Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie zasobami ludzkimi

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w zarządzaniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w zarządzaniu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień ze statystyki opisowej, podstaw ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel i programem Statistica

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.2
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.2
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.2
T-L-4Algorytm transportowy2
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu1
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe1
10
wykłady
T-W-1Ekonometryczna analiza procesu produkcyjnego i wydajności pracy. Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych2
T-W-2Ekonometryczna analiza progu rentowności. Analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego. Analiza gospodarności.1
T-W-3Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie i rozwiązywanie standardowego problemu transportowego oraz problemu transportowego z kryterium czasu.1
T-W-4Zaliczenie1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Studia literaturowe14
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3Wykonanie prac projektowych12
A-L-4Przygotowanie do kolokwium14
50
wykłady
A-W-1Studia literaturowe12
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi
M-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i Statistica.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z zakresu zastosowania metod ilosciowych w zarzadzaniu z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C22_W01
Student wyjaśnia podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W08C-1T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-2M-1S-1
Z_1A_C22_W02
Student wyjaśnia podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W08C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C22_U01
Student analizuje, modeluje oraz interpretuje proces produkcji, koszty, wydajność oraz próg rentowności w przedsiębiorstwie.
Z_1A_U02, Z_1A_U01, Z_1A_U07, Z_1A_U09, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U21C-2T-L-1, T-L-6, T-L-3, T-L-2M-2S-2
Z_1A_C22_U02
Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiazania.
Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U05, Z_1A_U06, Z_1A_U14C-2T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C22_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K04, Z_1A_K01C-2T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-2M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C22_W01
Student wyjaśnia podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
Z_1A_C22_W02
Student wyjaśnia podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
2,0Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
4,0Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C22_U01
Student analizuje, modeluje oraz interpretuje proces produkcji, koszty, wydajność oraz próg rentowności w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie potrafi analizować, modelować oraz interpretować procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować niektóre elementy procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
5,0Student potrafi samodzielnie ibezbłędnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
Z_1A_C22_U02
Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiazania.
2,0Student nie potrafi sformułować oraz rozwiązać problemu transportowowego.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
3,5Student potrafi częściowo samodzielnie częściowo przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
4,0Student potrafi w wiekszości samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
4,5Student potrafi samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C22_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych i zorganizować pracę grupową.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
  2. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykladach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
  3. Szapiro T., Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  4. Hozer J. (red.), Metody ilościowe na rynku nieruchomości i na rynku pracy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
  5. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to operational Research, McGraw-Hill, 2021
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Aczel A., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
  2. Czerwiński Z., Matematyka na uslugach ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1984
  3. Hozer J., Mikroekonometria. Analizy. Diagnozy. Prognozy., PWE, Warszawa, 1993
  4. Hozer J., Tarczyński W., Gazińska M., Wawrzyniak K., Batóg J., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstwa, GUS, Warszawa, 1997
  5. Anderson D.R., Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019, czternaste
  6. Katarzyna Szopik-Depczyńska, Katarzyna Cheba, Joanna Wisniewska, Innovation, R&D and User-driven Innovation Activity in R&D Departments in Poland. The Multi-Criteria Analysis, Procedia Computer Science, 2020, 176

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.2
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.2
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.2
T-L-4Algorytm transportowy2
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu1
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonometryczna analiza procesu produkcyjnego i wydajności pracy. Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych2
T-W-2Ekonometryczna analiza progu rentowności. Analiza postępu technicznego, ekonomicznego, organizacyjnego i kadrowego. Analiza gospodarności.1
T-W-3Ekonomiczne i matematyczne sformułowanie i rozwiązywanie standardowego problemu transportowego oraz problemu transportowego z kryterium czasu.1
T-W-4Zaliczenie1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Studia literaturowe14
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach10
A-L-3Wykonanie prac projektowych12
A-L-4Przygotowanie do kolokwium14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studia literaturowe12
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_W01Student wyjaśnia podstawowe zasady analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
Treści programoweT-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad analizowania procesu produkcji, wydajności pracy, kosztów, progu rentowności oraz efektow postępu techniczno-organizacyjnego w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_W02Student wyjaśnia podstawowe zasady ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu.
Treści programoweT-L-4Algorytm transportowy
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przkładami i pytaniami kontrolnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
4,0Student ma wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych zasad ekonomicznego i matematycznego formułowania problemu transportowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_U01Student analizuje, modeluje oraz interpretuje proces produkcji, koszty, wydajność oraz próg rentowności w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i Statistica.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z zakresu zastosowania metod ilosciowych w zarzadzaniu z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować, modelować oraz interpretować procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować niektóre elementy procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować większość elementów procesu produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
5,0Student potrafi samodzielnie ibezbłędnie analizować, modelować oraz interpretować proces produkcji, kosztów, wydajności oraz progu rentowności w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_U02Student formułuje oraz rozwiązuje problem transportowy, weryfikuje oraz interpretuje otrzymane rozwiazania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-4Algorytm transportowy
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i Statistica.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z zakresu zastosowania metod ilosciowych w zarzadzaniu z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi sformułować oraz rozwiązać problemu transportowowego.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
3,5Student potrafi częściowo samodzielnie częściowo przy pomocy nauczyciela sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
4,0Student potrafi w wiekszości samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
4,5Student potrafi samodzielnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie sformułować, rozwiązać problem transportowowy, zweryfikować oraz zinterpretować otrzymane rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C22_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności stosowania metod ilościowych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w przedsiębiorstwie i jego otoczeniu z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Analiza procesu produkcji i wydajności pracy.
T-L-4Algorytm transportowy
T-L-5Algorytm transportowy z kryterium czasu
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe
T-L-3Ekonometryczna analiza progu rentowności.
T-L-2Modelowanie kosztów całkowitych i jednostkowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne polegające na rozwiązywaniu zadań z zakresu zgodnego z treścią wykładów, przy wykorzystaniu do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i Statistica.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z zakresu zastosowania metod ilosciowych w zarzadzaniu z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programów komputerowych: Statgraphics i Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0Student potrafi samodzielnie przygotować indywidualny projekt badawczy, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z zakresu metod ilościowych i zorganizować pracę grupową.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.