Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Public relations w kryzysie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Public relations w kryzysie
Specjalność Zarządzanie w kryzysie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat stosowania narzędzi public relations w kryzysie
C-2Zdobycie umiejętności krytycznej oceny działań firmy w sytuacjach kryzysowych oraz analizy problemów dotyczących komunikacji podmiotu z otoczeniem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Narzędzia i zasady komunikacji z mediami3
T-A-2Tworzenie planów komunikowania2
T-A-3Kanały komunikacyjne w kryzysie2
T-A-4Tworzenie scenariuszy zachowań w czasie kryzysu2
T-A-5System monitorowanie kryzysu na poziomie organizacji2
T-A-6Zarządzanie antykryzysowe2
T-A-7Etyka public relations2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do kolokwium15
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zajęć18
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Studia przypadków
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/05_W01
powinien definiować public relations
Z_1A_W01C-1T-A-2, T-A-3, T-A-7M-1S-3
Z_1A_D6/05_W02
powinien wymieniać elementy działań public relations
Z_1A_W01C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-1S-3
Z_1A_D6/05_W03
powinien wymieniać elementy zarządzania antykryzysowego
Z_1A_W03, Z_1A_W01C-1T-A-5, T-A-6, T-A-4M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/05_U01
powinien przygotowywać plan komunikacji w kryzysie
Z_1A_U06C-2T-A-2, T-A-1M-2, M-3S-2
Z_1A_D6/05_U02
kategoryzować sytuacje kryzysowe i uzasadniać potrzebę zastosowania jednego z typowych podejść firmy do trudnej sytuacji
Z_1A_U04C-2T-A-4M-3, M-4S-1
Z_1A_D6/05_U03
modyfikować strategię komunikacji w czasie kryzysu
Z_1A_U14C-2T-A-5, T-A-2, T-A-4M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/05_K01
mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
Z_1A_K04, Z_1A_K02C-2T-A-5, T-A-4M-2, M-3S-1
Z_1A_D6/05_K02
rozumieć rolę dobrze zorganizowanego systemu zarządzania antykryzysowego w działaności gospodarczej podmiotów
Z_1A_K04, Z_1A_K06C-2T-A-6, T-A-4M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/05_W01
powinien definiować public relations
2,0nie potrafi zdefiniować
3,0potrafi zdefiniować w stopniu dostatecznym
3,5potrafi zdefiniować w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi zdefiniować w stopniu dobrym
4,5potrafi zdefiniować w stopniu ponaddobrym
5,0potrafi zdefiniować w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D6/05_W02
powinien wymieniać elementy działań public relations
2,0nie potrafi wymienić
3,0potrafi wymienić w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi wymienić w stopniu dobrym
4,5potrafi wymienić w stopniu ponaddobrym
5,0potrafi wymienić w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D6/05_W03
powinien wymieniać elementy zarządzania antykryzysowego
2,0nei potrafi wymienić
3,0potrafi wymienic w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienic w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi wymienic w stopniu dobrym
4,5potrafi wymienic w stopniu ponaddobrym
5,0potrafi wymienic w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/05_U01
powinien przygotowywać plan komunikacji w kryzysie
2,0nie potrafi przygotować planu
3,0potrafi przygotować plan w podstawowym zakresie
3,5potrafi przygotować plan w stopniu ponad dostatecznym
4,0potrafi przygotować plan w stopniu dobrym
4,5potrafi przygotować plan w stopniu ponad dobrym
5,0potrafi przygotować plan w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D6/05_U02
kategoryzować sytuacje kryzysowe i uzasadniać potrzebę zastosowania jednego z typowych podejść firmy do trudnej sytuacji
2,0nie potrafi kategoryzować
3,0potrafi kategoryzować w stopniu dostatecznym
3,5potrafi kategoryzować w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi kategoryzować w stopniu dobrym
4,5potrafi kategoryzować w stopniu ponad dobrym
5,0potrafi kategoryzować w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D6/05_U03
modyfikować strategię komunikacji w czasie kryzysu
2,0nie potrafi modyfikować
3,0potrafi modyfikować w stopniu dostatecznym
3,5potrafi modyfikować w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi modyfikować w stopniu dobrym
4,5potrafi modyfikować w stopniu ponaddobrym
5,0potrafi modyfikować w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/05_K01
mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
2,0nie potrafi argumentować zagadnienia
3,0potrafi argumentować zagadnienie w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Posiada wiedzę w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0potrafi argumentować to zagadnieniew stopniu bardzo dobrym
Z_1A_D6/05_K02
rozumieć rolę dobrze zorganizowanego systemu zarządzania antykryzysowego w działaności gospodarczej podmiotów
2,0nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
4,0opanował wiedzę w stopniu dobrym
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Olędzki J. (red.), Public releations w komunikowaniu społecznym i marketingu., ASPRA-JR, Warszawa, 2010
  2. Murdoch A., Komunikowanie w kryzysie - jak ratować wizerunek firmy., Poltext, Warszawa, 2003
  3. Szczepanik R., Nietypowe przypadki public relations., One Press, Warszawa, 2009
  4. Seitel F.P., Public relations w praktyce., Wyd. Felberg, Warszawa, 2003
  5. Nogalski B., Marcinkiewicz H., Zarządzanie antykryzysowe przedsiębiorstwem - pokonać kryzys i wygrać., Difin, Warszawa, 2004
  6. Regester M., Larkin J., Zarządzanie kryzysem., PWE, Warszawa, 2005
  7. S. Fink, Crisis Communications: The Definitive Guide to Managing the Message, The McGraw-Hill Companies, Inc., 2013

Literatura dodatkowa

  1. Henslow Ph., Public relations od podstaw., Wyd. Helion, Gliwice, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Narzędzia i zasady komunikacji z mediami3
T-A-2Tworzenie planów komunikowania2
T-A-3Kanały komunikacyjne w kryzysie2
T-A-4Tworzenie scenariuszy zachowań w czasie kryzysu2
T-A-5System monitorowanie kryzysu na poziomie organizacji2
T-A-6Zarządzanie antykryzysowe2
T-A-7Etyka public relations2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do kolokwium15
A-A-3konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zajęć18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/05_W01powinien definiować public relations
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat stosowania narzędzi public relations w kryzysie
Treści programoweT-A-2Tworzenie planów komunikowania
T-A-3Kanały komunikacyjne w kryzysie
T-A-7Etyka public relations
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zdefiniować
3,0potrafi zdefiniować w stopniu dostatecznym
3,5potrafi zdefiniować w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi zdefiniować w stopniu dobrym
4,5potrafi zdefiniować w stopniu ponaddobrym
5,0potrafi zdefiniować w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/05_W02powinien wymieniać elementy działań public relations
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat stosowania narzędzi public relations w kryzysie
Treści programoweT-A-2Tworzenie planów komunikowania
T-A-1Narzędzia i zasady komunikacji z mediami
T-A-3Kanały komunikacyjne w kryzysie
T-A-4Tworzenie scenariuszy zachowań w czasie kryzysu
T-A-7Etyka public relations
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić
3,0potrafi wymienić w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienić w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi wymienić w stopniu dobrym
4,5potrafi wymienić w stopniu ponaddobrym
5,0potrafi wymienić w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/05_W03powinien wymieniać elementy zarządzania antykryzysowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat stosowania narzędzi public relations w kryzysie
Treści programoweT-A-5System monitorowanie kryzysu na poziomie organizacji
T-A-6Zarządzanie antykryzysowe
T-A-4Tworzenie scenariuszy zachowań w czasie kryzysu
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nei potrafi wymienić
3,0potrafi wymienic w stopniu dostatecznym
3,5potrafi wymienic w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi wymienic w stopniu dobrym
4,5potrafi wymienic w stopniu ponaddobrym
5,0potrafi wymienic w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/05_U01powinien przygotowywać plan komunikacji w kryzysie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności krytycznej oceny działań firmy w sytuacjach kryzysowych oraz analizy problemów dotyczących komunikacji podmiotu z otoczeniem
Treści programoweT-A-2Tworzenie planów komunikowania
T-A-1Narzędzia i zasady komunikacji z mediami
Metody nauczaniaM-2Studia przypadków
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi przygotować planu
3,0potrafi przygotować plan w podstawowym zakresie
3,5potrafi przygotować plan w stopniu ponad dostatecznym
4,0potrafi przygotować plan w stopniu dobrym
4,5potrafi przygotować plan w stopniu ponad dobrym
5,0potrafi przygotować plan w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/05_U02kategoryzować sytuacje kryzysowe i uzasadniać potrzebę zastosowania jednego z typowych podejść firmy do trudnej sytuacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności krytycznej oceny działań firmy w sytuacjach kryzysowych oraz analizy problemów dotyczących komunikacji podmiotu z otoczeniem
Treści programoweT-A-4Tworzenie scenariuszy zachowań w czasie kryzysu
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi kategoryzować
3,0potrafi kategoryzować w stopniu dostatecznym
3,5potrafi kategoryzować w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi kategoryzować w stopniu dobrym
4,5potrafi kategoryzować w stopniu ponad dobrym
5,0potrafi kategoryzować w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/05_U03modyfikować strategię komunikacji w czasie kryzysu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności krytycznej oceny działań firmy w sytuacjach kryzysowych oraz analizy problemów dotyczących komunikacji podmiotu z otoczeniem
Treści programoweT-A-5System monitorowanie kryzysu na poziomie organizacji
T-A-2Tworzenie planów komunikowania
T-A-4Tworzenie scenariuszy zachowań w czasie kryzysu
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi modyfikować
3,0potrafi modyfikować w stopniu dostatecznym
3,5potrafi modyfikować w stopniu ponaddostatecznym
4,0potrafi modyfikować w stopniu dobrym
4,5potrafi modyfikować w stopniu ponaddobrym
5,0potrafi modyfikować w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/05_K01mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności krytycznej oceny działań firmy w sytuacjach kryzysowych oraz analizy problemów dotyczących komunikacji podmiotu z otoczeniem
Treści programoweT-A-5System monitorowanie kryzysu na poziomie organizacji
T-A-4Tworzenie scenariuszy zachowań w czasie kryzysu
Metody nauczaniaM-2Studia przypadków
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi argumentować zagadnienia
3,0potrafi argumentować zagadnienie w stopniu dostatecznym
3,5Posiada wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Posiada wiedzę w stopniu dobrym
4,5Posiada wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0potrafi argumentować to zagadnieniew stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/05_K02rozumieć rolę dobrze zorganizowanego systemu zarządzania antykryzysowego w działaności gospodarczej podmiotów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań, z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności krytycznej oceny działań firmy w sytuacjach kryzysowych oraz analizy problemów dotyczących komunikacji podmiotu z otoczeniem
Treści programoweT-A-6Zarządzanie antykryzysowe
T-A-4Tworzenie scenariuszy zachowań w czasie kryzysu
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
4,0opanował wiedzę w stopniu dobrym
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym