Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kapitał ludzki w gospodarce regionalnej
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 15 1,40,50zaliczenie
wykładyW5 10 0,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu prawa pracy i kultury organizacyjnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim2
T-K-2Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy2
T-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne2
T-K-4Wpływ pracy na zdrowie (narodu i świata). Edukacja zdrowotna, ochrona zdrowia.2
T-K-5Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe3
T-K-6Programy pomocy dla pracowników, programy emerytalne, programy dla niepełnosprawnych2
T-K-7zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej2
T-W-2Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego1
T-W-3Kapitał ludzki, postęp techniczny = wzrost gospodarczy1
T-W-4Kapitał intelektualny i jego ochrona1
T-W-5Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich1
T-W-6Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.1
T-W-7Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.1
T-W-8Wiedza determinantą w przewadze konkurencyjnej. Wiedza a zrównoważony rozwój.1
T-W-9Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Udział w konwersatoriach15
A-K-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury10
35
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przygotowania do wykladow3
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/06_W01
Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego
Z_1A_W03, Z_1A_W05C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-3, S-2
Z_1A_D1/06_W02
Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, programów pomocy dla pracowników, emerytów i osób niepełnosprawnych
Z_1A_W03, Z_1A_W13C-1T-K-3, T-K-2, T-K-1M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/06_U01
Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe
Z_1A_U08, Z_1A_U11, Z_1A_U04, Z_1A_U03C-1T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3, S-2
Z_1A_D1/06_U02
Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem personalnym. Zna programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
Z_1A_U08, Z_1A_U11C-1T-K-1, T-W-7M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/06_K01
Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR)
Z_1A_K04, Z_1A_K07C-1T-K-3, T-K-1, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/06_W01
Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy dotyczący kapitału ludzkiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D1/06_W02
Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, programów pomocy dla pracowników, emerytów i osób niepełnosprawnych
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/06_U01
Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D1/06_U02
Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem personalnym. Zna programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/06_K01
Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR)
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewicka D, Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach. Metody, narzędzia, mierniki, PWN, Warszawa, 2020
  2. Galbarczyk Tamara , Kawczyńska-Butrym Zofia, Gospodarstwa domowe z 500+ w procesie rozwoju kapitału ludzkiego. Wybrane problemy ekonomiczne i socjologiczne, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2020
  3. Jabłoński Łukasz, Konwergencja, Kapitał Ludzki, Innowacje, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Szafraniec J., Przedsiębiorczość personalistyczna, Warszawa, 2009
  2. Sajkiewicz A., Zasoby ludzkie w firmie, Warsztaty menedżerskie, Warszawa, 2008
  3. Wyszkowska Z., Kapitał ludzki jako czynnik warunkujący jakość funkcjonowania urzędu gminy, Uniwersytet Techniczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2006
  4. Rouse, William B., and Richard Drawbaugh., The Economics of Human Systems Integration : Valuation of Investments in PeopleÂs Training and Education, Safety and Health, and Work Productivity, John Wiley & Sons, Incorporated, ProQuest Ebook Central, 2010, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=565093.

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim2
T-K-2Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy2
T-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne2
T-K-4Wpływ pracy na zdrowie (narodu i świata). Edukacja zdrowotna, ochrona zdrowia.2
T-K-5Różnice w zakresie zdrowia i opieki zdrowotnej. Choroby zawodowe3
T-K-6Programy pomocy dla pracowników, programy emerytalne, programy dla niepełnosprawnych2
T-K-7zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej2
T-W-2Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego1
T-W-3Kapitał ludzki, postęp techniczny = wzrost gospodarczy1
T-W-4Kapitał intelektualny i jego ochrona1
T-W-5Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich1
T-W-6Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.1
T-W-7Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.1
T-W-8Wiedza determinantą w przewadze konkurencyjnej. Wiedza a zrównoważony rozwój.1
T-W-9Zaliczenie1
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Udział w konwersatoriach15
A-K-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-K-3Studiowanie wskazanej literatury10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Przygotowania do wykladow3
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_W01Uzyskał wiedzę z problematyki kapitału intelektualnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-W-1Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej
T-W-2Zasoby i przepływy kapitału intelektualnego
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy dotyczący kapitału ludzkiego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_W02Uzyskał wiedzę z dziedziny rynku pracy, programów pomocy dla pracowników, emerytów i osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne
T-K-2Wybrane fundusze UE w rozwoju innowacji i wiedzy
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_U01Umie przygotować referat w oparciu o badania ankietowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-W-5Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich
T-W-6Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_U02Posiada umiejętność zarządzania ryzykiem personalnym. Zna programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
T-W-7Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/06_K01Jest przygotowany do pracy w działach personalnych (HR)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami kapitału intelektualnego i wiedzy jako determinanty konkurencyjności
Treści programoweT-K-3Kursy, szkolenia, seminaria, sympozja - kształcenie ustawiczne
T-K-1Programy operacyjne związane z kapitałem ludzkim
T-W-7Zarządzanie ryzykiem personalnym, Polityka personalna.
T-W-5Rozwój zasobów ludzkich na terenach wiejskich
T-W-1Kapitał intelektualny jako podstawa budowy przewagi konkurencyjnej
T-W-6Kontrola jakości HR. Instytucje rynku pracy.
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium końcowego
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0