Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Rozwój obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozwój obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu mikroekonomii
W-2Znajomość zagadnień z zakresu makroekonomii
W-3Znajomośc zagadnień z zakresu ekonomiki przedsiębiorstw działajacych na obszarach wiejskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich w Polsce
C-2Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich Unii Eropejskiej
C-3Zapoznanie studentów z budową strategii gmin wiejskich i ich umiejętności do właściwej oceny celów i elementów składowych strategii.
C-4Przedstawienie studentom modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin w Polsce i krajach UE oraz uzyskanie umiejętności w zakresie analizy i wnioskowania o celach i modelach.
C-5Uzyskanie kompetencji do analizy zależności między modernizacją rolnictwa a wielofunkcyjnym rozwojem obszarów wiejskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe1
T-A-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego2
T-A-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim1
T-A-4Rozwój terenów wiejskich w krajach UE. Fundusze strukturalne i inne programy rozwojowe.1
T-A-5Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej2
T-A-6Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.1
T-A-7Rozwój terenów wiejskich w Wielkiej Brytanii. Rozwój terenów wiejskich na przykładzie Francji, Irlandii, Finlandii, Hiszpanii.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć - studiowanie litertury27
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnianie)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, wykład problemowy).
M-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza aktywności studentów podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujący zagadnienia omawiane w trakcie zajęć oraz zagadnienia problemowe podane studentom jako materiał do studiowania na podstwie literatury

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O11_W01
Student zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości jako czynników rozwoju obszarów wiejskich wykorzystując w tym celu wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Z_1A_W01, Z_1A_W15C-4, C-1, C-2, C-3, C-5T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O11_U01
Student potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych i gospodarczych mających wpływ na rowój obszarów wiejskich
Z_1A_U01, Z_1A_U14C-4, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O11_K01
Student jest przygotowany do opracowania i realizacji projektów społecznych i gospodarczych przyczyniających się do rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich
Z_1A_K04, Z_1A_K05, Z_1A_K03C-4, C-3, C-5T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O11_W01
Student zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości jako czynników rozwoju obszarów wiejskich wykorzystując w tym celu wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O11_U01
Student potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych i gospodarczych mających wpływ na rowój obszarów wiejskich
2,0
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O11_K01
Student jest przygotowany do opracowania i realizacji projektów społecznych i gospodarczych przyczyniających się do rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich
2,0
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. red. nauk. M. Kłodziński, Rolnictwo i gospodarka żywnościowa w Polsce, MRiRW, Warszawa, 2011
  2. Wypych M., Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania i analizy, Absolwent, Łódż, 2011
  3. red. nauk. J. Wilkin, Polska wieś. Wizja rozwoju, Wyd. Fundusz Współpracy, Warszawa, 2008
  4. Kurowski L., Ocena projektów gospodarczych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 2004
  5. red. nauk. M. Kłodziński i W. Dzun, Rolnictwo a rozwój obszarów wiejskich, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2005
  6. G. Spychalski, Mezoekonomiczne aspekty kształtowania rozwoju obszarów wiejskich, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2005
  7. red. nauk. A. Rosner, Uwarunkowania i kierunki przemian społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2005
  8. Piotr Bórawski, Agnieszka Brelik, Bazyli Czyżewski, Rural development in Poland : the role of policy, tourism and human capital, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej, Ostrołęka, 2014

Literatura dodatkowa

  1. red. nauk. M. Kłodziński i W. Dzun, Aktywizacja wiejskich obszarów problemowych, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2003
  2. Kobyliński R.., Pieczyński L., Programowanie i finansowanie inwestycji w ochronie środowiska, AR, Szczecin, 2002
  3. red. nauk. M. Kłodziński i B. Fedyszak-Radziejowska, Przedsiębiorczość wiejska w Polsce i krajach Unii Europejskiej, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2002
  4. Sierpińska M., Jachna T, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 1997
  5. red. nauk. I. Bukraba-Rylska i A. Rosner, Wieś i rolnictwo na przełomie wieków, Wyd. IRWiR PAN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe1
T-A-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego2
T-A-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim1
T-A-4Rozwój terenów wiejskich w krajach UE. Fundusze strukturalne i inne programy rozwojowe.1
T-A-5Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej2
T-A-6Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.1
T-A-7Rozwój terenów wiejskich w Wielkiej Brytanii. Rozwój terenów wiejskich na przykładzie Francji, Irlandii, Finlandii, Hiszpanii.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć - studiowanie litertury27
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O11_W01Student zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości jako czynników rozwoju obszarów wiejskich wykorzystując w tym celu wiedzę z zakresu zarządzania i ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie studentom modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin w Polsce i krajach UE oraz uzyskanie umiejętności w zakresie analizy i wnioskowania o celach i modelach.
C-1Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich w Polsce
C-2Przedstawienie studentom problemów związanych z wielofunkcyjnym rozwojem terenów wiejskich Unii Eropejskiej
C-3Zapoznanie studentów z budową strategii gmin wiejskich i ich umiejętności do właściwej oceny celów i elementów składowych strategii.
C-5Uzyskanie kompetencji do analizy zależności między modernizacją rolnictwa a wielofunkcyjnym rozwojem obszarów wiejskich.
Treści programoweT-A-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe
T-A-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim
T-A-4Rozwój terenów wiejskich w krajach UE. Fundusze strukturalne i inne programy rozwojowe.
T-A-5Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej
T-A-6Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.
T-A-7Rozwój terenów wiejskich w Wielkiej Brytanii. Rozwój terenów wiejskich na przykładzie Francji, Irlandii, Finlandii, Hiszpanii.
T-A-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, wykład problemowy).
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnianie)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza aktywności studentów podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujący zagadnienia omawiane w trakcie zajęć oraz zagadnienia problemowe podane studentom jako materiał do studiowania na podstwie literatury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty. W zakresie prac zespołowych student: nie potrafi zaplanować i wykonać pracy poprawnie i w terminie, nie zgłasza potrzeby pomocy na konsultacjach lub mimo tej pomocy nie osiąga minimalnych standardów wykonania.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. Uzyskuje na ogół poprawny efekt.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie prac zespołowych student: potrafi sprecyzować cele własnej pracy i rozdysponowuje lub pomaga w rozdysponowywaniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym z etapów pracy.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. W zakresie pracy zespołowej student: potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i rozdysponować zadania wg umiejętności oraz zapanować sytuacją projektu poprzez właściwe zmotywowanie do działania. Wykazuje się terminowością i bezbłędnym sposobem prezentacji wyników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O11_U01Student potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych i gospodarczych mających wpływ na rowój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie studentom modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin w Polsce i krajach UE oraz uzyskanie umiejętności w zakresie analizy i wnioskowania o celach i modelach.
C-3Zapoznanie studentów z budową strategii gmin wiejskich i ich umiejętności do właściwej oceny celów i elementów składowych strategii.
Treści programoweT-A-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe
T-A-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim
T-A-4Rozwój terenów wiejskich w krajach UE. Fundusze strukturalne i inne programy rozwojowe.
T-A-5Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej
T-A-6Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.
T-A-7Rozwój terenów wiejskich w Wielkiej Brytanii. Rozwój terenów wiejskich na przykładzie Francji, Irlandii, Finlandii, Hiszpanii.
T-A-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, wykład problemowy).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza aktywności studentów podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej w trakcie zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujący zagadnienia omawiane w trakcie zajęć oraz zagadnienia problemowe podane studentom jako materiał do studiowania na podstwie literatury
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O11_K01Student jest przygotowany do opracowania i realizacji projektów społecznych i gospodarczych przyczyniających się do rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Z_1A_K03Jest gotów do inicjowania i opracowywania projektów społecznych, uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-4Przedstawienie studentom modeli wielofunkcyjnego rozwoju dla różnych typów gmin w Polsce i krajach UE oraz uzyskanie umiejętności w zakresie analizy i wnioskowania o celach i modelach.
C-3Zapoznanie studentów z budową strategii gmin wiejskich i ich umiejętności do właściwej oceny celów i elementów składowych strategii.
C-5Uzyskanie kompetencji do analizy zależności między modernizacją rolnictwa a wielofunkcyjnym rozwojem obszarów wiejskich.
Treści programoweT-A-1Istota i cele wielofunkcyjnego rozwoju. Przestrzenne zróżnicowanie rozwoju terenów wiejskich w Polsce. Wiejskie obszary problemowe
T-A-3Strategia rozwoju gmin wiejskich - cele tworzenia strategii, uspołecznienie strategii. Analiza procesu budowy strategii. Polityka rozwoju obszarów wiejskich. Instytucje i programy wspierające finansowego rozwój gospodarczy obszarów wiejskich. Bariery i priorytety rozwoju wielofunkcyjnego terenów wiejskich (oświata, bezrobocie, kapitał, dochody, postawy przedsiębiorcze lokalnej ludności). Zróżnicowanie gmin wiejskich w Polsce i województwie zachodniopomorskim
T-A-4Rozwój terenów wiejskich w krajach UE. Fundusze strukturalne i inne programy rozwojowe.
T-A-5Podstawowe aspekty wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Omówienie podstawowych funkcji gospodarczych realizowanych na obszarach wiejskich. Czynniki rozwoju lokalnego. Infrastruktura instytucjonalna, ekonomiczna i społeczna, centra rozwoju terenów wiejskich. Rozwój przedsiębiorczości wiejskiej. Mały i średni biznes podstawą ożywienia gospodarki wiejskiej
T-A-6Rola władz lokalnych w rozwoju lokalnym, promocja gminy, przyciąganie kapitału na teren gminy, komunikowanie się ze społeczeństwem. Przykłady gmin w Polsce, które odniosły sukces w rozwoju wielofunkcyjnym.
T-A-7Rozwój terenów wiejskich w Wielkiej Brytanii. Rozwój terenów wiejskich na przykładzie Francji, Irlandii, Finlandii, Hiszpanii.
T-A-2Modernizacja rolnictwa warunkiem wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich. Dywersyfikacja gospodarstw rolnych. Agroturystyka elementem rozwoju lokalnego
Metody nauczaniaM-3Metody aktywizujące (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna)
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, wykład problemowy).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Analiza aktywności studentów podczas zajęć
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej w trakcie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy. W zakresie prac zespołowych student: planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, pomysłu i projektu, wykonawczy, kontroli przed prezentacją i samego prowadzenia prezentacji).
3,5
4,0
4,5
5,0