Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Wizualizacja danych statystycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wizualizacja danych statystycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>, Katarzyna Wawrzyniak <Katarzyna.Wawrzyniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki, statystyki opisowej i ekonometrii z zakresu szkoły wyższej, ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagania w zakresie umiejętości: student potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statistica).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
C-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do wizualizacji danych. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. Wybór metody graficznej. Rola i przetwarzanie otrzymywanych informacji.1
T-P-2Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.1
T-P-3Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.1
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.2
T-P-5Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.2
T-P-6Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.1
T-P-7Prezentacja projektów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.10
A-P-2Czytanie wskazanej literatury4
A-P-3Przygotowanie projektów25
A-P-4Przygotowanie do zajęć11
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie średniej ocen z projektów opracowanych z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O12_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przetwarzania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania greficznej prezentacji danych.
Z_1A_W04, Z_1A_W06, Z_1A_W01, Z_1A_W05, Z_1A_W07, Z_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1S-1, S-2
Z_1A_O12_W02
Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych.
Z_1A_W09, Z_1A_W01, Z_1A_W07, Z_1A_W08C-2, C-4T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O12_U01
Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych.
Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U14, Z_1A_U21C-2, C-4T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-1S-1, S-2
Z_1A_O12_U02
Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji.
Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U08, Z_1A_U12, Z_1A_U14C-1, C-2, C-3, C-4T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O12_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K07, Z_1A_K04, Z_1A_K01, Z_1A_K03C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O12_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przetwarzania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania greficznej prezentacji danych.
2,0nie posiada wiedzy na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, nie zna zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych oraz zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,5posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
5,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych, a także potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
Z_1A_O12_W02
Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych.
2,0nie posiada wiedzy na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,0posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,5posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
5,0posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i wie jakie rozwiązania informatyczne należy zastosować w badaniach społeczno-gospodarczych, umie ocenić przydatność proponowanych narzędzi i wie jak się nimi posługiwać

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O12_U01
Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych.
2,0nie potrafi prowadzić analiz, oceniać i diagnozować informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
3,0potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać wstępnej oceny wyników
3,5potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników
4,0potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników
4,5potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny oraz wstepnej diagnozy uzyskanych wyników
5,0potrafi prowadzić pełną analizę, ocenę i diagnozę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
Z_1A_O12_U02
Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji.
2,0nie umie wykorzystać technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać większość zaproponowanych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,5potrafi samodzielnie wykorzystać większość technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
5,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane przez siebie techniki wizualizacji odpowiednie do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O12_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemąw badawczych
3,0student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Altkorn J., Wizualizacja firmy, Instytut Marketingu, Kraków, 1999
  2. Dudycz H., Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem, Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1998
  3. Hindle T., Poradnik menedżera: Sztuka prezentacji, Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa, 2000
  4. Wilke C. O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Hellion, 2020
  5. Smiciklas M., Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Onepress, 2012
  6. Murray S., Interaktywna wizualizacja danych, Hellion, 2013
  7. Brown D. S., Statistics and Data Visualization Using R: The Art and Practice of Data Analysis, Sage Publications Inc, 2021
  8. Schwabish J., Better Data Visualizations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press, New York, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN, CeDeWu, Warszawa, 2010
  2. Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, MIKON, Warszawa, 2004
  3. Miszczak W., Statystyczne metody analizy danych. Materiały do ćwiczeń, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław, 1999
  4. Rószkiewicz M., Zarys metod statystyki wielowymiarowej z wykorzystaniem programów komputerowych STATGRAPHICS wersja 6 oraz SPSS wersja 5, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 1998
  5. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL, SoftStat Polska, Kraków, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do wizualizacji danych. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. Wybór metody graficznej. Rola i przetwarzanie otrzymywanych informacji.1
T-P-2Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.1
T-P-3Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.1
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.2
T-P-5Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.2
T-P-6Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.1
T-P-7Prezentacja projektów.2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.10
A-P-2Czytanie wskazanej literatury4
A-P-3Przygotowanie projektów25
A-P-4Przygotowanie do zajęć11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O12_W01Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przetwarzania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania greficznej prezentacji danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
C-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do wizualizacji danych. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. Wybór metody graficznej. Rola i przetwarzanie otrzymywanych informacji.
T-P-2Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-P-3Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-P-5Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-P-6Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie średniej ocen z projektów opracowanych z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, nie zna zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych oraz zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,5posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
5,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacji danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych, a także potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O12_W02Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
Treści programoweT-P-2Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-P-3Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-P-5Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-P-6Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie średniej ocen z projektów opracowanych z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,0posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,5posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
5,0posiada wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i wie jakie rozwiązania informatyczne należy zastosować w badaniach społeczno-gospodarczych, umie ocenić przydatność proponowanych narzędzi i wie jak się nimi posługiwać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O12_U01Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
Treści programoweT-P-2Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-P-3Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-P-5Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie średniej ocen z projektów opracowanych z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prowadzić analiz, oceniać i diagnozować informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
3,0potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać wstępnej oceny wyników
3,5potrafi prowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników
4,0potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny wyników
4,5potrafi prowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny oraz wstepnej diagnozy uzyskanych wyników
5,0potrafi prowadzić pełną analizę, ocenę i diagnozę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O12_U02Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U12Potrafi analizować i prognozować oczekiwania rynku
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
C-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
Treści programoweT-P-3Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-P-4Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-P-5Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-P-6Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie średniej ocen z projektów opracowanych z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykorzystać technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać większość zaproponowanych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,5potrafi samodzielnie wykorzystać większość technik wizualizacji do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
5,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane przez siebie techniki wizualizacji odpowiednie do prezentowania i rozwiazywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O12_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Z_1A_K03Jest gotów do inicjowania i opracowywania projektów społecznych, uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Cel przedmiotuC-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
C-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie do wizualizacji danych. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. Wybór metody graficznej. Rola i przetwarzanie otrzymywanych informacji.
T-P-2Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-P-3Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-P-5Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-P-6Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia projektowe z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (arkusza kalkulacyjnego, pakietów statystycznych, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekty służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie średniej ocen z projektów opracowanych z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemąw badawczych
3,0student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych