Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie projektem europejskim:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie projektem europejskim
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z przedmiotów: makroekonomia, mikroekonomia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Poilityka spójności Unii Europejskiej. Polska a cele spóności. Fundusze strukturalne.5
T-A-2Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne. Faza programowania.3
T-A-3Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu.3
T-A-4Faza identyfikacji: analiza interesariuszy, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.2
T-A-5Faza formułowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.4
T-A-6Wdrażanie projektu. Monitoring i ewaluacja projektu.3
T-A-7Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.3
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe.2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.25
A-A-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-A-4Konsultacje5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie).
M-2Wykład konserwatoryjny.
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O14_W01
Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym.
Z_1A_W03, Z_1A_W02, Z_1A_W04, Z_1A_W08C-3, C-2, C-1, C-4T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O14_U01
Potrafi ocenić pracujac w zespole przykłady projektów europejskich biorą pod uwagę takie elementy projektu jak budzet, hagmonogram czasowy itd.
Z_1A_U02, Z_1A_U03C-3, C-2, C-4T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-4M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O14_K01
Student świadomy faktu, iż realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
Z_1A_K03, Z_1A_K05C-3, C-2, C-1, C-4T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O14_W01
Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym.
2,0
3,0Zna podstawy planowanowania obejmujące w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz podsatwy analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu, zna instytucje zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O14_U01
Potrafi ocenić pracujac w zespole przykłady projektów europejskich biorą pod uwagę takie elementy projektu jak budzet, hagmonogram czasowy itd.
2,0
3,0Ocenia pracujac w zespole przykłady projektów europejskich biorą pod uwagę takie elementy projektu jak budzet, hagmonogram czasowy itd.w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O14_K01
Student świadomy faktu, iż realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji
3,0Jest świadomy faktu, iż realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tkaczyński W., Świstak M., Encyklopedia polityki regionalnej i funduszy europejskich, C. H. Beck, Warszawa, 2011
  2. Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, Absolwent, Łódż, 2011
  3. Kurowski L., Ocena projektów gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2004
  4. Wolters Kluwer, Projekty z dotacją. Podręcznik konsultanta, wnioskodawcy i beneficjenta., Onepress, Gliwice, 2017
  5. Iwona Jeleń, Wniosek o dofinansowanie projektu unijnego, Wiedza i Praktyka, Sulejówek, 2018
  6. Phillips, Joseph, PMP : project management professional study guide, McGraw Hill, New York, 2018, 5

Literatura dodatkowa

  1. Kobyliński R.., Pieczyński L., Programowanie i finansowanie inwestycji w ochronie środowiska, AR, Szczecin, 2002
  2. Krzysztof Dziadek, Rachunkowość w zarządzaniu projektami finansowanymi ze środków unijnych, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Poilityka spójności Unii Europejskiej. Polska a cele spóności. Fundusze strukturalne.5
T-A-2Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne. Faza programowania.3
T-A-3Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu.3
T-A-4Faza identyfikacji: analiza interesariuszy, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.2
T-A-5Faza formułowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.4
T-A-6Wdrażanie projektu. Monitoring i ewaluacja projektu.3
T-A-7Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.3
T-A-8Kolokwium zaliczeniowe.2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.25
A-A-2Czytanie wskazanej literatury z zakresu sporządzania projektów gospodarczych i funduszy europejskich.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.10
A-A-4Konsultacje5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O14_W01Wiedza z zakresu planowanowania obejmująca w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu. Posiada podstawową wiedzę z zakresu instytucji zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
Treści programoweT-A-3Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu.
T-A-1Poilityka spójności Unii Europejskiej. Polska a cele spóności. Fundusze strukturalne.
T-A-2Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne. Faza programowania.
T-A-5Faza formułowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-6Wdrażanie projektu. Monitoring i ewaluacja projektu.
T-A-7Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
T-A-4Faza identyfikacji: analiza interesariuszy, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
Metody nauczaniaM-2Wykład konserwatoryjny.
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie).
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy planowanowania obejmujące w szczególności planowanie projektów gospodarczych oraz podsatwy analizy ekonomiczno-finansowej niezbędnej dla ekonomicznego uzasadnienia projektu, zna instytucje zaangażowanych w procesy finansowania projektów ze środków unijnych na szczeblu UE i krajowym w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O14_U01Potrafi ocenić pracujac w zespole przykłady projektów europejskich biorą pod uwagę takie elementy projektu jak budzet, hagmonogram czasowy itd.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
Treści programoweT-A-3Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu.
T-A-5Faza formułowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-6Wdrażanie projektu. Monitoring i ewaluacja projektu.
T-A-7Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
T-A-4Faza identyfikacji: analiza interesariuszy, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
Metody nauczaniaM-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ocenia pracujac w zespole przykłady projektów europejskich biorą pod uwagę takie elementy projektu jak budzet, hagmonogram czasowy itd.w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O14_K01Student świadomy faktu, iż realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K03Jest gotów do inicjowania i opracowywania projektów społecznych, uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Z_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dot. podstawowych zagadnień polityki UE, funduszy europejskich i programów operacyjnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu posługiwania sie takimi narzędziami planowania projektów, jak cykl życia projektu, identyfikacja problemów i potrzeb, "drzewo problemów" i "drzewo celów", matryca logiczna (LFA), wykres Gantta jako zestaw metod rekomendowanych przez Komisję Europejską.
C-1Student zna praktyczne metody i narzędziami niezbędne w zakresie planowania i zarządzania projektami współfinansowanym ze środków publicznych, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu budowania partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
Treści programoweT-A-3Projekt - definicje. Cechy dobrego projektu. Cykl projektu. Metodologia zarządzania cyklem projektu.
T-A-2Podstawy prawne udzielania wsparcia z funduszy unijnych i programy operacyjne. Faza programowania.
T-A-5Faza formułowania: matryca logiczna (definicja, ograniczenia związane z tablica logiczną), analiza ryzyka, wskaźniki projektu (produktu, rezultatu, oddziaływania) harmonogram projektu (wykres Gantt’a), plan wykorzystania zasobów i budżet.
T-A-6Wdrażanie projektu. Monitoring i ewaluacja projektu.
T-A-7Budowanie partnerstwa na rzecz realizacji projektów.
T-A-4Faza identyfikacji: analiza interesariuszy, analiza problemów (drzewo problemów), analiza celów (drzewo celów), analiza opcji i wybór strategii działania.
Metody nauczaniaM-2Wykład konserwatoryjny.
M-1Metody podające (wykład informacyjny, objaśnienie).
M-3Metody programowano-eksponujące (pokaz).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów w przyswajaniu wiedzy poprzez zadawanie ustnych pytań na początku ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium w formie testu sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji
3,0Jest świadomy faktu, iż realizacja projektów z wykorzystaniem środków UE wymaga bezwzględnej znajomości zasad zrówoważonego rozwoju i tylko z ich uwzględnieniem możliwe jest pozyskiwanie takich środków w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0