Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie środowiskiem
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 9 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i wiedzy o środowisku przyrodniczym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
C-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska. Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady.1
T-K-2Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.1
T-K-3Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska1
T-K-4Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady1
T-K-5Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych1
T-K-6Energia odnawialna a bezpieczeństwo energetyczne gminy. Technologie energii odnawialnej.1
T-K-7Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.1
T-K-8Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem.1
T-K-9Zaliczenie1
9
wykłady
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego1
T-W-2Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami1
T-W-3Energia odnawialna w Polsce na tle unii Europejskiej. Energia odnawialna od strony ekonomicznej1
T-W-4Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś1
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta1
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska1
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej1
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych1
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001. Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przegląd wskazanej literatury10
A-K-3przygotowanie do zajęć10
A-K-4przygotowanie do sprawdzianu9
A-K-5wyszukiwanie informacji na portalach internetowych12
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przegląd wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zajęć8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/11_W01
Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego
Z_1A_W04, Z_1A_W06C-4, C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-7, T-K-8, T-W-7, T-W-6, T-W-9M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1
Z_1A_D1/11_W02
Zna instrumenty polityki ekologicznej
Z_1A_W03C-4, C-1, C-2, C-3T-K-7, T-W-1, T-W-6M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1
Z_1A_D1/11_W03
Potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
Z_1A_W04, Z_1A_W01C-4, C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-8, T-W-6, T-W-9, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1
Z_1A_D1/11_W04
Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
Z_1A_W04, Z_1A_W02C-4, C-1, C-2, C-3T-K-3, T-K-5, T-K-4, T-K-2, T-W-6M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/11_U01
Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
Z_1A_U02C-4, C-1, C-2, C-3T-K-7, T-W-1, T-W-9M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1
Z_1A_D1/11_U02
Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
Z_1A_U01C-4, C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-8M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1
Z_1A_D1/11_U03
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
Z_1A_U02, Z_1A_U04, Z_1A_U21C-4, C-1, C-2, C-3T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1
Z_1A_D1/11_U04
Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
Z_1A_U03, Z_1A_U12C-4, C-1, C-2, C-3T-K-5, T-K-6, T-W-7, T-W-6, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/11_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
Z_1A_K04, Z_1A_K05C-4, C-1, C-2, C-3T-K-5, T-K-2, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-8M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1
Z_1A_D1/11_K02
Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
Z_1A_K07, Z_1A_K05C-4, C-1, C-2, C-3T-K-4, T-K-1, T-K-2, T-K-8, T-W-2, T-W-7, T-W-4, T-W-8M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1
Z_1A_D1/11_K03
Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
Z_1A_K07, Z_1A_K04, Z_1A_K01C-4, C-1, C-2, C-3T-K-3, T-K-4, T-K-7, T-K-8, T-W-1, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1
Z_1A_D1/11_K04
Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
Z_1A_K04, Z_1A_K02C-4, C-1, C-2, C-3T-K-3, T-K-4, T-K-1, T-W-6M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/11_W01
Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego
2,0nie potrafi charakteryzować systemów zarządzania środowiskiem
3,0bardzo słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
3,5słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
4,0dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
4,5dość dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
5,0bardzo dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
Z_1A_D1/11_W02
Zna instrumenty polityki ekologicznej
2,0nie zna instrumentów polityki ekologicznej
3,0bardzo słabo zna instrumenty polityki ekologicznej
3,5słabo zna instrumenty polityki ekologicznej
4,0dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
4,5dość dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
5,0bardzo dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
Z_1A_D1/11_W03
Potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
2,0nie potrafi opisać działalności organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
3,0bardzo słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
3,5słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
4,0dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
4,5dośc dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
5,0bardzo dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
Z_1A_D1/11_W04
Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
2,0nie potrafi wyjaśnić działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
3,0bardzo słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
3,5słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
4,0dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
4,5dość dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
5,0bardzo dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/11_U01
Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
2,0nie potrafi analizować znaczenia barier w ochronie środowiska
3,0bardzo słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
3,5słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
4,0dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
4,5dośc dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
5,0bardzo dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
Z_1A_D1/11_U02
Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
2,0nie potrafi ocenić znaczenia ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
3,0bardzo słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
3,5słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
4,0dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
4,5dośc dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
5,0bardzo dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
Z_1A_D1/11_U03
Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
2,0nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
3,0posiada bardzo słabe umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
3,5posiada słabą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
4,0posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
4,5posiada dośc dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
5,0posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
Z_1A_D1/11_U04
Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
2,0nie potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
3,0bardzo słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
3,5słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
4,0dobrze potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
4,5dość umiejętnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
5,0bardzo umiejetnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/11_K01
Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
3,0bardzo słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
3,5słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
4,5raczej chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
Z_1A_D1/11_K02
Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
2,0nie zachowuje obiektywizmu w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
3,0bardzo słabo potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
3,5słabo zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
4,0dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
4,5dość umiejętnie zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
5,0bardzo dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
Z_1A_D1/11_K03
Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
2,0nie potrafi działać i podejmować decyzji na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
3,0bardzo słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
3,5słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
4,0dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
4,5dość dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
5,0bardzo dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
Z_1A_D1/11_K04
Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
2,0nie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
3,0bardzo słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
3,5słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
4,0chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
4,5dość chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska

Literatura podstawowa

  1. Bródka S., Adaptacyjne zarządzanie środowiskiem. Podstawy teoretyczne i zastosowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2020
  2. Misiołek A, Kucińska- Landwójtkowicz A, Kowal E, Zarządzanie środowiskowe, PWE, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Beck C.H., Leksykon ochrony środowiska, Wyd. C.H.Beck, 2009
  2. Lipiński A.:, Podstawy prawne ochrony środowiska, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
  3. Lipiński A.:, Podstawy prawne ochrony środowiska, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2010
  4. 1. Cieciura M.,Czaja-Cieszyńska H., Filipiak B.,Niewęgłowski A., Szczypa P., Rachunek kosztów w ochronie środowiska, CeDeWu, Warszawa, 2010
  5. Archie, Michele, and Scott London., Climate Choices : How Should We Meet the Challenges of a Warming Planet, National Issues Forums Institute, ProQuest Ebook Central, 2015, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=4844943.

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska. Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady.1
T-K-2Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.1
T-K-3Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska1
T-K-4Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady1
T-K-5Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych1
T-K-6Energia odnawialna a bezpieczeństwo energetyczne gminy. Technologie energii odnawialnej.1
T-K-7Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.1
T-K-8Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem.1
T-K-9Zaliczenie1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego1
T-W-2Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami1
T-W-3Energia odnawialna w Polsce na tle unii Europejskiej. Energia odnawialna od strony ekonomicznej1
T-W-4Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś1
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta1
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska1
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej1
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych1
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001. Zaliczenie1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach9
A-K-2Przegląd wskazanej literatury10
A-K-3przygotowanie do zajęć10
A-K-4przygotowanie do sprawdzianu9
A-K-5wyszukiwanie informacji na portalach internetowych12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przegląd wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zajęć8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_W01Charakteryzuje systemy zarządzania środowiskowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-1Finansowanie ochrony środowiska. Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady.
T-K-7Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.
T-K-8Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem.
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi charakteryzować systemów zarządzania środowiskiem
3,0bardzo słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
3,5słabo charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
4,0dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
4,5dość dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
5,0bardzo dobrze charakteryzuje systemy zarządzania środowiskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_W02Zna instrumenty polityki ekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-7Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna instrumentów polityki ekologicznej
3,0bardzo słabo zna instrumenty polityki ekologicznej
3,5słabo zna instrumenty polityki ekologicznej
4,0dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
4,5dość dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
5,0bardzo dobrze zna instrumenty polityki ekologicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_W03Potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-1Finansowanie ochrony środowiska. Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady.
T-K-2Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-K-8Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem.
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001. Zaliczenie
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi opisać działalności organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
3,0bardzo słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
3,5słabo potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
4,0dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
4,5dośc dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
5,0bardzo dobrze potrafi opisać działalność organizacji i instytucji zajmujących się ochroną środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_W04Wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-3Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-K-5Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych
T-K-4Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady
T-K-2Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyjaśnić działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
3,0bardzo słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
3,5słabo wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
4,0dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
4,5dość dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
5,0bardzo dobrze wyjaśnia działanie globalnych i lokalnych instrumentów ochrony środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_U01Analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-7Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001. Zaliczenie
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi analizować znaczenia barier w ochronie środowiska
3,0bardzo słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
3,5słabo analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
4,0dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
4,5dośc dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
5,0bardzo dobrze analizuje znaczenie barier w ochronie środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_U02Ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta
T-W-4Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi ocenić znaczenia ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
3,0bardzo słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
3,5słabo ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
4,0dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
4,5dośc dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
5,0bardzo dobrze ocenia znaczenie ochrony wód, gleby i powietrza w aspekcie zmian klimatu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_U03Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-3Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska. Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady.
T-K-2Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
3,0posiada bardzo słabe umiejętności wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
3,5posiada słabą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
4,0posiada dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
4,5posiada dośc dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
5,0posiada bardzo dobrą umiejętność wyszukiwania, zrozumienia i wykorzystania informacji o środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_U04Dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U12Potrafi analizować i prognozować oczekiwania rynku
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-5Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych
T-K-6Energia odnawialna a bezpieczeństwo energetyczne gminy. Technologie energii odnawialnej.
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
3,0bardzo słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
3,5słabo dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
4,0dobrze potrafi dyskutować na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
4,5dość umiejętnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
5,0bardzo umiejetnie dyskutuje na tematy związane z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_K01Dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-5Zintegrowane systemy zarządzania i ich rola w rozwiązywaniu problemów środowiskowych
T-K-2Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-W-2Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-9System Zarządzania Środowiskiem zgodny z wymaganiami ISO 14001. Zaliczenie
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
3,0bardzo słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
3,5słabo dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
4,0chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
4,5raczej chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
5,0bardzo chętnie dąży do zdobycia wiedzy na temat zmian zachodzących w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_K02Zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-4Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska. Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady.
T-K-2Programy ochrony środowiska – planowanie i wdrażanie. Monitoring jakości środowiska.
T-K-8Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem.
T-W-2Zmiany klimatu a gospodarowanie energią i odpadami
T-W-7Ochrona środowiska w działalności inwestycyjnej
T-W-4Technologie w gospodarce odpadami wczoraj i dziś
T-W-8Przyrodnicze zagospodarowanie obszarów przemysłowych
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zachowuje obiektywizmu w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
3,0bardzo słabo potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
3,5słabo zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
4,0dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
4,5dość umiejętnie zachowuje obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
5,0bardzo dobrze potrafi zachować obiektywizm w ocenie oddziaływania różnych czynników na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_K03Potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-3Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-K-4Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady
T-K-7Wybrane obszary zarządzania środowiskiem. Zarządzanie bezpieczeństwem i ryzykiem ekologicznym.
T-K-8Zarządzanie środowiskiem w przedsiębiorstwie. Narzędzia zarządzania środowiskiem.
T-W-1Systemy zarządzania środowiskowego
T-W-5Ekologiczne gminy i miasta
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi działać i podejmować decyzji na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
3,0bardzo słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
3,5słabo potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
4,0dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
4,5dość dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
5,0bardzo dobrze potrafi działać i podejmować decyzje na rzecz racjonalnego zarządzania środowiskiem
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/11_K04Angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności niezbędnych do pracy w jednostkach ochrony środowiska
C-1Zdobycie wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzani ochroną środowiska
C-2Zrozumienie prawidłowości gospodarowania energią i odpadami
C-3Poznanie zasad funkcjonowania środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-K-3Informacja i komunikacja w dziedzinie ochrony środowiska
T-K-4Wybrane aspekty prawne ochrony środowiska. Gospodarowanie odpadami w wybranych gminach- przykłady
T-K-1Finansowanie ochrony środowiska. Inicjatywy lokalne a środowisko-przykłady.
T-W-6Organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-1Metoda podająca:Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-4Metoda eksponująca: filmy edukacyjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
S-2Ocena formująca: praca zaliczeniowa
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
3,0bardzo słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
3,5słabo angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
4,0chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
4,5dość chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska
5,0bardzo chętnie angażuje się w poznanie i rozwiązanie barier w ochronie środowiska