Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą w organizacji
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony przedmiot "Podstawy zarządzania"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje wiedzy, wiedza organizacyjna.2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie wiedzy w organizacji i otoczeniu.2
T-A-3Proces zarządzania wiedzą: pozyskiwanie wiedzy.2
T-A-4Proces zarządzania wiedzą: rozwijanie wiedzy organizacyjnej.2
T-A-5Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się wiedzą w organizacji.2
T-A-6Proces zarządzania wiedzą: wykorzystywanie wiedzy w organizacji.2
T-A-7Proces zarządzania wiedzą: zachowywanie wiedzy organizacyjnej.2
T-A-8Pracownicy wiedzy.2
T-A-9Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).4
T-A-10Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).10
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.2
T-W-2Wiedza a innowacje.2
T-W-3Organizacja ucząca się.2
T-W-4System zarządzania wiedzą w organizacji.2
T-W-5Kolokwium2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej15
A-A-3Opracowanie studium przypadku.4
A-A-4Konsultacje1
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury i innych dostępnych źródeł8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu6
A-W-4Konsultacje1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Z_1A_W07, Z_1A_W11C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-W-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-2, S-1, S-4
Z_1A_D5/04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Z_1A_W02, Z_1A_W13, Z_1A_W11C-1T-A-9, T-A-10, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1, T-W-5, T-A-8M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3
Z_1A_D5/04_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Z_1A_W07, Z_1A_W13C-1T-A-9, T-A-10, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-A-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Z_1A_U09, Z_1A_U03C-1T-A-9, T-A-10, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-5M-2, M-3, M-4S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w części przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/04_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D5/04_W03
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fazlagić J., Innowacyjne zarządzanie wiedzą, Difin, Warszawa, 2014
  2. King W.R. (red.), Knowledge Management and Organizational Learning, Springer, Dordrecht, 2009, https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-1-4419-0011-1.pdf
  3. Detlor B., Information Management, International Journal of Information Management, 2010, Nr 30, ss 103-108, https://www.academia.edu/2299416/Information_management

Literatura dodatkowa

  1. Skuza A., Zarządzanie talentami a orientacja na uczenie się przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2018, ibuk
  2. Skrzypek A., Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie sieciowym, Uniwersytet Przyrodniczo Humanistyczny w Siedlcach, Siedlce, 2020, ibuk
  3. Zhang L., Chen W., How Do Innovation Network Structures Affect Knowledge Sharing? A Simulation Analysis of Complex Networks, Hindawi Complexity, 2021, Nr 2021, nr artykułu: 5107630, https://www.hindawi.com/journals/complexity/2021/5107630/

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje wiedzy, wiedza organizacyjna.2
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie wiedzy w organizacji i otoczeniu.2
T-A-3Proces zarządzania wiedzą: pozyskiwanie wiedzy.2
T-A-4Proces zarządzania wiedzą: rozwijanie wiedzy organizacyjnej.2
T-A-5Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się wiedzą w organizacji.2
T-A-6Proces zarządzania wiedzą: wykorzystywanie wiedzy w organizacji.2
T-A-7Proces zarządzania wiedzą: zachowywanie wiedzy organizacyjnej.2
T-A-8Pracownicy wiedzy.2
T-A-9Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).4
T-A-10Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.2
T-W-2Wiedza a innowacje.2
T-W-3Organizacja ucząca się.2
T-W-4System zarządzania wiedzą w organizacji.2
T-W-5Kolokwium2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-A-2Przygotowanie prezentacji zaliczeniowej15
A-A-3Opracowanie studium przypadku.4
A-A-4Konsultacje1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury i innych dostępnych źródeł8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu6
A-W-4Konsultacje1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien rozróżniać podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-W-2Wiedza a innowacje.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.
T-W-4System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-3Organizacja ucząca się.
T-A-3Proces zarządzania wiedzą: pozyskiwanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie wiedzy w organizacji i otoczeniu.
T-A-4Proces zarządzania wiedzą: rozwijanie wiedzy organizacyjnej.
T-A-5Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się wiedzą w organizacji.
T-A-6Proces zarządzania wiedzą: wykorzystywanie wiedzy w organizacji.
T-A-7Proces zarządzania wiedzą: zachowywanie wiedzy organizacyjnej.
T-A-1Rodzaje wiedzy, wiedza organizacyjna.
T-W-5Kolokwium
T-A-8Pracownicy wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat podstawowych pojęć z zakresu zarządzania wiedzą. Rozpoznaje część omawianych pojęć, potrafi je ogólnie scharakteryzować i w części przypadków wskazać kluczowe różnice pomiędzy nimi.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/04_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy zarządzania wiedzą w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-9Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-10Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
T-W-2Wiedza a innowacje.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowa terminologia.
T-W-4System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-3Organizacja ucząca się.
T-A-3Proces zarządzania wiedzą: pozyskiwanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie wiedzy w organizacji i otoczeniu.
T-A-4Proces zarządzania wiedzą: rozwijanie wiedzy organizacyjnej.
T-A-5Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się wiedzą w organizacji.
T-A-6Proces zarządzania wiedzą: wykorzystywanie wiedzy w organizacji.
T-A-7Proces zarządzania wiedzą: zachowywanie wiedzy organizacyjnej.
T-A-1Rodzaje wiedzy, wiedza organizacyjna.
T-W-5Kolokwium
T-A-8Pracownicy wiedzy.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/04_W03W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać kluczowe metody rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-9Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-10Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
T-W-4System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-3Organizacja ucząca się.
T-A-3Proces zarządzania wiedzą: pozyskiwanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie wiedzy w organizacji i otoczeniu.
T-A-4Proces zarządzania wiedzą: rozwijanie wiedzy organizacyjnej.
T-A-5Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się wiedzą w organizacji.
T-A-6Proces zarządzania wiedzą: wykorzystywanie wiedzy w organizacji.
T-A-7Proces zarządzania wiedzą: zachowywanie wiedzy organizacyjnej.
T-W-5Kolokwium
T-A-8Pracownicy wiedzy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje zaliczeniowe
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (w formie testu i pytań problemowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod rozwoju i zarządzania wiedzą w organizacji. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i objaśnia je w pewnym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania wiedzą należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z tematyką zarządzania wiedzą oraz jego praktycznego zastosowana w organizacji.
Treści programoweT-A-9Zarządzanie wiedzą w organizacji (studium przypadku).
T-A-10Prezentacje zaliczeniowe (organizacje zarządzające wiedzą).
T-W-4System zarządzania wiedzą w organizacji.
T-W-3Organizacja ucząca się.
T-A-3Proces zarządzania wiedzą: pozyskiwanie wiedzy.
T-A-2Proces zarządzania wiedzą: lokalizowanie wiedzy w organizacji i otoczeniu.
T-A-4Proces zarządzania wiedzą: rozwijanie wiedzy organizacyjnej.
T-A-5Proces zarządzania wiedzą: dzielenie się wiedzą w organizacji.
T-A-6Proces zarządzania wiedzą: wykorzystywanie wiedzy w organizacji.
T-A-7Proces zarządzania wiedzą: zachowywanie wiedzy organizacyjnej.
T-W-5Kolokwium
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia problemowe
M-4Studium przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace zespołowe
S-1Ocena formująca: Aktywność
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod zarządzania wiedzą
3,5
4,0
4,5
5,0