Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 23 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu realizacji programu przedmiotu „Technologie informacyjne”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką systemu informacyjnego w organizacji.
C-2Budowanie umiejętności stosowanych technologii informacynych do przetwarzania danych organizacji
C-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych zarządzania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe funkcje decyzyjne i analiza danych w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-2Pobieranie i preprocesing danych3
T-L-3Wizualizacja danych za pomocą wybranych form: kart, wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych, kartogramów.5
T-L-4Tworzenie kokpitów menedżerskich i prezentacja jako zasób organizacji i publiczny4
T-L-5Modelowanie z wykorzystaniem narzędzi BI3
T-L-6Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji6
23
wykłady
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia2
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem3
T-W-3Obiekt gospodarczy i system informacyjny3
T-W-4System informacyjny a system informatyczny2
T-W-5System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.3
T-W-6Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach23
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów22
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych5
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznawanie się ze wskazaną literaturaą4
A-W-3Przygotowanie się do zalliczenia6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne / Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody praktyczne / Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: testy, zadania do rozwiązania i projekty do wykonania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
Z_1A_W07, Z_1A_W11C-3, C-1T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
Z_1A_U11, Z_1A_U14C-2T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C10_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania oraz ich role w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C10_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Zna podstawowe techniki przetwarzania.
3,5Zna podstawowe techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane.
4,0Zna techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.

Literatura podstawowa

  1. W. T. Bielecki, Informatyzacja zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001, 1
  2. P. Adamczewski, Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2005, 1
  3. Arkadiusz Januszewski, Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. Systemy Business Intelligence. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
  4. Jerzy Kisielnicki, Systemy informatyczne zarządzania, Placet, 2013

Literatura dodatkowa

  1. J. Oleński, Ekonomika informacji. Metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2003
  2. E. Niedzielska, Informatyka ekonomiczna, AE Wrocław, Wrocław, 1999, 1
  3. Devin Knight, Brian Knight, Mitchell Pearson, Manuel Quintana, Microsoft Power BI Quick Start Guide : Build Dashboards and Visualizations to Make Your Data Come to Life, Packt Publishing, Limited, 2018, Proquest
  4. Dmitry Anoshin, J. C. Gillet, Fabian Peri, Radhika Biyani, Gleb Makarenko, Tableau Desktop Certified Associate: Exam Guide : Develop Your Tableau Skills and Prepare for Tableau Certification with Tips from Industry Experts, Packt Publishing, Limited, 2019, Proquest

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe funkcje decyzyjne i analiza danych w arkuszu kalkulacyjnym2
T-L-2Pobieranie i preprocesing danych3
T-L-3Wizualizacja danych za pomocą wybranych form: kart, wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych, kartogramów.5
T-L-4Tworzenie kokpitów menedżerskich i prezentacja jako zasób organizacji i publiczny4
T-L-5Modelowanie z wykorzystaniem narzędzi BI3
T-L-6Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji6
23

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia2
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem3
T-W-3Obiekt gospodarczy i system informacyjny3
T-W-4System informacyjny a system informatyczny2
T-W-5System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.3
T-W-6Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach23
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów22
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Zapoznawanie się ze wskazaną literaturaą4
A-W-3Przygotowanie się do zalliczenia6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C10_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę na temat przetwarzania danych i informacji oraz systemów informatycznych zarządzania w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z rodzajami systemów informatycznych zarządzania
C-1Zapoznanie studentów z problematyką systemu informacyjnego w organizacji.
Treści programoweT-W-4System informacyjny a system informatyczny
T-W-6Ewolucja systemów informatycznych do wspomagania zarządzania
T-W-1Istota i podstawowe pojęcia
T-W-2Dane, informacja i jej znaczenie w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T-W-3Obiekt gospodarczy i system informacyjny
T-W-5System informatyczny w organizacji, architektura, klasyfikacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / Wykład informacyjny
M-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-4Metody praktyczne / Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: testy, zadania do rozwiązania i projekty do wykonania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,0Zna podstawowe pojęcia dotyczących danych, informacji, systemu informacyjnego, systemu informatycznego.
3,5Zna podstawowe pojęcia i ma niewielkie problemy z wyjaśnieniem ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
4,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi z niewielkimi błędami przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
4,5Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania.
5,0Zna podstawowe pojęcia i ich znaczenia w zarządzaniu przedsiębiorstwem, potrafi przedstawić podział systemy informatyczne zarządzania oraz ich role w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C10_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć stosować najważniejsze techniki do przetwarzania i analizy danych oraz zaprezentować wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Budowanie umiejętności stosowanych technologii informacynych do przetwarzania danych organizacji
Treści programoweT-L-6Analiza i ocena danych wykorzytania zasobów organizacji
T-L-4Tworzenie kokpitów menedżerskich i prezentacja jako zasób organizacji i publiczny
T-L-1Podstawowe funkcje decyzyjne i analiza danych w arkuszu kalkulacyjnym
T-L-3Wizualizacja danych za pomocą wybranych form: kart, wykresów kolumnowych, liniowych, kołowych, własnych, kartogramów.
T-L-5Modelowanie z wykorzystaniem narzędzi BI
T-L-2Pobieranie i preprocesing danych
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa / Wyklad konwersatoryjny
M-4Metody praktyczne / Metoda projektów
M-3Metody praktyczne / Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa studentów w zajęciach, polegająca na przygotowaniu się z omawianego na zajęciach tematu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń: testy, zadania do rozwiązania i projekty do wykonania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nieprzystąpienie do zaliczenia, nieznajomość podstawowych technik przetwarzania danych.
3,0Zna podstawowe techniki przetwarzania.
3,5Zna podstawowe techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane.
4,0Zna techniki przetwarzania i poprawienie analizuje dane, przygotowuje z drobnymi błędami raport.
4,5Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport.
5,0Zna techniki przetwarzania danych i poprawienie analizuje dane, przygotowuje raport z poprawnym wnioskami.