Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy ekonometrii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ekonometrii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Perzyńska <joanna.perzynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 5 1,00,50egzamin
laboratoriaL4 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki wyższej i statystyki opisowej oraz ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i pakietem statystycznym Statistica

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z ekonometrii oraz umiejętności jej zastosowania w zarządzaniu
C-2Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystywania modeli decyzyjnych
C-3Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, weryfikacji oraz wykorzystywania liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)2
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).1
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).2
T-L-4Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda geometryczna).2
T-L-5Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą Simpleks. Wybór asortymentu produkcji, problem diety.2
T-L-6Kolokwium1
10
wykłady
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii, związki ekonometrii z innymi naukami, przedmiot i narzędzia badawcze ekonometrii.1
T-W-2Etapy budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacja modeli ekonometrycznych.1
T-W-3Szacowanie parametrów modeli metodą najmniejszych kwadratów, miary i testy stosowane na etapie weryfikacji.1
T-W-4Ekonometryczne modele dynamiki i wahań, sposoby ustalania postaci analitycznej funkcji trendu. Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi i prognozowanie procesów ekonomicznych1
T-W-5Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych, metody rozwiązywania zadań programowania liniowego.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Studia literaturowe10
A-L-4Przygotowanie do kolokwium10
50
wykłady
A-W-1Studia literaturowe3
A-W-2Uczestnictwo w wykładach5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel
M-2Wykład informacyjno-problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C17_W01
Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania
Z_1A_W04, Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2M-2S-2
Z_1A_C17_W02
Student posiada wiedzę o modelach ekonometrycznych i modelach decyzyjnych.
Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08C-2, C-3T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-4, S-2, S-1
Z_1A_C17_W03
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
Z_1A_W09, Z_1A_W07, Z_1A_W08C-1, C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C17_U01
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Z_1A_U02, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U05, Z_1A_U12, Z_1A_U14, Z_1A_U15C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1S-4, S-1
Z_1A_C17_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne.
Z_1A_U02, Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U05, Z_1A_U08C-2T-L-4, T-L-5M-1S-4, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C17_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K07, Z_1A_K04, Z_1A_K01C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3, S-4, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C17_W01
Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania
2,0Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania.
3,0Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
3,5Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna większość etapów ekonometrycznego modelowania.
4,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania.
4,5Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonać ich analizy.
5,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania, potrafi dokonać ich analizy oraz zna możliwości ich praktycznego wykorzystania.
Z_1A_C17_W02
Student posiada wiedzę o modelach ekonometrycznych i modelach decyzyjnych.
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student ma wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiązać
3,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metodę graficzną.
4,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks).
4,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji.
5,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania i interpretacji. Posiada wiedzę o konstruowaniu modeli dualnych.
Z_1A_C17_W03
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzą do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometrycznę do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi ekonometrycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C17_U01
Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie umie wykorzystać do ekonometrycznego modelowania pakietu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
3,0Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach programy komputerowe tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach niektóre programy komputerowe.
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiet Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiet Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiet Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
Z_1A_C17_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne.
2,0Student nie potrafi konstruować modeli decyzyjnych.
3,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne
3,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej.
4,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex.
4,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji.
5,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji rozwiązan prymalnych i dualnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C17_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 1997
  2. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii., PWN, Warszawa, 2017
  3. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach., Katedra Ekonometrii i Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwó, Szczecin, 2007
  4. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2009
  5. Nowak E., Zarys metod ekonometrii. Zbiór zadań, PWN, Warszawa, 2002
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
  7. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, drugie

Literatura dodatkowa

  1. Szapiro T. (red.), Decyzje menedzerskie z Excelem, PWE, Warszaw, 2000
  2. Maddala G.S., Ekonometria, PWN, Warszawa, 2008
  3. Bąk I., Cheba K., An Analysis of Dynamic Changes in Selected Areas of Sustainable Development of the European Union Countries, Folia Oeconomica Stetinensia, 2018, 18 (1)
  4. Maddala G.S., Introduction to Econometrics, Wiley, New York, 2011, 4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)2
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).1
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).2
T-L-4Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda geometryczna).2
T-L-5Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą Simpleks. Wybór asortymentu produkcji, problem diety.2
T-L-6Kolokwium1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii, związki ekonometrii z innymi naukami, przedmiot i narzędzia badawcze ekonometrii.1
T-W-2Etapy budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacja modeli ekonometrycznych.1
T-W-3Szacowanie parametrów modeli metodą najmniejszych kwadratów, miary i testy stosowane na etapie weryfikacji.1
T-W-4Ekonometryczne modele dynamiki i wahań, sposoby ustalania postaci analitycznej funkcji trendu. Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi i prognozowanie procesów ekonomicznych1
T-W-5Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych, metody rozwiązywania zadań programowania liniowego.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Studia literaturowe10
A-L-4Przygotowanie do kolokwium10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe3
A-W-2Uczestnictwo w wykładach5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C17_W01Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z ekonometrii oraz umiejętności jej zastosowania w zarządzaniu
Treści programoweT-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii, związki ekonometrii z innymi naukami, przedmiot i narzędzia badawcze ekonometrii.
T-W-2Etapy budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacja modeli ekonometrycznych.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania.
3,0Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
3,5Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna większość etapów ekonometrycznego modelowania.
4,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania.
4,5Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonać ich analizy.
5,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania, potrafi dokonać ich analizy oraz zna możliwości ich praktycznego wykorzystania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C17_W02Student posiada wiedzę o modelach ekonometrycznych i modelach decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystywania modeli decyzyjnych
C-3Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, weryfikacji oraz wykorzystywania liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych
Treści programoweT-W-5Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych, metody rozwiązywania zadań programowania liniowego.
T-W-3Szacowanie parametrów modeli metodą najmniejszych kwadratów, miary i testy stosowane na etapie weryfikacji.
T-W-4Ekonometryczne modele dynamiki i wahań, sposoby ustalania postaci analitycznej funkcji trendu. Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi i prognozowanie procesów ekonomicznych
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).
T-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)
T-L-4Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda geometryczna).
T-L-5Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą Simpleks. Wybór asortymentu produkcji, problem diety.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel
M-2Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student ma wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiązać
3,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metodę graficzną.
4,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks).
4,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji.
5,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody ich rozwiązywania i interpretacji. Posiada wiedzę o konstruowaniu modeli dualnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C17_W03Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z ekonometrii oraz umiejętności jej zastosowania w zarządzaniu
C-3Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, weryfikacji oraz wykorzystywania liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych
Treści programoweT-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).
T-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzą do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometrycznę do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi ekonometrycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C17_U01Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U12Potrafi analizować i prognozować oczekiwania rynku
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, weryfikacji oraz wykorzystywania liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych
Treści programoweT-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).
T-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać do ekonometrycznego modelowania pakietu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
3,0Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajeciach programy komputerowe tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach niektóre programy komputerowe.
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiet Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiet Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiet Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C17_U02Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystywania modeli decyzyjnych
Treści programoweT-L-4Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda geometryczna).
T-L-5Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą Simpleks. Wybór asortymentu produkcji, problem diety.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi konstruować modeli decyzyjnych.
3,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne
3,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej.
4,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex.
4,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji.
5,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji rozwiązan prymalnych i dualnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C17_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, rozwiązywania i wykorzystywania modeli decyzyjnych
C-1Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z ekonometrii oraz umiejętności jej zastosowania w zarządzaniu
C-3Zdobycie przez studentów umiejętności konstruowania, weryfikacji oraz wykorzystywania liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych
Treści programoweT-W-5Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych, metody rozwiązywania zadań programowania liniowego.
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii, związki ekonometrii z innymi naukami, przedmiot i narzędzia badawcze ekonometrii.
T-W-2Etapy budowy modelu ekonometrycznego, klasyfikacja modeli ekonometrycznych.
T-W-3Szacowanie parametrów modeli metodą najmniejszych kwadratów, miary i testy stosowane na etapie weryfikacji.
T-W-4Ekonometryczne modele dynamiki i wahań, sposoby ustalania postaci analitycznej funkcji trendu. Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi i prognozowanie procesów ekonomicznych
T-L-3Modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi (konstruowanie postaci analitycznych modeli, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej modeli szeregów czasowych, wykorzystanie modeli wahań do prognozowania).
T-L-2Ekonometryczne modele dynamiki (szacowanie parametrów modeli trendów, ocena parametrów strukturalnych i struktury stochastycznej trendów, wykorzystanie modeli dynamiki do prognozowania).
T-L-1Modele przyczynowo-opisowe (dobór zmiennych, konstruowanie liniowych i nieliniowych modeli, ocena uzyskanych oszacowań)
T-L-4Budowa i rozwiązywanie zadań programowania liniowego (metoda geometryczna).
T-L-5Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą Simpleks. Wybór asortymentu produkcji, problem diety.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programu Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel
M-2Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena aktywności podczas zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena rozwiązywania zadań podczas zajęć (indywidualnie oraz w zespole)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.