/podrecznik.pdf
  3. Gierszewski J., Bezpieczeństwo wewnętrzne. Zarys systemu, Difin, Warszawa, 2013
  4. Rabin j., Hildreth W.B., Miller G.J, Handbook of Public Administration, Taylor&Francis, 2011, 3, dostępna online: https://hostnezt.com/cssfiles/publicadmin/Handbook%20of%20Public%20Administration%20By%20Jack%20Rabin.pdf

Literatura dodatkowa

  1. Kożuch A. i in., Obszary zarządzania publicznego, Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016, dostępne online: https://wzks.uj.edu.pl/documents/2103800/7252370/Obszary+zarz%C4%85dzania+publicznego/be686ebf-762d-46c6-815e-8e3ed0c122cf

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwój instytucjonalny i jego ocena w administracji publicznej4
T-A-2Model wspólnej oceny (CAF) administracji publicznej2
T-A-3Sprawność instytucjonalna samorządów lokalnych2
T-A-4Wskaźniki realizacji usług publicznych2
T-A-5Partycypacja obywatelskia w zarządzaniu publicznym3
T-A-6Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie publiczne – istota, cel, funkcje2
T-W-2Zarządzanie w jednostkach samorządowych2
T-W-3Zarządzanie w sektorze obywatelskim2
T-W-4Instrumenty zarządzania publicznego2
T-W-5System zarządzania bezpieczeństwem publicznym2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć18
A-A-3Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Egzamin2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie zarządzania publicznego w życiu społecznym i gospodarczym, zna zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz charakteryzuje system zarządzania publicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Znajomość głównych koncepcji zarządzania w sektorze publicznym
C-1Zrozumienie specyfiki funkcjonowania organizacji sektora publicznego i zarządzania nimi
Treści programoweT-W-5System zarządzania bezpieczeństwem publicznym
T-W-1Zarządzanie publiczne – istota, cel, funkcje
T-W-2Zarządzanie w jednostkach samorządowych
T-W-3Zarządzanie w sektorze obywatelskim
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi scharakteryzować znaczenie zarządzania publicznego, wskazuje na podstawowe zagrożenia w ramach zarządzania bezpieczeństwem oraz zna elementy systemu zarządzania publicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C05_W02Student zna zakres oodziaływania instrumentów zarządzania publicznego oraz określa działania w zakresie profilaktyki w bezpieczeństwie publicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i technikami zarządzania w sektorze publicznym
C-2Znajomość głównych koncepcji zarządzania w sektorze publicznym
Treści programoweT-W-5System zarządzania bezpieczeństwem publicznym
T-W-4Instrumenty zarządzania publicznego
T-W-3Zarządzanie w sektorze obywatelskim
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega ich działalność w otoczeniu oraz określa działania na różnych poziomach profilaktyki w bezpieczeństwe publicznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie narządzia oceny sprawności i rozwoju organizacji publicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i technikami zarządzania w sektorze publicznym
C-1Zrozumienie specyfiki funkcjonowania organizacji sektora publicznego i zarządzania nimi
Treści programoweT-A-4Wskaźniki realizacji usług publicznych
T-A-3Sprawność instytucjonalna samorządów lokalnych
T-A-2Model wspólnej oceny (CAF) administracji publicznej
T-A-1Rozwój instytucjonalny i jego ocena w administracji publicznej
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie znaczenie programów prewencyjnych. Wykazuje się znajomością podstawowych działań zapobiegawczych realizowanych w prewencji bezpieczeństwa publicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C05_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia ryzyko ich wystąpienia oraz proponuje rozwiązania w zakresie ograniczenia ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i technikami zarządzania w sektorze publicznym
C-2Znajomość głównych koncepcji zarządzania w sektorze publicznym
Treści programoweT-A-6Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa
T-A-5Partycypacja obywatelskia w zarządzaniu publicznym
T-A-3Sprawność instytucjonalna samorządów lokalnych
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z wykonanych ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student identyfikuje podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, potrafi określać ryzyko oraz działania profilaktyczne
3,5
4,0
4,5
5,0