Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Nauki o organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nauki o organizacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 45 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 45 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji oraz postrzeganie organizacji z róznych perspektyw.
C-2Poznanie zagadnień związanych z tworzeniem, rozwojem organizacji oraz jej funkcjonowaniem w otoczeniu.
C-3Poznanie zagadnień związanych z materialnymi i niematerialnymi zasobami organizacji oraz problemami ich identyfikacji i pomiaru.
C-4Umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metafory w teorii organizacji.4
T-A-2Typologie organizacji.4
T-A-3Tworzenie organizacji.4
T-A-4Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.4
T-A-5Zmiany w organizacji. Kryzys w organizacji.3
T-A-6Konflikt w procesie zmian w organizacji.3
T-A-7Zasoby. Produktywność majątku.4
T-A-8Identyfikacja kapitału intelektualnego organizacji i jego elementów.4
T-A-9Identyfikacja i ocena obszarów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.4
T-A-10Badanie organizacji.5
T-A-11Prognozowanie.2
T-A-12Efektywność organizacji2
T-A-13Zaliczenie.2
45
wykłady
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji.2
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji. Otoczenie.2
T-W-3Typy i formy organizacji.4
T-W-4Nowe typy organizacji.4
T-W-5Tworzenie organizacji.2
T-W-6Wzrost i rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.4
T-W-7Organizacja w ujęciu procesowym.2
T-W-8Formy współdziałania organizacji.2
T-W-9Dywersyfikacja, koncetracja działalności. Prognozowanie popytu.4
T-W-10Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.4
T-W-11Kapitał intelektualny organizacji.4
T-W-12Społeczna odpowiedzialność organizacji.4
T-W-13Badanie organizacji. Organizacja jako obiekt badań.4
T-W-14Granice efektywności organizacji.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Opracowanie wyników. Wykonanie prac zaliczeniowych.43
A-A-3Przygotowanie do zajęć.12
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia26
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń na podstawie otrzymanych prac.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować i ocenić elementy, obszary działania oraz procesy w różnych typach organizacji.
Z_1A_W01, Z_1A_W11C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-10, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-2
Z_1A_B06_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy występujące w organizacjach z uwzględnieniem czynników wewnętrznych oraz czynników otoczenia.
Z_1A_W03, Z_1A_W04C-1, C-2, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-10, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studentma umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
Z_1A_U03C-4T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-11, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-10, T-A-12, T-A-9M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B06_K01
Student pogłebia kompetencje społeczne w wyniku realizacji zadań.
Z_1A_K02, Z_1A_K01C-4T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-11, T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-10, T-A-12, T-A-9M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B06_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować i ocenić elementy, obszary działania oraz procesy w różnych typach organizacji.
2,0
3,0Student w sposób ogólny potrafi omówić elementy i obszary dzialania organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_B06_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy występujące w organizacjach z uwzględnieniem czynników wewnętrznych oraz czynników otoczenia.
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem i go omówić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B06_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć studentma umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B06_K01
Student pogłebia kompetencje społeczne w wyniku realizacji zadań.
2,0
3,0Student uczestniczy czynnie w wykonywanych ćwiczeniach grupowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kożuch B., Nauka o organizacji, CeDeWu, Warszawa, 2017
  2. A.K. Koźmiński (red), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2018
  3. Cyfert Sz., Krzakiewicz K., Wprowadzenie do nauki o organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2017
  4. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Anna Adamik (Red.), Nauka o organizacji. Ujęcie dynamiczne., Wolters Kluwer S.A., Warszawa, 2013
  2. Maria Romanowska, Joanna Cygler, Granice zarządzania, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa, 2014, Dostęp online.
  3. Praca zbiorowa, Management Sciences, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2019, 3(24), ibuk.libra.pl

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metafory w teorii organizacji.4
T-A-2Typologie organizacji.4
T-A-3Tworzenie organizacji.4
T-A-4Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.4
T-A-5Zmiany w organizacji. Kryzys w organizacji.3
T-A-6Konflikt w procesie zmian w organizacji.3
T-A-7Zasoby. Produktywność majątku.4
T-A-8Identyfikacja kapitału intelektualnego organizacji i jego elementów.4
T-A-9Identyfikacja i ocena obszarów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.4
T-A-10Badanie organizacji.5
T-A-11Prognozowanie.2
T-A-12Efektywność organizacji2
T-A-13Zaliczenie.2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji.2
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji. Otoczenie.2
T-W-3Typy i formy organizacji.4
T-W-4Nowe typy organizacji.4
T-W-5Tworzenie organizacji.2
T-W-6Wzrost i rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.4
T-W-7Organizacja w ujęciu procesowym.2
T-W-8Formy współdziałania organizacji.2
T-W-9Dywersyfikacja, koncetracja działalności. Prognozowanie popytu.4
T-W-10Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.4
T-W-11Kapitał intelektualny organizacji.4
T-W-12Społeczna odpowiedzialność organizacji.4
T-W-13Badanie organizacji. Organizacja jako obiekt badań.4
T-W-14Granice efektywności organizacji.3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Opracowanie wyników. Wykonanie prac zaliczeniowych.43
A-A-3Przygotowanie do zajęć.12
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia26
A-W-3Egzamin2
A-W-4Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B06_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować i ocenić elementy, obszary działania oraz procesy w różnych typach organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji oraz postrzeganie organizacji z róznych perspektyw.
C-2Poznanie zagadnień związanych z tworzeniem, rozwojem organizacji oraz jej funkcjonowaniem w otoczeniu.
C-3Poznanie zagadnień związanych z materialnymi i niematerialnymi zasobami organizacji oraz problemami ich identyfikacji i pomiaru.
Treści programoweT-W-3Typy i formy organizacji.
T-W-4Nowe typy organizacji.
T-W-5Tworzenie organizacji.
T-W-6Wzrost i rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
T-W-9Dywersyfikacja, koncetracja działalności. Prognozowanie popytu.
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji. Otoczenie.
T-W-10Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji.
T-W-7Organizacja w ujęciu procesowym.
T-W-8Formy współdziałania organizacji.
T-W-11Kapitał intelektualny organizacji.
T-W-12Społeczna odpowiedzialność organizacji.
T-W-13Badanie organizacji. Organizacja jako obiekt badań.
T-W-14Granice efektywności organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób ogólny potrafi omówić elementy i obszary dzialania organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B06_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy występujące w organizacjach z uwzględnieniem czynników wewnętrznych oraz czynników otoczenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie podstaw teoretycznych, form oraz ogólnych zasad funkcjonowania organizacji oraz postrzeganie organizacji z róznych perspektyw.
C-2Poznanie zagadnień związanych z tworzeniem, rozwojem organizacji oraz jej funkcjonowaniem w otoczeniu.
C-3Poznanie zagadnień związanych z materialnymi i niematerialnymi zasobami organizacji oraz problemami ich identyfikacji i pomiaru.
Treści programoweT-W-3Typy i formy organizacji.
T-W-4Nowe typy organizacji.
T-W-5Tworzenie organizacji.
T-W-6Wzrost i rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
T-W-9Dywersyfikacja, koncetracja działalności. Prognozowanie popytu.
T-W-2Istota organizacji, perspektywy postrzegania organizacji. Otoczenie.
T-W-10Zasoby organizacji. Teoria zasobowa organizacji.
T-W-1Nauka o organizacji. Elementy nauki o organizacji.
T-W-7Organizacja w ujęciu procesowym.
T-W-8Formy współdziałania organizacji.
T-W-11Kapitał intelektualny organizacji.
T-W-12Społeczna odpowiedzialność organizacji.
T-W-13Badanie organizacji. Organizacja jako obiekt badań.
T-W-14Granice efektywności organizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem i go omówić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B06_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć studentma umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-4Umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
Treści programoweT-A-1Metafory w teorii organizacji.
T-A-3Tworzenie organizacji.
T-A-4Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
T-A-11Prognozowanie.
T-A-7Zasoby. Produktywność majątku.
T-A-2Typologie organizacji.
T-A-5Zmiany w organizacji. Kryzys w organizacji.
T-A-6Konflikt w procesie zmian w organizacji.
T-A-8Identyfikacja kapitału intelektualnego organizacji i jego elementów.
T-A-10Badanie organizacji.
T-A-12Efektywność organizacji
T-A-9Identyfikacja i ocena obszarów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń na podstawie otrzymanych prac.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B06_K01Student pogłebia kompetencje społeczne w wyniku realizacji zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność analizy i oceny wybranych obszarów i procesów zachodzących w organizacji oraz jej wpływu na otoczenie.
Treści programoweT-A-1Metafory w teorii organizacji.
T-A-3Tworzenie organizacji.
T-A-4Rozwój organizacji. Cykl życia organizacji.
T-A-11Prognozowanie.
T-A-7Zasoby. Produktywność majątku.
T-A-2Typologie organizacji.
T-A-5Zmiany w organizacji. Kryzys w organizacji.
T-A-6Konflikt w procesie zmian w organizacji.
T-A-8Identyfikacja kapitału intelektualnego organizacji i jego elementów.
T-A-10Badanie organizacji.
T-A-12Efektywność organizacji
T-A-9Identyfikacja i ocena obszarów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń na podstawie otrzymanych prac.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy czynnie w wykonywanych ćwiczeniach grupowych.
3,5
4,0
4,5
5,0