Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Przywództwo i motywacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przywództwo i motywacja
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania
W-2Student powinien znać podstawy zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z tradycyjnymi i nowoczesnymi teoriami i podejściami do motywacji oraz przywództwa.
C-2Zapoznanie z możliwościami i narzędziami podnoszenia motywacji członków organizacji.
C-3Przyswojenie wiedzy na temat teorii władzy i przywództwa oraz stylów zarządzania i wynikających z nich zalet oraz wad, jak i możliwości zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota motywacji. Definicje, teorie, poglądy.2
T-W-2Historyczne podejście do motywowania. Modele klasyczne.2
T-W-3Teorie treści.4
T-W-4Teorie procesu.4
T-W-5Nowe podejście do motywowania: teoria ustalania celów; teoria sprawiedliwości.2
T-W-6Rola systemu wynagradzania w motywowaniu.2
T-W-7Czynniki wpływające na motywację.2
T-W-8Istota i znaczenie przywództwa.2
T-W-9Przywództwo a zarządzanie.2
T-W-10Pojęcie władzy a pojęcie przywództwa.2
T-W-11Podejścia do przywództwa: podejście kwalifikacyjne; podejście behawioralne.2
T-W-12Podejścia do przywództwa: podejście sytuacyjne.2
T-W-13Podejścia do przywództwa: przywództwo transakcyjne i transformacyjne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowaanie do egzaminu16
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/04_W01
Student potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie podejścia do motywacji i przywództwa
Z_1A_W05, Z_1A_W06C-1T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1
Z_1A_D7/04_W02
Student potrafi rozróżnic i wyjaśnić narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników
Z_1A_W05, Z_1A_W06C-2T-W-6, T-W-7M-1S-1
Z_1A_D7/04_W03
Student potrafi wyjaśnić terie władzy i przywództwa oraz stylów zarządzania
Z_1A_W05, Z_1A_W06C-3T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-13M-1S-1
Z_1A_D7/04_W04
Student zna formy i metody kreowania przywódców
Z_1A_W05, Z_1A_W06C-3, C-1T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/04_W01
Student potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie podejścia do motywacji i przywództwa
2,0Student w niezadawalajacy sposób opisuje wskazane teorie motywacji i przywództwa
3,0Student potrafi opisać tylko nieliczne tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa.
3,5Student zadawalajaco potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa.
4,0Student dobrze potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa.
4,5Student bardzo dobrze potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa podane podczas wykładów. Potrafi je porównać.
5,0Student znakomicie potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa podane podczas wykładów a także inne. Potrafi je porównać i uzasadnić wybór w konkretnej sytuacji.
Z_1A_D7/04_W02
Student potrafi rozróżnic i wyjaśnić narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników
2,0Student posiada niezadawalajacą wiedzę na temat narzędzi związanych z podnoszeniem motywacji pracowników. Nie potrafi objaśnić większości omawianych zagadnień.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat narzędzi związanych z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat narzędzi związanych z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student dobrze zna i rozróżnia narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student bardzo dobrze zna i rozróżnia narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student doskonale zna i rozróżnia narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. Potrafi uzasadnić wybór wybranego narzędzia w konkretnym przypadku decyzyjnym.
Z_1A_D7/04_W03
Student potrafi wyjaśnić terie władzy i przywództwa oraz stylów zarządzania
2,0Student w niezadawalajacy sposób opisuje wskazane teorie władzy, przywództwa i stylów zarządzania
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
Z_1A_D7/04_W04
Student zna formy i metody kreowania przywódców
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.

Literatura podstawowa

  1. Włodzimierz Piotrowski, Andrzej K. Koźmiński, Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  2. Michael Armstrong, Stephen Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
  3. Kozłowski Waldemar, Motywowanie pracowników w organizacji, CeDeWu, Warszawa, 2017
  4. Nieżurawska Joanna, Motywowanie pracowników zróżnicowanych pokoleniowo, CeDeWu, Warszawa, 2020
  5. Ken Blanchard, Przywództwo wyższego stopnia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016
  6. Ken Blanchard, Dariusz Chełmiński, Aleksander Drzewiecki, Ewa Kubica, Dobre przywództwo, Wolters Cluwer, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Peter G. Northouse, Leadership: Theory and Practice, SAGE Publications, 2021
  2. Dubrin A.J., Przywództwo, Dom wydawniczy Rebis, Poznań, 2002
  3. Covey S.R., Zasady skutecznego przywództwa, Rebis, Poznań, 2004
  4. Chmiel N. (red), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
  5. Robbins S. P., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota motywacji. Definicje, teorie, poglądy.2
T-W-2Historyczne podejście do motywowania. Modele klasyczne.2
T-W-3Teorie treści.4
T-W-4Teorie procesu.4
T-W-5Nowe podejście do motywowania: teoria ustalania celów; teoria sprawiedliwości.2
T-W-6Rola systemu wynagradzania w motywowaniu.2
T-W-7Czynniki wpływające na motywację.2
T-W-8Istota i znaczenie przywództwa.2
T-W-9Przywództwo a zarządzanie.2
T-W-10Pojęcie władzy a pojęcie przywództwa.2
T-W-11Podejścia do przywództwa: podejście kwalifikacyjne; podejście behawioralne.2
T-W-12Podejścia do przywództwa: podejście sytuacyjne.2
T-W-13Podejścia do przywództwa: przywództwo transakcyjne i transformacyjne.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowaanie do egzaminu16
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/04_W01Student potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie podejścia do motywacji i przywództwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z tradycyjnymi i nowoczesnymi teoriami i podejściami do motywacji oraz przywództwa.
Treści programoweT-W-10Pojęcie władzy a pojęcie przywództwa.
T-W-1Istota motywacji. Definicje, teorie, poglądy.
T-W-2Historyczne podejście do motywowania. Modele klasyczne.
T-W-3Teorie treści.
T-W-5Nowe podejście do motywowania: teoria ustalania celów; teoria sprawiedliwości.
T-W-11Podejścia do przywództwa: podejście kwalifikacyjne; podejście behawioralne.
T-W-12Podejścia do przywództwa: podejście sytuacyjne.
T-W-13Podejścia do przywództwa: przywództwo transakcyjne i transformacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadawalajacy sposób opisuje wskazane teorie motywacji i przywództwa
3,0Student potrafi opisać tylko nieliczne tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa.
3,5Student zadawalajaco potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa.
4,0Student dobrze potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa.
4,5Student bardzo dobrze potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa podane podczas wykładów. Potrafi je porównać.
5,0Student znakomicie potrafi opisać tradycyjne i nowoczesne teorie i podejścia do motywacji i przywództwa podane podczas wykładów a także inne. Potrafi je porównać i uzasadnić wybór w konkretnej sytuacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/04_W02Student potrafi rozróżnic i wyjaśnić narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z możliwościami i narzędziami podnoszenia motywacji członków organizacji.
Treści programoweT-W-6Rola systemu wynagradzania w motywowaniu.
T-W-7Czynniki wpływające na motywację.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadawalajacą wiedzę na temat narzędzi związanych z podnoszeniem motywacji pracowników. Nie potrafi objaśnić większości omawianych zagadnień.
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat narzędzi związanych z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat narzędzi związanych z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student dobrze zna i rozróżnia narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student bardzo dobrze zna i rozróżnia narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student doskonale zna i rozróżnia narzędzia związane z podnoszeniem motywacji pracowników. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. Potrafi uzasadnić wybór wybranego narzędzia w konkretnym przypadku decyzyjnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/04_W03Student potrafi wyjaśnić terie władzy i przywództwa oraz stylów zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-3Przyswojenie wiedzy na temat teorii władzy i przywództwa oraz stylów zarządzania i wynikających z nich zalet oraz wad, jak i możliwości zastosowania.
Treści programoweT-W-8Istota i znaczenie przywództwa.
T-W-10Pojęcie władzy a pojęcie przywództwa.
T-W-11Podejścia do przywództwa: podejście kwalifikacyjne; podejście behawioralne.
T-W-9Przywództwo a zarządzanie.
T-W-12Podejścia do przywództwa: podejście sytuacyjne.
T-W-13Podejścia do przywództwa: przywództwo transakcyjne i transformacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadawalajacy sposób opisuje wskazane teorie władzy, przywództwa i stylów zarządzania
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat władzy, przywództwa i stylów zarządzania. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/04_W04Student zna formy i metody kreowania przywódców
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-3Przyswojenie wiedzy na temat teorii władzy i przywództwa oraz stylów zarządzania i wynikających z nich zalet oraz wad, jak i możliwości zastosowania.
C-1Zapoznanie studenta z tradycyjnymi i nowoczesnymi teoriami i podejściami do motywacji oraz przywództwa.
Treści programoweT-W-11Podejścia do przywództwa: podejście kwalifikacyjne; podejście behawioralne.
T-W-12Podejścia do przywództwa: podejście sytuacyjne.
T-W-13Podejścia do przywództwa: przywództwo transakcyjne i transformacyjne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Nie potrafi rozpoznać omawianych zagadnień i nie potrafi ich objaśnić .
3,0Student posiada zadawalającą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia.
3,5Student posiada zadawalającą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia.
4,0Student posiada dobrą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia.
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia.
5,0Student posiada doskonałą wiedzę na temat form i metod kreowania przywódców. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia.