Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Prawo administracyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo administracyjne
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 25 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomośc podstawowych pojęć prawa i prawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
C-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Sądownictwo administracyjne4
T-W-2Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej4
T-W-3Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny2
T-W-4Istota samorządu2
T-W-5Najważniejsze organy w RP3
T-W-6Pojęcie kontroli i nadzoru3
T-W-7Referendum2
T-W-8Oragny stanowiące i wykonawcze w jst2
T-W-9Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1analiza akt postepowania administarcyjnego9
A-W-2Prezentacje8
A-W-3uczestnictwo w zajęciach25
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1projekt informacyjny
M-2projekt problemowy
M-3Dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/02_W01
Zna podstawowe formy instytucji społecznych i państwowych
Z_1A_W02, Z_1A_W04C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-3M-3, M-2S-1, S-2, S-3
Z_1A_D1/02_W02
Ma wiedzę o strukturach w administracji
Z_1A_W06C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-3M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/02_U01
Anizuje i jest świadom podejmowanych decyzji
Z_1A_U02, Z_1A_U04C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-3M-3, M-2S-1, S-2, S-3
Z_1A_D1/02_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce
Z_1A_U05, Z_1A_U17C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-3M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/02_K01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i jest świadomy koniczności ciągłego jej uzupełniania.
Z_1A_K02, Z_1A_K04C-3, C-1, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-9, T-W-3M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/02_W01
Zna podstawowe formy instytucji społecznych i państwowych
2,0Student nie posiada zadnej wiedzy z zakresu struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej.
3,0Student posiada dostateczna wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada więcej niż dostateczną wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu lepiej niż
4,0Student posiada dobra wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu dobrym
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student posiada bardzo dobra wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D1/02_W02
Ma wiedzę o strukturach w administracji
2,0Student nie posiada nawet podstawowej wiedzy z zakresu prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego w stopniu dostaecznym
3,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu większym niż dostateczny w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego w stopniu dobrym
4,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu większym niż dobry w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu bardzo dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/02_U01
Anizuje i jest świadom podejmowanych decyzji
2,0Student nie potrafi analizować i nie jest świadom podejmowanych decyzji
3,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D1/02_U02
Potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce
2,0Stydent nie potrafi wykorzystać wiedzy w praktyce
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/02_K01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i jest świadomy koniczności ciągłego jej uzupełniania.
2,0Student nie potrafi wykorzystac zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,5Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Endicott, T., Administrative law, Oxford University Press, 2021
  2. Pojanowski, J. A., Neoclassical Administrative Law, Harv. L. Rev., 2019, 133, 852
  3. Z. Leoński, Zarys prawa administracyjnego, Warszawa, 2004
  4. M. Wierzbowski, J. Jagielski, J. Lang, M. Szubiakowski, Al Wiktorowska, Prawo admisnitracyjne, Lexsis Nexsis, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Z. Leoński, Samorząd terytorialny RP, Warszawa, 2005
  2. B. Adamiak, J. Borkowski, Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sądownictwo administracyjne4
T-W-2Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej4
T-W-3Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny2
T-W-4Istota samorządu2
T-W-5Najważniejsze organy w RP3
T-W-6Pojęcie kontroli i nadzoru3
T-W-7Referendum2
T-W-8Oragny stanowiące i wykonawcze w jst2
T-W-9Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin3
25

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1analiza akt postepowania administarcyjnego9
A-W-2Prezentacje8
A-W-3uczestnictwo w zajęciach25
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_W01Zna podstawowe formy instytucji społecznych i państwowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Cel przedmiotuC-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg
C-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-W-1Sądownictwo administracyjne
T-W-7Referendum
T-W-5Najważniejsze organy w RP
T-W-8Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
T-W-2Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej
T-W-4Istota samorządu
T-W-6Pojęcie kontroli i nadzoru
T-W-9Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin
T-W-3Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2projekt problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zadnej wiedzy z zakresu struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej.
3,0Student posiada dostateczna wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu dostatecznym
3,5Student posiada więcej niż dostateczną wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu lepiej niż
4,0Student posiada dobra wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu dobrym
4,5Student posiada więcej niż dobrą wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student posiada bardzo dobra wiedze w zakresie struktury i funkcjonowania jednostek organizacyjnych administracji centralnej w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_W02Ma wiedzę o strukturach w administracji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg
C-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-W-1Sądownictwo administracyjne
T-W-7Referendum
T-W-5Najważniejsze organy w RP
T-W-8Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
T-W-2Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej
T-W-4Istota samorządu
T-W-6Pojęcie kontroli i nadzoru
T-W-9Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin
T-W-3Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny
Metody nauczaniaM-1projekt informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada nawet podstawowej wiedzy z zakresu prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
3,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dostatecznym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego w stopniu dostaecznym
3,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu większym niż dostateczny w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego w stopniu lepiej niż dostatecznym
4,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego w stopniu dobrym
4,5Student posiada podstawowa wiedze w stopniu większym niż dobry w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego w stopniu lepiej niż dobrym
5,0Student posiada podstawowa wiedze w stopniu bardzo dobrym w zakresie prawnych podstaw działania samorzadu terytorialnego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_U01Anizuje i jest świadom podejmowanych decyzji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg
C-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-W-1Sądownictwo administracyjne
T-W-7Referendum
T-W-5Najważniejsze organy w RP
T-W-8Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
T-W-2Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej
T-W-4Istota samorządu
T-W-6Pojęcie kontroli i nadzoru
T-W-9Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin
T-W-3Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2projekt problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować i nie jest świadom podejmowanych decyzji
3,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu dobrym
4,5Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi analizować i jest świadom podejmowanych decyzji w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_U02Potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg
C-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-W-1Sądownictwo administracyjne
T-W-7Referendum
T-W-5Najważniejsze organy w RP
T-W-8Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
T-W-2Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej
T-W-4Istota samorządu
T-W-6Pojęcie kontroli i nadzoru
T-W-9Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin
T-W-3Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2projekt problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Stydent nie potrafi wykorzystać wiedzy w praktyce
3,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dostatecznym
3,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi wykorzystać wiedzę w praktyce w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/02_K01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i jest świadomy koniczności ciągłego jej uzupełniania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Przekazanie umiejętności formułowania odwołań i skarg
C-1Przekazanie widzy o funcjionowaniu administracji publicznej w tym samorzadu terytorialnego
C-2Scharakteryzowanie zasad funkcjionownaia stosunku administracyjnego
Treści programoweT-W-1Sądownictwo administracyjne
T-W-7Referendum
T-W-5Najważniejsze organy w RP
T-W-8Oragny stanowiące i wykonawcze w jst
T-W-2Pojęcie i rodzaje administraciji publicznej
T-W-4Istota samorządu
T-W-6Pojęcie kontroli i nadzoru
T-W-9Jednostki pomocnicze w gminie i związki gmin
T-W-3Definicje prawa administracyjnego, stosunek administracyjno-prawny
Metody nauczaniaM-3Dyskusja
M-2projekt problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena zdolności samodzielnego zdobywania wiedzy
S-2Ocena formująca: Ocena zdolności zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie testowe z pytaniami opisowymi i rozwiązywaniem kazusów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystac zdobytej wiedzy naukowej do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych
3,5Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu większym niż dostateczny
4,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu dobrym
4,5Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu większym niż dobry
5,0Student potrafi wykorzystac zdobyta wiedze naukowa do interpretacji zjawisk społeczno - gospodarczych w stopniu bardzo dobrym