Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Zarządzanie bazami danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie bazami danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji przedmiotu „Technologie informacyjne”

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-2Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych
C-3Student powinień znać podstawy języka SQL
C-4Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.2
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych2
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych3
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.4
T-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe4
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych4
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych2
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji2
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-P-2Przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych14
A-P-3Studiowanie zalecanych treści11
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/Objaśnienie
M-2Metody aktywizujące/Dyskusja
M-3Metody praktyczne/Metoda projektów
M-4Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ustne lub pisemne oceny formujące w trakcie semestru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny test na koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O04_W01
Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
Z_1A_W07, Z_1A_W11C-1, C-4T-P-5, T-P-2, T-P-7, T-P-1, T-P-8, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-9M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O04_U01
Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
Z_1A_U11, Z_1A_U17, Z_1A_U18C-1, C-3, C-2T-P-5, T-P-2, T-P-7, T-P-1, T-P-8, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-9M-3, M-2, M-1, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O04_W01
Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasady projektowania baz danych i nie posiada podstawowej wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O04_U01
Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,0Student posiada dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.

Literatura podstawowa

  1. T. Connolly, C. Begg, Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania., Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004, t. 1 i 2
  2. Richard Stones, Neil Matthew, Bazy Danych i MySQL, Helion, Gliwice, 2001
  3. Arkadiusz Jakubowski, Podstawy SQL, Helion, Gliwice, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Ben Forta, Poznaj SQL w 10 minut, Intersoftland, Warszawa, 2000
  2. Ewa Łuszczyk, Microsoft SQL Server 2005 od środka: Zapytania w języku T-SQL, APN Promise, Warszawa, 2006
  3. Database Foundations, Oracle, Zasoby dostępne w module Database Foundations w ramach programu Oracle Academy
  4. Dulhare, U. N., Ahmad, K., & Bin, A. K. A. (Eds.), Machine learning and big data : Concepts, algorithms, tools and applications, John Wiley & Sons, Incorporated, 2020, Proquest

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.2
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych2
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych3
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.4
T-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe4
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych4
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych2
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji2
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji2
25

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-P-2Przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych14
A-P-3Studiowanie zalecanych treści11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O04_W01Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-4Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych
Treści programoweT-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne/Metoda projektów
M-2Metody aktywizujące/Dyskusja
M-1Metody podające/Objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny test na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Ustne lub pisemne oceny formujące w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasady projektowania baz danych i nie posiada podstawowej wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O04_U01Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych
C-3Student powinień znać podstawy języka SQL
C-2Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych
Treści programoweT-P-5Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe
T-P-2Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych
T-P-7Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych
T-P-1Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych.
T-P-8Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji
T-P-6Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych
T-P-3Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych
T-P-4Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań.
T-P-9Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne/Metoda projektów
M-2Metody aktywizujące/Dyskusja
M-1Metody podające/Objaśnienie
M-4Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny test na koniec semestru
S-1Ocena formująca: Ustne lub pisemne oceny formujące w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,0Student posiada dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL.