Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Kontrola i audyt wewnętrzny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kontrola i audyt wewnętrzny
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw rachunkowości zarządczej i podstaw prawa.
W-2Znajomość podstaw rachunkowości finansowej i wyceny bilansowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
C-2Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-3Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
C-4Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu4
T-A-2Planowanie zadania audytowego4
T-A-3Identyfikacja ryzyka4
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki4
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu3
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe1
20
wykłady
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej2
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej2
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych4
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego3
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym3
T-W-6Realizacja zadania audytowego4
T-W-7Zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i grupowa20
A-A-2Przygotowanie do zajęć - interpretacja rozporządzenia MF w sprawie przeprowadzenia i udokumentowania audytu wewnętrznego oraz innych aktów prawnych10
A-A-3Rozwiązywanie zadań problemowych15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do zajęć5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/08_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego.
Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W10C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-2, S-3
Z_1A_D3/08_W02
Zna procedury audytu wewnętrznego
Z_1A_W07, Z_1A_W09, Z_1A_W13C-2, C-3T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-1, M-3, M-4S-2, S-3
Z_1A_D3/08_W03
Umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki
Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09C-2, C-4T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/08_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego
Z_1A_U01, Z_1A_U16C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-4S-2, S-3
Z_1A_D3/08_U02
Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego
Z_1A_U01, Z_1A_U04, Z_1A_U14C-3T-A-4, T-A-5, T-A-3M-1, M-4S-2, S-3
Z_1A_D3/08_U03
Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
Z_1A_U06, Z_1A_U02, Z_1A_U04C-2, C-4T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/08_K01
Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce
Z_1A_K02, Z_1A_K06, Z_1A_K07C-4, C-3T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3M-1, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/08_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego.
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji
Z_1A_D3/08_W02
Zna procedury audytu wewnętrznego
2,0Brak znajomości procedur audytu wewnętrznego
3,0Minimalna wiedza z zakresu procedur audytu wewnętrznego
3,5Zanojomość części procedur audytu wewnętrznego
4,0Dobra znajomość procedur audytu wewnętrznego
4,5Dobra znajomość i umiejętność stosowania procedur audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka.
5,0Student zna istotę i zakres audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka. Potrafi określić w jakich warunkach i w jakich jednostkach może być prowadzony audyt wewnętrzny.
Z_1A_D3/08_W03
Umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki
2,0Brak znajomość procedur audytu wewnętrznego.
3,0Student zna zakres audytu wewnętrznego i zna różnice pomiędzy kontrolą wewnętrzną a audytem wewnętrznym.
3,5Student interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego.
4,0Student dobrze interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego.
4,5Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi stosować metody audytu wewnętrznego.
5,0Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi samodzielnie stosować metody audytu wewnętrznego, analizować materiały źródłowe i formułować wnioski.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/08_U01
Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
3,5Student umie określać obszary stosowania audytu wewnętrznego a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego.
4,5Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego.
5,0Student bardzo dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego.
Z_1A_D3/08_U02
Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego
2,0Student nie potrafi wyodrębnić obszarów ryzyka ani posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
3,0Student z pomocą potrafi wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
3,5Student potrafi stosować wybrane metody i techniki audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze wyodrębnia obszary ryzyka i posługuje się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
4,5Student potrafi ocenić czynniki ryzyka i samodzielnie przeprowadzić analizę ryzyka.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się metodami i technikami audytu wewnętrznego.
Z_1A_D3/08_U03
Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
2,0Student nie posiada umiejętności oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego.
3,0Student z pomocą potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
3,5Student potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
4,5Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
5,0Student bardzo dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/08_K01
Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce
2,0Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką.
3,0Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką.
3,5Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,0Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,5Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.
5,0Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.

Literatura podstawowa

  1. Kiziukiewicz T., Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych, Difin, Warszawa, 2013
  2. Winiarska K., Audyt wewnętrzny. Teoria i zastosowanie, Difin, Warszawa, 2019
  3. Przybylska J. (red.), Audyt wewnętrzny w sektorze finansów publicznych, CeDeWu, Warszawa, 2020
  4. Lynn Fountain, Leading the Internal Audit Function, Auerbach Publications, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Krasodomska J., Chłapek K., Krajewska S. red., Accounting reporting and auditing. Meeting the needs of the information preparers and users, Difin, Warszawa, 2020
  2. Rozporzadzenie Ministra Finansów w sprawie audytu wewnetrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu, Dz.U. 2018 poz. 506, 2018
  3. European Commission, Assurance and advice - A journey through the last 20 years and into the future, 2020, https://ec.europa.eu/info/departments/internal-audit-service/internal-audit-service-ias-history/twenty-years-internal-audit-service-ias_en

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu4
T-A-2Planowanie zadania audytowego4
T-A-3Identyfikacja ryzyka4
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki4
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu3
T-A-6Kolokwium zaliczeniowe1
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej2
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej2
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych4
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego3
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym3
T-W-6Realizacja zadania audytowego4
T-W-7Zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach - praca indywidualna i grupowa20
A-A-2Przygotowanie do zajęć - interpretacja rozporządzenia MF w sprawie przeprowadzenia i udokumentowania audytu wewnętrznego oraz innych aktów prawnych10
A-A-3Rozwiązywanie zadań problemowych15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2przygotowanie do zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_W01Zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunkowości, kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-6Realizacja zadania audytowego
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu
T-A-2Planowanie zadania audytowego
T-A-3Identyfikacja ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości podstawowych pojęć
3,0Minimalna wiedza z zakresu podstawowych pojęć
3,5Zanojomość części pojęć objętych wymaganiami przedmiotu
4,0Dobra znajomość podstawowych pojęć
4,5Dobra znajomość podstawowych pojęć i i zasad ich klasyfikacji
5,0Bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć i zasad ich klasyfikacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_W02Zna procedury audytu wewnętrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-3Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-W-6Realizacja zadania audytowego
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu
T-A-2Planowanie zadania audytowego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomości procedur audytu wewnętrznego
3,0Minimalna wiedza z zakresu procedur audytu wewnętrznego
3,5Zanojomość części procedur audytu wewnętrznego
4,0Dobra znajomość procedur audytu wewnętrznego
4,5Dobra znajomość i umiejętność stosowania procedur audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka.
5,0Student zna istotę i zakres audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić i scharakteryzować etapy audytu wewnętrznego, treść zadania audytowego i metody analizy ryzyka. Potrafi określić w jakich warunkach i w jakich jednostkach może być prowadzony audyt wewnętrzny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_W03Umie charakteryzować etapy procedury audytu wewnętrznego i opisywać przebieg audytu w wybranym obszarze aktywności jednostki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-4Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.
Treści programoweT-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu
T-A-2Planowanie zadania audytowego
T-A-3Identyfikacja ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak znajomość procedur audytu wewnętrznego.
3,0Student zna zakres audytu wewnętrznego i zna różnice pomiędzy kontrolą wewnętrzną a audytem wewnętrznym.
3,5Student interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego.
4,0Student dobrze interpretuje regulacje prawne w zakresie audytu wewnętrznego. Widzi potrzebę stosowania audytu wewnętrznego. Student potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego.
4,5Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi stosować metody audytu wewnętrznego.
5,0Student zna celowość stosowania audytu wewnętrznego. Potrafi wymienić treść zadania audytowego, określić zakres przedmiotowy i podmiotowy audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego. Sudent potrafi samodzielnie stosować metody audytu wewnętrznego, analizować materiały źródłowe i formułować wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_U01Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami z zakresu rachunkowości, kontroli i audytu wewnętrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U16Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad funkcjonowania kontroli zarządczej w wybranych obszarach jednostki gospodarczej.
Treści programoweT-W-6Realizacja zadania audytowego
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym
T-A-1Etapy prac audytorskich, rola kierownika jednostki w zakresie kontroli i audytu
T-A-2Planowanie zadania audytowego
T-A-3Identyfikacja ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
3,0Student umie posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
3,5Student umie określać obszary stosowania audytu wewnętrznego a także posługiwać się wybranymi pojęciami z zakresu audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego.
4,5Student dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego.
5,0Student bardzo dobrze rozróżnia cechy kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego. Student umie interpretować zakres audytu finansowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_U02Potrafi prawidłowo wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu
T-A-3Identyfikacja ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyodrębnić obszarów ryzyka ani posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
3,0Student z pomocą potrafi wyodrębnić obszary ryzyka i posługiwać się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
3,5Student potrafi stosować wybrane metody i techniki audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze wyodrębnia obszary ryzyka i posługuje się technikami i metodami audytu wewnętrznego.
4,5Student potrafi ocenić czynniki ryzyka i samodzielnie przeprowadzić analizę ryzyka.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się metodami i technikami audytu wewnętrznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_U03Posiada umiejętność oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego i potrafi analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Z_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z pojęciem, regulacjami prawnymi i znaczeniem audytu wewnętrznego.
C-4Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.
Treści programoweT-W-6Realizacja zadania audytowego
T-W-1Pojęcie, rodzaje i metody kontroli zarządczej
T-W-2Zakres kontroli finansowo-księgowej
T-W-3Organizacja czynności kontrolno-analitycznych
T-W-4Pojęcie, metody i techniki audytu wewnętrznego
T-W-5Analiza ryzyka w audycie wewnętrznym
T-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda sytuacyjna
M-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności oceny dokumentacji i raportowania efektów audytu wewnętrznego.
3,0Student z pomocą potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
3,5Student potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
4,0Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego.
4,5Student dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
5,0Student bardzo dobrze potrafi ocenić dokumentację i raporty efektów audytu wewnętrznego oraz analizować badane zjawiska objęte audytem wewnętrznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/08_K01Potrafi w podstawowym zakresie kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego w jednostce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań, z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Z_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-4Przeprowadzenie zadania audytowego w wybranej jednostce.
C-3Poznanie metod i technik audytu wewnętrznego.
Treści programoweT-A-4Zakres zadania audytowego w wybranym obszarze działalności jednostki
T-A-5Wyniki audytu wewnętrznego i sporządzanie sprawozdania z wykonania audytu
T-A-2Planowanie zadania audytowego
T-A-3Identyfikacja ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych
M-4Ćwiczenia - indywidualne i grupowe rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie dokumentacji i sprawozdawczości audytu wewnętrznego
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Analiza i ocena wyników indywidualnych i grupowych pracy studentów podczas ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi kojarzyć teori z praktyką.
3,0Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką.
3,5Student potrafi z pomocą kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,0Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego.
4,5Student potrafi dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.
5,0Student potrafi bardzo dobrze kojarzyć teorię z praktyką oraz wskazywać sposoby rozwiązywania problemów ryzyka ekonomiczno-finansowego. Wyrzkostuje nabytą wiedzę na praktykach studenckich i w pracy zawodowej.