Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy makroekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Myszczyszyn <Janusz.Myszczyszyn@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gospodarka w okresie krótkim. Produkcja i popyt globalny w modelu keynesowskim. Polityka fiskalna i budżet państwa.2
T-A-2Polityka pieniężna i fiskalna w modelu IS-LM.2
T-A-3Gospodarka w okresie średnim. Podaż globalna i polityka gospodarcza w modelu AS-AD.2
T-A-4Makroekonomia gospodarki otwartej. Handel zagraniczny i bilans płatniczy.3
T-A-5Kolokwium - zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych (zadania praktyczne).1
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do makroekonomii. Podstawowe pojęcia, problemy i nurty makroekonomii. Rynek dóbr i rachunek dochodu narodowego.1
T-W-2Pieniądz i rynek finansowy. Polityka pieniężna.1
T-W-3Inflacja i bezrobcie.1
T-W-4Gospodarka w długim okresie. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.1
T-W-5Kolokwium - zaliczenie wykładów.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzenia wiadomości5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia audytoriów5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C12_W01
Zna podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
Z_1A_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-5, S-6, S-7
Z_1A_C12_W02
Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
Z_1A_W03, Z_1A_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-5, S-6, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C12_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
Z_1A_U01, Z_1A_U14, Z_1A_U21C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7
Z_1A_C12_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
Z_1A_U04, Z_1A_U14C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C12_K01
Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego instrumentarium
Z_1A_K02, Z_1A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6, S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C12_W01
Zna podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
2,0Student nie zna podstawowych pojęć ani zjawisk makroekonomicznych
3,0Student zna podstawowe pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat pojęć i zjawisk makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych, potrafi je zdefiniować i zidentyfikować ich przyczyny
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe występujące w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
Z_1A_C12_W02
Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
2,0Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej
3,0Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium
3,5Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C12_U01
Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze
Z_1A_C12_U02
Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C12_K01
Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego instrumentarium
2,0Student nie jest świadomy roli polityki makroekonomicznej w gospodarce i nie jest w stanie ocenić jej narzędzi
3,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych
3,5Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i ocenia niektóre z jej instrumentów
4,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny dotyczące możliwych form i narzędzi polityki gospodarczej
4,5Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium
5,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium, potrafi takze merytorycznie polemizować w trakcie pracy w grupie i przekonywać do swoich racji

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Dornbush R, Fischer S., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2014
  2. O. Blanchard, Makroekonomia, GAB, Warszawa, 2021
  3. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, PWN, Warszawa, 2019
  4. Mankiw N.G., Taylor M.P., Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2009
  5. Czarny B., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2015
  6. Krugman P. , Wells R., Macroeconomics, Macmillan Education, 2018

Literatura dodatkowa

  1. T. Zalega, A. Nowak, Makroekonomia. Zbiór zadań, PWE, Warszawa, 2020
  2. P. Krugman, R. Wells, Macroeconomics, Worth Publishers, 2021

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gospodarka w okresie krótkim. Produkcja i popyt globalny w modelu keynesowskim. Polityka fiskalna i budżet państwa.2
T-A-2Polityka pieniężna i fiskalna w modelu IS-LM.2
T-A-3Gospodarka w okresie średnim. Podaż globalna i polityka gospodarcza w modelu AS-AD.2
T-A-4Makroekonomia gospodarki otwartej. Handel zagraniczny i bilans płatniczy.3
T-A-5Kolokwium - zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych (zadania praktyczne).1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do makroekonomii. Podstawowe pojęcia, problemy i nurty makroekonomii. Rynek dóbr i rachunek dochodu narodowego.1
T-W-2Pieniądz i rynek finansowy. Polityka pieniężna.1
T-W-3Inflacja i bezrobcie.1
T-W-4Gospodarka w długim okresie. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.1
T-W-5Kolokwium - zaliczenie wykładów.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach10
A-A-2Przygotowanie do zajęć, w tym czytanie pogłębionej literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do sprawdzenia wiadomości5
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia audytoriów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Czytanie literatury przedmiotu10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_W01Zna podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne oraz potrafi je scharakteryzować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
Treści programoweT-A-1Gospodarka w okresie krótkim. Produkcja i popyt globalny w modelu keynesowskim. Polityka fiskalna i budżet państwa.
T-A-2Polityka pieniężna i fiskalna w modelu IS-LM.
T-A-3Gospodarka w okresie średnim. Podaż globalna i polityka gospodarcza w modelu AS-AD.
T-A-4Makroekonomia gospodarki otwartej. Handel zagraniczny i bilans płatniczy.
T-W-1Wprowadzenie do makroekonomii. Podstawowe pojęcia, problemy i nurty makroekonomii. Rynek dóbr i rachunek dochodu narodowego.
T-W-2Pieniądz i rynek finansowy. Polityka pieniężna.
T-W-3Inflacja i bezrobcie.
T-W-4Gospodarka w długim okresie. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć ani zjawisk makroekonomicznych
3,0Student zna podstawowe pojęcia makroekonomiczne wskazane w treściach programowych i potrafi je zdefiniować
3,5Student ma wiedzę na temat pojęć i zjawisk makroekonomicznych wskazanych w treściach programowych, potrafi je zdefiniować i zidentyfikować ich przyczyny
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, związki przyczynowo-skutkowe występujące w gospodarce
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych zjawisk makroekonomicznych i ich skutków dla gospodarki
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat zwiazków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce i potrafi je odnieść do bieżącej sytuacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_W02Ma wiedzę na temat instrumentów polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
Treści programoweT-A-1Gospodarka w okresie krótkim. Produkcja i popyt globalny w modelu keynesowskim. Polityka fiskalna i budżet państwa.
T-A-2Polityka pieniężna i fiskalna w modelu IS-LM.
T-A-3Gospodarka w okresie średnim. Podaż globalna i polityka gospodarcza w modelu AS-AD.
T-A-4Makroekonomia gospodarki otwartej. Handel zagraniczny i bilans płatniczy.
T-W-1Wprowadzenie do makroekonomii. Podstawowe pojęcia, problemy i nurty makroekonomii. Rynek dóbr i rachunek dochodu narodowego.
T-W-2Pieniądz i rynek finansowy. Polityka pieniężna.
T-W-3Inflacja i bezrobcie.
T-W-4Gospodarka w długim okresie. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić instrumentów polityki gospodarczej w tym fiskalnej i monetarnej
3,0Student zna podstawowe rodzaje polityki ekonomicznej i ich instrumentarium
3,5Student ma wiedzę na temat polityki budżetowej i pieniężnej, stosowanych instrumentów oraz ich efektów dla gospodarki
4,0Student w stopniu dobrym opanował rozszerzoną wiedzę makroekonomiczną, zna konsekwencje prowadzonej polityki gospodarczej
4,5Student ma wiedzę pogłębioną w zakresie wybranych kategorii makroekonomicznych i jest zainteresowany jej poszerzaniem
5,0Student bardzo dobrze porusza się w problematyce makroekonomicznej, potrafi zdefiniować wszystkie pojęcia wskazane w treściach programowych, ma wiedzę na temat wszystkich instrumentów polityki fiskalnej i monetarnej ma wiedzę wykraczajacą poza materiał programowy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_U01Interpretowanie zjawisk i procesów gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
Treści programoweT-A-1Gospodarka w okresie krótkim. Produkcja i popyt globalny w modelu keynesowskim. Polityka fiskalna i budżet państwa.
T-A-2Polityka pieniężna i fiskalna w modelu IS-LM.
T-A-3Gospodarka w okresie średnim. Podaż globalna i polityka gospodarcza w modelu AS-AD.
T-A-4Makroekonomia gospodarki otwartej. Handel zagraniczny i bilans płatniczy.
T-W-1Wprowadzenie do makroekonomii. Podstawowe pojęcia, problemy i nurty makroekonomii. Rynek dóbr i rachunek dochodu narodowego.
T-W-2Pieniądz i rynek finansowy. Polityka pieniężna.
T-W-3Inflacja i bezrobcie.
T-W-4Gospodarka w długim okresie. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować zjawisk i procesów gospodarczych
3,0Student potrafi interpretować w sposób ogólny zjawiska i procesy gospodarcze
3,5Student potrafi interpretować w sposób szczegółowy zjawiska i procesy gospodarcze
4,0Student potrafi interpretować w sposób pogłębiony zjawiska i procesy gospodarcze
4,5Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze wymagane na przedmiocie oraz odnosić je do rzeczywistości gospodarczej
5,0Student potrafi szczegółowo interpretować zjawiska i procesy gospodarcze, odnosić je do rzeczywistości gospodarczej i wskazywać możliwe konsekwencje z uwagi na bieżące problemy gospodarcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_U02Analizuje związki przyczynowo-skutkowe zachodzące we współczesnych gospodarkach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
Treści programoweT-A-1Gospodarka w okresie krótkim. Produkcja i popyt globalny w modelu keynesowskim. Polityka fiskalna i budżet państwa.
T-A-2Polityka pieniężna i fiskalna w modelu IS-LM.
T-A-3Gospodarka w okresie średnim. Podaż globalna i polityka gospodarcza w modelu AS-AD.
T-A-4Makroekonomia gospodarki otwartej. Handel zagraniczny i bilans płatniczy.
T-W-1Wprowadzenie do makroekonomii. Podstawowe pojęcia, problemy i nurty makroekonomii. Rynek dóbr i rachunek dochodu narodowego.
T-W-2Pieniądz i rynek finansowy. Polityka pieniężna.
T-W-3Inflacja i bezrobcie.
T-W-4Gospodarka w długim okresie. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeanalizować związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,0Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych zachodzących we współczesnych gospodarkach
3,5Student potrafi dokonać analizy podstawowych związków przyczynowo-skutkowych współczesnych zjawisk gospodarczych w aspekcie prowadzonej polityki makroekonomicznej
4,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków oraz nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej
4,5Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę
5,0Student potrafi przeprowadzić analizę zjawisk gospodarczych pod kątem przyczyn i skutków, nakreślić możliwy wachlarz wspierających instrumentów polityki gospodarczej oraz potrafi ocenić prowadzona politykę, a także sam doszukuje się zależności pomiędzy zjawiskami gospodarczymi, a ich przyczynami i skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C12_K01Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego instrumentarium
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie zjawisk i procesów gospodarczych zachodzących w społeczeństwie
C-2Opanowanie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretyczną do interpretowania procesów gospodarczych
C-3Zrozumienie i opanowanie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych zachodzących w gospodarce
C-4Opanowanie umiejętności wyjaśniania konsekwencji prowadzonej polityki gospodarczej i jej oceny
Treści programoweT-A-1Gospodarka w okresie krótkim. Produkcja i popyt globalny w modelu keynesowskim. Polityka fiskalna i budżet państwa.
T-A-2Polityka pieniężna i fiskalna w modelu IS-LM.
T-A-3Gospodarka w okresie średnim. Podaż globalna i polityka gospodarcza w modelu AS-AD.
T-A-4Makroekonomia gospodarki otwartej. Handel zagraniczny i bilans płatniczy.
T-W-1Wprowadzenie do makroekonomii. Podstawowe pojęcia, problemy i nurty makroekonomii. Rynek dóbr i rachunek dochodu narodowego.
T-W-2Pieniądz i rynek finansowy. Polityka pieniężna.
T-W-3Inflacja i bezrobcie.
T-W-4Gospodarka w długim okresie. Wzrost gospodarczy i cykl koniunkturalny.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny z prezentacja multimedialną
M-2Objaśnienie i dyskusja dydaktyczna
M-3Studia przypadków
M-4Analizowanie problemów ekonomicznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania do poszczególnych zajęć
S-2Ocena formująca: Ocena umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności pracy w zespole podczas analizy studiów przypadku
S-4Ocena formująca: Ocena wspóldziałania i umiejętnosci formułowania oraz prezentowania poglądów na temat analizowanych zagadnień
S-5Ocena formująca: Ocena kolokwiów cząstkowych
S-6Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ćwiczeń audytoryjnych jako wypadkowa wcześniej wymienionych ocen cząstkowych
S-7Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności pozyskanych i rozwijanych na zajęciach, a zweryfikowanych podczas zaliczenia wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy roli polityki makroekonomicznej w gospodarce i nie jest w stanie ocenić jej narzędzi
3,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych
3,5Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i ocenia niektóre z jej instrumentów
4,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny dotyczące możliwych form i narzędzi polityki gospodarczej
4,5Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium
5,0Student jest świadomy wagi polityki makroekonomicznej w kształtowaniu i stymulowaniu procesów gospodarczych i wyraża oceny stosowanego w praktyce gospodarczej instrumentarium, potrafi takze merytorycznie polemizować w trakcie pracy w grupie i przekonywać do swoich racji